Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Şubat '21

 
Kategori
Kitap
 

FIRAT'IN KIZINA MERHABA

Masamın üzerinde bir şiir kitabı var, döner döner okuyorum. Şairi Sündüs Arslan Akça’dır. Sündüs Arslan Akça Elazığlıdır.  Halen Tokat’ta bulunuyor ve aynı zamanda Tokat Şairler ve Yazar Derneğinin de yönetiminde olup üretken bir öğretmendir.  8,9 Nisan 2016 yılında Bizim ECE dergisinin sahibi Ahmet Otman’ın hazırlamış olduğu 19 Şairler buluşmasında bir araya gelmiştik. Bu şölende Sündüs Arslan Akça’da aramızda idi. Birlikte şiirler okuduk, sanatımız, edebiyatımız adına konuşmalarımız oldu. Sanatımıza,   kültürümüze ve şiirimize sevdalı bir kişiliği vardı. 

 

Bir ara şair Ahmet Otman bana Bizim Ece dergini gönderirken onunla birlikte yukarıda adını verdiğim “FIRAT’ IN KIZI” adlı şiir kitabını armağan etmişlerdi.  Bunu da yazmadan edemiyorum. Şair Ahmet Otman Salihli‘de yaklaşık 27 yıl bir zaman dilimi içinde kendi kıt imkânlarıyla ve bazı sanatsever dostlarının katkılarıyla Bizim Ece dergisini yaşatmaya çaba gösterdi. Ahmet Otman’ın bu hizmetini hiç bir zaman yadsınamayız. Ne yazık ki Bezim Ece dergisi Eylül- Ekim 2018  ( sayı: 198) kapandı…

 

FIRAT’TIN KIZI” (şiirler) kitabı 2013 yılında Sönmez Matbaacılık tesislerinde bastırılmıştır. Kapağı ve dizgisi Sündüs Arslan Akça, sayfa düzeni Ahmet Otman tarafından hazırlanmıştır. Kitabın güzel bir kapağı ve tertemiz bir baskısı vardır. Kitap 174 sayfadan ibarettir.  

 

Kitabın giriş bölümünde şairimizin bir yazısı var  “ Sıradan Şair” yazısında: Ben sıradan bir şairim. Yaşadıkça yaşamın sunduğu duygu yoğunlukları sizde yaş olur. Hüzün tüter bacağımdan ve gelir bir şairin yüreğine oturur. Ben sıradan bir şairim herkes mısralarıma uğrar biriz bırakır. Ben sıradan bir şairim aslında… Dizelerimde yüreğinizin gurbetini yaşarsınız.” Böyle mütevazı soruyor. Bana göre o sıradan bir şair değildir,  usta bir şairdir.“Ben sıradan bir şairim”   deyişi alçak gönüllü olmanın bir ifadesidir. Bu kasa girişten sonra S, Arslan Akça’nın  şu dizelerine bir bakalım:

Saatler aktı sanki bizden yana olmadı

Bir sükûtun içinde yüreğimiz vuruştu

Giriftar olan gönül seni kimse bilmedi

Bu asil sessizliye ne vakurca duruştu

 

Can çekişir aklının süzgecinden geçenler

Aşk badesi içip de kendisinden geçenler

Gönüllün tarlasından adanmışlık biçenler

Muhabbet ehli ile sevgiliye varıştı 

 

Zaman durdu kalplerde hasret sustu ebeden

Sorulur mu bülbüle feryadın durdu neden

Hazan olsa da mevsim iki yüksek bir beden

Gülşen’de güller açtı ne     nev bahara karıştı..

                                                     ( Vuslat / s.6 ) 

 

Dikkat ediniz,  bu dörtlükler bir usta şairin işi.  Şiirde, duygu, tema, konu ve şiirdeki ölçüler yeni yetme bir şairin işi değildir,  mısralar sağlam uyaklı ve heceler 7 + 7= 14 hecelidir. “Ebeden, neden, beden “ kâfileri (  uyakları )  bir müzik havası içinde akıp gidiyor.  Kitapta hem ölçülü,  kafiyeli, dörtlük halinde yazılmış şiirlerin yanında bir de serbest olarak yazılan şiirler de vardır. “ NE FAYDA” adlı şiirinde şöyle sesleniyor:

 

Nefesinden bir tutam bıraktım

Pencerenin yüzüne

Domur domur sevda aktı üzerine

Parmak uçlarım ıslak ıslak

Bakıverdi gözlerine

Ellerim pencerede

Uzandı

Sevdanın ellerine

              (Ne Fayda, s.8)  

 

