Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Kasım '13

 
Kategori
Eğitim
 

Eğitimin Güncel Sorunları. 2 : Taşımalı Eğitim

Eğitimin Güncel Sorunları. 2 : Taşımalı Eğitim
 

 Türkiye’de bugün, sabahları gözlerini çok erkenden açan yüz binlerce çocuk, bir köyden diğer bir köye, veya ilçeye, kente gitmek için yollara düşüyor, saatlerini uyuklayarak köy yollarında , durmadan bir yerden bir yere taşınarak harcıyor.

Türkiye’de, böyle gidip gelirken yolda 6 saatini harcayan öğrencilerin olduğunu biliyor musunuz?

Kışın üç ay kardan kapalı kalan yollarda; çamurda, ayazda, selde doluda… Taşımacılık adı altında, römork kasalarında, kamyon kasalarında bazen yayan, bir köyden diğer köye taşınan; köy yollarında mahvolan çocuklar bizim çocuklarımız. Ama onlardan anasının babasının dışında kimsenin haberi yok; onlar adına ses çıkaran yok.

Türkiye’de kaç köy var? Bir zamanlar, Türkiye’de 40 bin köyümüz var diye övünürdük. Tam 40 bir köyümüz var. Değilmiş… O sayılar da çok azalmış. Artık köyde hayat yok ki… Köyde hayat hala irezillik… Millet niye köyde otursun ki? Durmadan İstanbul’a göçediyorlar. Ne yapsınlar köyde… Eğitim bir rezalet; sağlık bir rezalet..!?

Ha, unutmayalım Türkiye’de artık 34247 tane köy kalmış. Peki, nerede öteki köyler. Kaybolmuş… Boşalmış… İnsanlar terk etmiş, gitmişler. Ne yapsınlar? Çiftçilik para etmiyor… Hayvan beslemek kolay değil… Gelirsin İstanbul’a, sen de işçi veya memur olursun… Ohhh , ondan sona Devlet’e bağır dur… “Benim maaşımı niye artırmıyorsun?” diye. O işin kolay yanı..

Taşımalı Eğitim, 1989-90 yılının ikinci yarıyılında Kırklareli ve Kocaeli’ de uygulamaya konmuş ; daha sonra, buradaki pilot uygulamalar başarılı olduğu için 1991'de 10 ile 1992'de 29 ile, 1993'te de 43 ile genişletilmiş bir sistem ”

“2012-2013 eğitim öğretim yılında ülke genelinde taşımalı ilköğretim uygulaması kapsamında 811.838, taşımalı ortaöğretim uygulaması kapsamında 389.958 özel eğitim öğrencilerinin ücretsiz taşınması uygulaması kapsamında ise 47.459 öğrenci taşınmaktadır. 2012 Mali yılı bütçesinden taşımalı ilköğretim taşıma giderleri için 581.790.000 TL, taşımalı ortaöğretim taşıma giderleri için 165.950.000 TL ödenek tahsis edilmiştir.

- 40.000 araçla 14.400.000 sefer yapılmakta olup uygulamanın başladığı 1989-1990 eğitim öğretim yılından bugüne kadar 22 yılda toplam 120 trafik kazası meydana gelmiş ve bu kazalar sonucunda 48 öğrencimiz yaralanmış 62 öğrencimiz ise hayatını kaybetmiştir.” (Nabi Avcı; memurlar.net))

“Taşımalı Eğitim ,Milli Eğitim Bakanlığı’nın mezra ve köy okullari icin uyguladığı bir sistem olup; koy okulları belirli noktalardaki daha merkezi okullarla birleştirilmekte, öğrenciler sabah servis araçlarıyla köylerinden alınıp yakındaki merkez sayılan koy veya kasabadaki okullara götürülmektedir. Bu sistem yüzünden, köylerde kapanan okullar yararsız hale gelmiş, harabeye dönmüş, pek çok köye kültürü getiren kişinin ögretmen oldugu unutulmuştur. Bu yüzden köylerin gelişim düzeyleri düşmüştür.. Bu arada, servis ihaleleleri kimlere yapılır; bunun rantını kimler paylaşır orasını ancak Rufailer bilebilir.”

