Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Ağustos '22

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

HASAN AKARSU'NUN KİTAPLARI (1)

 

 

 

 

 EĞİTİMCİ YAZAR HASAN AKARSU ‘NUN

 

         KİTAPLARINI OKURKEN

 

                    Eğitimci şair, yazar ve aynı zamanda meslektaşım olan Hasan Akarsu’nun şiirlerini, yazılarını sanat, kültür dünyamızda yer alan dergiler ve yerel gazetelerde keyifle okuduğumu öncelikle belirtmek isterim. 

Ne var ki kendisiyle bir türlü tanışmamıştım. Ta ki şair, yazar dostum İsmail Özmel vasıtasıyla kendisiyle tanışmak ve telefonla konuşmak nasip oldu. Bu tanışma, telefonla konuşma Mart 2022 ‘de oldu.  Unutmadan bu konuda tanışmamıza yardımcı olan kadim dostum Sayın Şair İsmail Özmel’e sonsuz teşekkürlerimi sunmak isterim. Yazar ve şair olarak Hasan Akarsu   Tekirdağ’dan  geliyor.  Tekirdağ hiç bana yabancı gelmiyor. 1978 ‘de elime geçen Prof. Dr. Erman Artun’un hazırladığı  “Tekirdağ Folklor Araştırmaları” kitaplığımın başköşesinde duruyor. ( 4 Mart 1948- 10 Şubat 2016) Yaklaşık 42 yıldır bu kitapla birlikteyim. Bize Tekirdağ ve yöresinin adet ve geleneklerini kaynaklara dayalı olarak anlatan bir eser. Folklorcu Erman Artun’u rahmet anmadan geçemeyeceğim.

 

 

Yazar Hasan Akarsu’yla karşılıklı olarak kitap alış verişimiz oldu.  Ben ona Sanat ve Edebiyat dünyasında Elli Yıl Böyle geçti (2016) adlı kitabımı göndermiştim. O da bana üç adet kitabını göndermişti.

 

1- Gezelim Dünyayı( 2018 )  Öğretmen Yayınları-Ankara

2. Kitapların İçinden, (2018)  Öğretmen Yayınları- Ankara

3. Mektuplarda Yaşamak (2021)Barış Kitap 2021- Ankara

 

   1-GEZELİM DÜNYAYI  

Şair, yazar Hasan Akarsu’nun yurt içinde ve yurt dışında gezip gördüğü yerleri anlatan bir kitaptır. Kitap 96 sayfadan ibarettir. Derli, toplu bir baskısı vardır. Kapak tasarımı Barış Mutlu ve sayfa düzeni Nazım Mutlu yapmıştır. Kapak Fotoğrafı: Viyana / Doğa Tarihi Müzesi Önü. Hasan Akarsu, yanılmıyorsam eşiyle birlikte resimleri yer alıyor. Samimi cana yakın bir duruşları var.

H. Akarsu,  bu yapıtının giriş bölümünde özetle şunları yazıyor: Yaşadığımız yerlerin dışına, başka yerleri görmek ilgimizi çeker. Gezip gördüğümüz yerlerle ilgili gördüklerimizi yazmak ayrı bir tutkudur.

 

Gördüklerimizi kalıcı kılmak, unutmamak için yazmalıyız. Gezi yazıları, insanda, gezme görme özlemi uyandırdıkları için severek okunur. Burhan Arpad, gezip görmenin önemini şöyle belirtir: “ Gezipgörmek, ölümlü insanoğlunun gerçekleştirmek istediği büyük bir özlem bir bakıma. Gidip gezdiği yerlerde bir şeyler görebilme elbette. Gördüklerinden yeni güçler kazanmasını bilelere .”

 

Hasan Akarsu buradan yola çıkarak yurt içinde ve yurt dışında yapmış olduğu gezilerden söz ediyor. Gezip gördüğü yerler: İstanbul’da İki Gün, Gaziantep İzlenimleri, Bolu ve Çevresinde Bir Gezi, Bolu Yedi Göller Gezisi, Bulgaristan ve Yunanistan ‘da Birer Gün, Orta Avrupa Gezisi, Sakarya’da Bir Gün, baslıkları altında yapmış olduğu gezileri bu esiriyle yarınki dostlarına ve çocuklarına gelecek için kalıcı kılmaya çaba gösteriyor. Gezip gördüğü yerle ilgili aşağı yukarı 28 fotoğrafı görüyoruz. Yazarımız Hasan Akarsu, 03 Mayıs 2017’de Romanya- Bükreş’te yapmış olduğu gezisi sırasında kitabın 44. sayfasında ilgimi çeken bir yel değirmeni var. Bu değirmen insana çok şeyler anlatıyor. Bu da adı geçen esere bir renk katmış oluyor. İyi de ediyor. Ellerine yüreğine sağlık diyorum.