Şairimiz S. Arslan Akça’yı serbest şiirde de başarılı görüyorum.  Kitabın ilk sayfalarında şair Ahmet Otman da bizim düşüncelerimize katılıyor ve şunları yazıyor: Sündüs Arslan Akça,  peçe ve serbest şiirlerinde konuya derinlemesine giren, mısraları yaşayan bir kalem. Serbest şiirlerinde çoğu kere hece ölçüsünü bulursunuz. Zaman zaman şiirlerinde Fırat Nehri kadar hırçın, zaman zaman yufka gibi bir yürek, zaman zamanda kendinizi bulursunuz mısralarında. İlk kitabında iddialı değil, boşluğa attığı bir yaprağın sesini dinliyor. Gelecek olan bu sesin ili intibalar bırakacağına inanıyorum “ diyor.  Ben de şair dostum Ahmet Otman’ın görüşlerine katıldığımı belirtmek isterim.  

 

Fırat’ın Kızı adlı şirinler kitabında aşağı yukarı 160 şiir vardır. Bir kısmı hece ölçülü ve bir kısmı da serbesttir.  Kitapta altını çizdiğim şiirlerden bazıları:  Vuslat( s.6), Adını Sen Koy (7) .Hiç (10),Düşürdü ( 15), Düşüyor(17),Hevalim ( Arkadaşım (22 ),Tefekkür( 28),  Ner(e)desin(32), Düşer(38),Keban Güzellemesi (46), ( S. A. Akça, Keban’lıdır,  onun “KEBAN GÜZELLEMİSİ” şiiri dikkatlerimi çeki. Bir de benim  “ KEBAN TÜRKÜSÜ“ başlıklı şiirim var. Bu Şiir Elazığlı eğitimci, şair, yazarlarımızdan R. Mithat Yılmaz’ın hazırladığı ve Manas yayınları arasında çıkan “ ŞİİR ŞİİR ELAZIĞ / Nisan 2006 ) adlı antolojide yayımlandı. ( s: 366 da, okumasını dilerim )   Fırat’tın Kızı(66), Aldırma Gönül( 88), O Benim Babam(146), Bu şiir bana Fatih Kısaparmak’ı hatırlattı. Ve Sen, Sen Ol” şiiri  (166)   Adı geçen şiirleri severek okuduğumu belirtmek isterim. 

 

Şairimizin dili ve Türkçesi de arı ve durudur. Pek yabancı sözcüklere pek iltifat etmiyor.  Öyle yakası kirli, sözcüklere dizelerinde, şiirlerinde rastlayamazsınız. Şairimiz Sündüs Akça’nın iki şiir kitabı daha vardır.  “Aşkın Mahrem Elleri” ve “Güvercin Çığlığı “(şiirler). Bu iki şiir kitabını bilgisayar ortamında bana göndermişler,  gözlerimden ameliyat geçirdiğimden pek rahat elime alıp okuyamadım. Sündüs Arslan Akça’nın geleceğini aydınlık görüyorum,  ilerde daha kalıcı ve nitelikli şiirler yazacağına inanıyorum.

 

Sündüs Arsan Akça, 1971 yılında Elazığ’ın Keban ilçesinde doğdu. İlk ve ortaokulu Keban’da tamamladı. YüksekÖğrenimini 100. Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde tamamladı. Erzurum, Ankara, Tokat’ın değişik yerlerinde öğretmenlik yaptı.2018 yılında emekliye ayrıldı, evli olup iki çocuk annesidir. İLESAM üyesidir, Tokat Şairler ve Yazarlar Derneği’nin yönetiminde ve Kümbet Dergisi’nin de yayın kurulunda görevlidir.

 

Sündüs Arslan Akça’nın bu çalışmalarından dolayı tebrik ediyor ve

sözlerimi gazel havasında yazdığı DÜŞER”  redifli şiirinden birkaç

dizeyle sözlerimi bağlamak istiyorum:

 

DÜŞER

 

Her tebdil-i mekânda yüreğe helal düşer

Gönül şadan içinde Nigar’a delâl düşer

 

Şebnem düşmüş dalına ruhu titreme sarar

Hüzün çöken gönülden canana melâl düşer 

 

Meftun olmuş ki ona yarasına merhem yok

Sağanak yağmurlarda gözlere Bilal düşer

 

Azade dolaşırken sen düşersin aklına

Akil sende kaldıkça yüreğe celal düşer

 

Dara düşünce insan haline şaşar durur

Bilmez ki ettiğine gün gelir halel düşer

 

 

Gözüne perde iner yeisse kapılırsın

Allah- ü Teâla’dan çehrene hilal düşer (1)

 

                          Sündüs Arslan AKÇA

             1- Fırat’ın Kızı / Şiirler-  Salihli- 2013

 

         Meraklısı için:akca.23@hotmail.com

 

 

 

     Abdülkadir GÜLER 

    26  Şubat  2021-  SÖKE

 

 

 

 

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..