Şimdi yurdun dört bir tarafından bu konuyla ilgili yükselen yakınmalara bir kulak verelim:

-74 köye sahip İzmir’in Ödemiş ilçesinde birçok köyde bulunan köy ilkokulu binaları adeta kaderine terk edilmiş durumda. Taşımalı eğitim sistemine geçilmesi ile yıllar içerisinde köy okulları teker teker kapanırken geriye okul binaları ve lojmanları kaldı. (http://www.haber3.com)

-Menemen. Milli Eğitim Bakanlığı, okula 2 kilometreye kadar uzaklıktaki yerleşim yerlerini, toplu taşıma hizmeti verildiği için, bu yıl taşıma kapsamından çıkardı. Menemen’in Doğa, Yanıkköy, Belen ve Hasanlar mahallelerinde oturan öğrenciler, evlerinden 2 kilometre uzaklıktaki Haykıran Adem Saatçi İlkokulu ve Ortaokulu’na ya her gün 20 dakika yürüyerek ya da kamyon, kamyonet, traktör kasasında gidiyor. Okul yolunda trafiğin yoğun olması ve yol kenarından geçen sulama kanalı aileleri endişelendiriyor. (hürriyet.com.tr)

-Ak Parti Taşımalı Eğitim Tartışmalarına Elkoydu . Okulların açılması ile birlikte okul servislerinin trafiğe çıkmasıyla yaşanan kaza sayısının artması ve velilerden gelen şikayetler AK Parti Sosyal İşler Başkanlığı’nı harekete geçirdi. (Aydin , 24 Haber)

-Manisa Selendi'ye bağlı Kürkçü Köyü'nde, taşımalı eğitim ihalesinde yaşanan sıkıntı nedeniyle yaklaşık bir haftadır okula gidemeyen 19 öğrencinin sorunu çözüldü. Sorunun çözülmesiyle birlikte minikler ders başı yaptı. (Manisa haberleri.com)

-Diyarbakır’ın Kulp ilçesine 60 km uzaklıktaki Aydın köyü Helonig mezrasında bulunan öğrenciler, yolun bozuk olmasından dolayı, dere yatağından velilerin sırtında taşınarak okula götürülüyorlar.(sabah.com.tr)

İnterneti bir tarasanız “Taşımalı Eğitime” ilişkin böyle yüzlerce acıklı hikaye okursunuz; vatandaşlar bu konularda sizlere ağlamaklı hikayeler anlatırlar…

Bu sistem dünyada da var. Ama bizde… Her sistemin olduğu gibi bu sistemin de rezilini çıkarmışızdır. Karda, kışta kamyon, römork sırtında ufak tefek insanlarımızı taşımada rekor kırmışızdır.

Peki, ya geride kalan ; okulsuz öğretmensiz kalan köyler. Onlar daha da acınacak durumdadırlar.

Eskiden, bir köyde bulunan en az bir öğretmen, “Akıl danışılacak okumuş kişi” idi. Şimdi bu işler imama bırakılmıştır. Yani bir bakıma eğitim işlerimiz, Allaha kalmıştır…

Köylerdeki okullar yanmış yıkılmış; okulun öğretmenin öncülük ,danışmanlık görevi kalmamış. Okul bir “Halk Eğitim merkezi” görevini terk etmiştir.

İşte bizim ülkede, işler böyle ala ala hey gidiyor. Çocuklar okul yolunda telef oluyorlar… Giden gitsin, kalan sağlar bizimdir, bir anlayış olarak hüküm sürüyor.

Tabii, bu durumlardan ağaların, paşaların haberi yok… Kentlilerin tuzu kuru.

Zavallı köylüler, zavallı insanlarımız.

 

 

 
Toplam blog
: 2579
: 848
Kayıt tarihi
: 24.10.10
 
 

Mesleğim eğitimcilik… Şimdi artık emekli bir vatandaşım… biraz şairlik, biraz hayalcilik, biraz s..