 

Şair Hasan Akarsu 06 Mayıs 2017 ‘de Orta Avrupa’ya yaptıkları bir gezi sırasında Estergon Kalesiyle ilgili bu satırları sizlerle paylaşmak isterim:” Estergon Kalesi’nin Osmanlı Tarihindeki yeri önemlidir. İlk kez 1543’te Kanuni ( Sultan Süleyman ) zamanında Osmanlılara geçer. 1594 ‘te yine el değiştirir. Ve 2. Viyana Kuşatmasıyla Osmanlıların elinden çıkar. Estergon Kalesi’nin birkaç kez el değiştiğini öğreniyoruz.  Kale Komutanı Şahin Bey burada şehit olmuştur. Barış Manço’dan bu türküyü dinlemekte güzel.

 

“Esergon subaşı durak Kalesi

Kemirir gönlümü bir sinsi firak

Gönül yar peşinde koşan, yar ondan ırak,

Akma Tuna akma ben bir dertliyim,

Yar peşinde koşan kara bahtlıyım.( sayfa: 54)

 

Yazar Hasan Akarsu, bunları söyledikten sonra şu sözleri de dikkatimi çekti altını çizerek yazıyorum: Macarların ünlü şairi Sandor Petöfi’nin çok bilinen “ Su, Rüzgâr ve Namus” şiirini anımsatıyorum rehberimize. Severek okuyor, seviniyoruz.

Bunlardan başka yazarlarımızın kaleminden Hasan Akarsu hakkında yazılanları okuyoruz. (Sayfa 77 ‘de) Bu bölümde Rıfat Ilgaz, Ömer Seyfettin, Orhan Veli, Cahit Sıtkı Tarancı,  Can Yücel,  Yahya Kemal, Arif Damar. Öner Yağcı ve Ferhat Özen gibi yazarların, şairlerin yazdıklarına, ışık tutan sözlerine rastlıyoruz. Dağın Ardı Deniz ( Öğretmen Dünyası Yayınları, 1. Basım, s.128,) Adı geçen kitabın basında bir hayli övgülerle yer aldığını görüyoruz. Bir yerde bulursam ben de sevgiyle okumak isterim.  Hasan Akarsu’yu yürekten kutluyorum.       

 

2- KİTAPLARIN İÇİNDEN:

Sizlere tanıtacağım Hasan Akarsu’nun 2. Eseri:” Kitapların içinden”  adını taşıyor. Öğretmen Yayınları arasında sanat dünyasına merhaba diyen bu eser 160 sayfadır. Kapak Tasarımı Barış Mutlu, sayfa düzeni Nazım Mutlu 1. Baskı, Ankara Mayıs 2018. Kitabın konusu 100 kitapla ilgili deyini yazıları yer alıyor.

 

Değerli şair ve yazar Hasan Akarsu bu okumaya değer yapıtını keyifle okuduğumu belirtmek isterim. “Değerli yazar, Abdülkadir Güler’e içtenlikle  “ diyerek bana Tekirdağ’dan armağan etmişlerdir. Öncelikle bu samimi duygularından dolayı teşekkürler diyorum.

Hasan Akarsu kitabının giriş “Sunu” bölümünde şunları yazıyor:” Okumak üzerine bugüne değin söylenmiş her söz, okumanın önemini vurgular. Okumak da bir tutkudur ve küçük yaşlarda alışkanlık kazanmayı gerektirir. Bir kez okumanın tadının sevincine, mutluluğuna diyecek yoktur. Ben de küçük yaşlarda okumanın tadını aldım.” Dedikten sonra Gazi M. Kemal Atatürk’ün okumaya verdiği önemi ve kısa ömründe birçok kitap okuduğunu şöyle anlatıyor: ”Atatürk’ün kısa yaşamında, üstelik cepheden cepheye koşarken 3397 kitap okuduğunu öğrenince bugünkü koşullarda Atatürk’ün daha çok kitap okumamız gerektiğine inandım.” ( s.5) diye yazıyor.

