Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Nisan '10

 
Kategori
Edebiyat
 

Halk ozanı Şemsi Yastıman ve Memleket Hasreti şiiri

Halk ozanı Şemsi Yastıman ve Memleket Hasreti şiiri
 

Ölmez sağ olursam bu yaz inşallah

Sılayı bir daha görmek istiyom

Çuğuna varınca ya akşam, sabah

Topraklara yüzüm sürmek istiyom

*** *** ***

Kaman’ı, mucur’u, Çiçekdağı’nı

Kındam Dinekbağı, hem Özbağı’nı

Köylü, kentli, hastasını, sağını

Görüp bir muhabbet kurmak istiyom

***** *****

Bu özlü dizelerin sahibi halk ozanı Şemsi YASTIMAN'dır. Ozanımızın ünlü "MEMLEKET HASRETİ " adını taşıyan şiirinden alıntı yaparak buraya aldım. Bugün bu değerli ozanımızı saygıyla ve rahmetle anmak istedim...

Şemsi YASTIMAN, Kırşehirli’dir. Orta Anadolu’muzun güzel kentlerinden Kırşehir deyince hemen aklıma Âşık Paşa, Ahi Evran, Hacı Bektaşi Veli, Osman Bölükbaşı, Muharrem Ertaş, Neşet Ertaş, Çekiç Ali, Geycekli Halk Ozanı Âşık Hasan, Şair Cahit Obruk, Eğitimci şair yazar Muhsin Durucan, Ali Baytok, Mucur’dan Emekli Öğretmen şair Vahit Bulut ve Şemsi Yastıman gelir. Benim de bir yanım Kırşehirli’dir.

O’nun için ben de Kırşehirli olmakla gurur duyuyorum. Diyarbakır Erkek İlk öğretmen Okulu’ndan mezun olunca ( 1963–1964) ilk tayın yerim Kırşehir İli, Çiçekdağı İlçesine bağlı Demirli Köyü oldu. Demirli’ de ( 1964–1966) yılları arasında iki yıl öğretmenlik yaptım. Demirli köylülerimi ve öğrencilerimi asla unutmadım, zaman zaman onlarla mektupla, telefonla haberleşiyorum. Bu köyde de acı ve tatlı anılarım vardır.

Ayrıca Kırşehir’den evlenince zaman zaman Kırşehir’e geldim. Kayın pederim Malya Devlet Üretme Çiftliği’nde görevli olduğu için hemen hemen her yaz buralara gelip geziyordum. Kırşehir’li sanatçılarla tanışma fırsatını buldum. Neşet Ertaş’ı, Çekiç Ali’yi ve halk ozanımız Şemsi Yastıman’ı daha yakından tanıma fırsatını buldum. Ancak o yıllarda Şemsi Yastıman İstanbul’ da Beşiktaş’ta bir saz evi işyerini çalıştırıyordu. Zaman zaman mektuplaşır ve bana da “bacanağım” diyordu. Vefat edene kadar dostluğumuz devam etti.

Onun sazıyla söylediği “biter biter Kırşehir gülleri” türküsünün sözleri hala kulaklarımda çınlıyor. 1950-1968 yıllarıarasında radyo ve sahnelerde çalıştı. 1966 yılında Konya’da yapılan Âşıklar Bayramında “MURADIM” Destanîyle birincilik ödülü aldı. Nüktedan bir insandı. Bir sözünde: “BİLMEZ İSEN EDEBİYAT, O GAFLETTE EBEDİ YAT, bir başka sözünde ise: TÜRKÜ ANLAMAK İÇİN TÜRKÜ DİNLEMEK GEREK” diyordu.

Şemsi Yastıman 10 Temmuz 1923 yılında Kırşehir’de doğdu. Yine aynı günde10 Temmuz 1994 yılında Lâpseki de vefat etti. Bana imzalı olarak armağan ettiği bir kasetinde ve ufak bir kitabında yer alan “ MEMLEKET HASRETİ ” adını taşıyan bir güzelim şiiri vardır. Sanatçı bu şiirini yöre ağzıyla banda almıştır, biraz sadeleştirerek sunuyorum. Bu şiirinden birkaç dörtlüğünü sizlerle burada paylaşmak istiyor ve onu vefatının 16. yılında rahmetle anmak istiyorum.

Hacı Bektaş, Ahi Evran Sultanı

Âşık Paşa, Kaya Şeyhi cananı

İmarette neslim Şeyh Süleyman’ı

Aşk ile bağrıma sarmak istiyom

*** *** ***

Ahi evran Çarşı içi Hükümet

Kubbe altı, Kayabaşı imaret

Akrabayı, eşi, dostu zeyaret

Uğrayıp hal hatır sormak istiyom

*** *** ***

Ne büyüktür zevki yurdu görmenin

Kaç senenin hasretine ermenin

Dört bir yanda meth edilen Terme’nin

Şifalı suyuna girmek istiyom

*** *** ****

Halam sağ olsa da sesim duysaydı

Cebime devramel, iğde koysaydı

Şunu da ye diyerek alma koysaydı

Cevizi de dişle kırmak istiyom

*** *** ***

Bir de gitsem dezem beni görseydi

İçi çökelikli dürüm dürseydi

Hele azıcık da sızdık verseydi

O an pirzolayı yermek istiyom

(…..)

Bir düğün olsa da bir kayın gitsek

Dokuz butlu tavuk lafını etsek

Dan pilavı gelse, yesek, tüketsek

Davullu, zurnalı dernek istiyom

*** *** ***

Harmana denk gelsek düvene binsem

Şöyle dabaz olup kaşınsa ensem

Acık bağ bellesem, acık dinensem

Çayıra bir pala sermek istiyom

*** *** ***

Üç arkadaş şöyle bir bahça bulsak

Çaplıdan hatlayıp bir üzüm yolsak

Sağbısı dutsa da bir rezil olsak

O datlı günlere ermekistiyom

*** *** ***

Seğirdip dolaşsah hep tarla tapan

Keklik tutmak için kursaydık kapan

Daş dövüşü olsa vızlasa sapan

Kafamı, gözümü yarmak istiyom

*** *** ***

Entarimi giysem sümüğüm aksa

Koluma silerim yağlığım yoksa

Başangıdır diye mahalle bıksa

Kesekle camları kırmak istiyom

*** *** ***

Cesurluğum tutsa şöyle kasılsam

Yaylıların arkasına asılsam

Kamçıyı yiyince yere yassılsam

Yollarda ağlayıp durmak istiyom

*** *** ***

Görür mola bu fakirin gözleri

Delice çayını, berrak özleri

Kısık kaya serinletir bizleri

Neyleyim denizi ırmak istiyom

**** *****

Kim sorarsa yazdın bunları niye?

Gelecek nesile kalsbın hediye

Kırşehir’de doğdum Türkmenim diye

Her yerde gögsümü germek istiyom

*** *** ***

Ey Şemsi YASTIMAN ümitli kulsun

Kısmet ise gayen yerini bulsun

Hemşeriler buna vasıta olsun

Kırşehir’e selam vermek istiyom

Kırşehirli Halk Ozanı

Şemsi YASTIMAN

Kaynak:

1- Kırşehir ve Yöresi Ağızları, Yard. Doç. Dr. Ahmet GÜNŞEN

Türk Dil Kurumu Yayınları. Ankara 2000.s. 216–220.

2- Kırşehir Halk Ozanları, Haz. H.Vahit BULUT,

Filiz Yayınları Kırşehir 1983.s.163–168.

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..