Yazar Hasan Akarsu, okumanın önemini yazdıktan sonra aldığını notlar arasında  benim de sevdiğim ve takdir ettiğim   şu  yazar ve şairlerin geçtiğini gördüm. 

Hemen okuduklarımdan, kitapta adı  geçenlerden bazılarının veriyorum:  Yazar Vedat Günyol, Nurullah Ataç, Sabahattin Eyüpoğlu, Orhan Burian, Abdülhak Hamit, Yahya Kemal, Hasan Ali Yücel, İsmail Hakkı Tonguç, Yazar Selim İleri, Orhan Kemal, Çelik Gülersoy, Cahit Külebi, Reşat Nuri Güntekin, Ahmet Hamdi Tanpınar, Halide Edip Adıvar, Abdülhak Şinasi Hisar,  Behçet Necatigil, Aydın Boysan, Hasan Özkılıç, Nedim Gürsel, Kemal Bilbaşar, Ozan Osman Baymak, Ozan Ahmet Telli, Ahmet Yorulmaz, Eğitimci Süreyya Güven, Ozan yazar Hasan Yalvaç,  Ozan Yazar Rıfat Ilgaz,  Hasan Hüseyin Yalvaç. Hüseyin Gazi Ekşioğlu, Mehmet Başaran, Aydın Meriç. Hatice Oya Kuzgun, Attila Er, Mehmet Doğan Karakuş, Güldüren S. Çerikçi,  Yazan Fakir Baykurt, Ozan Asım Öztürk, Aydınlı şair dostum Tahsin Şimşek, yazar Ramazan Teknikel ve benim yakından tanıdığım kadim dostum Arslan Bayır’ı görünce nedenli sevindiğimi burada anlatamam. Arslan Bayır, daha önce Adana’da Aykırısanat dergisini çıkarıyordu.

Sonradan yaklaşık 14 yıldır Antalya - Alanya‘da çıkardığı Güney’de Sanatı çıkarıyor. Şu andaki bana ulaşan Güncel Sanat Kültür sanat edebiyat dergisi ( Yıl:14, Sayı:79, Temmuz- Ağustos 2022‘- 80 sayfalık bir dergidir. Ben bu derginin Söke temsilcisiyim. Bu zamanda dergi çıkarmak ve yaşatmak her yiğidin harcı değildir. Evet, yazar - ozan Arslan Bayır, başarılı bir öğretmen, üretken bir şair ve yazardır. Eserleriyle edebiyatımızda önemli bir yeri vardır, aynı zamanda sevilen bir imzadır.

Yazar Akarsu adını verdiğim bu şair ve yazarların kitapları hakkında kısa ve özlü bilgiler veriyor. Akıcı, yalın bir Türkçesi vardır. En çok kullandığı sözcüklerden bazıları:  Değin, yapıt, tutku, bir kez, anımsamak, özgün, yazın (edebiyat), bellek, öyküsel anlatım, yaşam, yaşamlarını yitirmek,  sorunlar, duyumsamak, irdelemek, sevi ve anlatı gibi.  Altını çizdiğim sözcükler gözüme çarpıyor. Ayrıca Hasan Akarsu bu yazarlara ait kitaplardan söz ederken yapıcı ve birleştirici bir yanı vardır.  Kitap Cevap Çapan’la bitiyor.

Yazar ve şair Hasan Akarsu bir öğretmendir. Mesleğini seven bir insandır. Mesleğinin yanı sıra bir de duygu ve düşüncelerini yazıp kitaplarda topluyor. Bunları da arkadaşlarına, dostlarına armağan ediyor. Şimdi sizlere tanıtmaya çalıştığım kitap “MEKTUPLARDA YAŞAMAK” adlı eseridir. Bu eser Ankara’da Barış Kitap yayınları arasında çıkmıştır. Basım tarihi 2021.Eserin tertemiz bir baskısı ve albenili bir kapak kompozisyonunu görüyoruz. Dostlara mektup götüren altın kanatlı kuşları görüyoruz.

---------------------------------------------

Yazımızın devamı var..

 

 

 

  Abdülkadir GÜLER

 19 Ağustos 2022-  SÖKE

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..