Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Nisan '13

 
Kategori
Beslenme / Diyet
Okunma Sayısı
1897
 

Hitit diyeti

Bu günlerde diyet yapmak, diyetisyenlere gitmek moda oldu. Diyetisyenlere gitmek bir statü göstergesi oldu. Oysa ülkemizde daha doktor yüzü görmemiş birçok yaşlı ve hasta var. Kırsal kesimde çocuk ve hasta olan evlatlarımız var. Tabii ki şişmanlıkta bir hastalık. Fakat insanlar zorunluluktan, fakirlikten şişmanlamıyorlar. Tam tersine şişmanlık bir zengin hastalığıdır. Obezite ile zengin, gelişmiş ülkeler dertleniyorlar. Oysa geri kalmış yoksul ülkelerin insanları açlıkla boğuşuyorlar. Aslında ülkemiz gelişmiş ülkeler liginde değil. Fakat ülkemizde gelir dağılımı dengesizliğinden dolayı azda olsa bir zenginler sınıfı türemiştir. Obezite sorunu ülkemizde gittikçe büyümektedir. Çünkü obezite orta ve üst gelir grubunun yanlış beslenmesi sonucu ortaya çıkan bir hastalıktır.

Ben doktor değilim, üniversitede öğretmenlik okudum. Gerçi öğretmenlikte yapamadım. Çünkü 12 Eylül mağdurlarından biride bendim. 12 Eylül döneminde beni meslekten attılar. Bu dönemde inşaatlarda sıvacılık ve taşeronluk yaptım. Sonunda uzun bir süre  müteahhitlik yaptıktan sonra emekli oldum. Bir parantez açıp hayatımdan çok kısa bir kesiti yazının teması gereği sizlerle paylaştım. Doğru beslenme konusunda acizane kendi deneyimlerimi artı doğduğum ve yaşadığım bölgenin yemek kültürünü sizlerle paylaşmak isterim. Çünkü anadolu yemek kültüründe insanları obez yapacak hiç bir yiyeceğe rastlamadım. Global mutfak kültürünü benimsediğimiz yıllardan bu yana ( ki buna mutfak kültürü de denemez, buna ancak ayak üstü atıştırmalık denir) ne yazık ki obezite bizim ülkemizde de görülmeye başlandı. Anadolu topraklarında yaşayan ve tarihin bir dönemine damgasını vurmuş olan Hititlerden etkilendiğim için aşağıda sizlere anlatacağım beslenme şekline " Hitit Diyeti " adını koydum. Hitit mutfağındaki yiyecekleri aşağıya sıralıyorum ( Anadolu mutfağında bulunan yiyecekleri). Doğada özgürce dolaşıp otlayan hayvanlardan temin etmek şartıyla; Et, süt, yoğurt, çökelek, tereyağı, ayran. Süt mümkünse keçi sütü olsun. Bulgur ve bulgurdan yapılan her türlü yiyecek ( Annemizin bize yaptığı ince bulgurdan yapılan cüürcük adlı çorbasını sabahları içmeye doyamazdık ) , pirinç olarak esmer pirinci kullanın. Çömlek yemekleri dediğimiz gendime, kuru fasulye, nohut, mercimek. Başka bir yemek olan cılbır ( yumurta ile yapılır ) , yine başka bir harika yiyecek olan tarhana ( büyük kazanlarda haşlanmış yarma buğday süzme yoğurda batırılır ve avuç içi kadar bölünüp temiz bir bezin üzerine sırayla dizilir ve güneşte kurutulur). Kışın en besleyici ve en lezzetli çorbasıdır. Yemeklerde bolca sarımsak ve soğan kullanılsın. Yine harika bir yemek mantı ( ancak mantı ile birlikte bir baş soğan yenecek ) . Köremez yemeği ( çiğ koyun sütü ve yoğurdun karışımı ile yapılır ). Zeytin, peynirin her türlüsü, zeytin yağı, bal, pekmez, tahin. Doğada özgürce dolaşan ve beslenen tavukların yumurtaları ve etleri. Her türlü balık. Mevsiminde olmak şartı ile her türlü meyve ve sebze. 

Ekmek olarak tam buğday ekmeği, çavdar ekmeği, arpa ekmeği ve yulaf ekmeği. Akşam sofralarında kararında içilen şarap faydalıdır. Bendeniz sizlere şu kadar yiyin, şu kadar yemeyin demeyeceğim. Yukarıda saydığım yiyeceklerden  karnınız doyuncaya kadar yiyin. Ancak sabahları kahvaltı saati 9:00  u geçmesin. Akşam yemekleri ise saat 19 : 00 'ı geçmesin. Bir de mutlaka et yemeklerinin yanında yeşillik tüketin. Yine yumurtayı da yeşillikle birlikte tüketin. 

Sporunuzu mutlaka yapın. Her gün düzenli yürüyüşler yapın. Mümkünse kazma kürek ile haftanın iki günü çalışın ( ikişer saat ). Kendi bahçenizde çalışabilirsiniz. Bahçeniz yoksa eşin, dostun bahçesinde kazma kürek çalışabilirsiniz. Böyle bir imkanınız yoksa bolca merdiven inip çıkın. Apartmanlarda oturanlar asansör kullanmasınlar apartman merdivenlerini kullansınlar. Haftasonlarında mesire yerlerine gittiğinizde dağ yada tepe yamaçlarına tırmanın, çok faydasını göreceksiniz. Yaz mevsiminde mutlaka yüzün, ama denizde. Ben bu şekilde yaşıyorum ve yıllardan beri aynı kilodayım. Üstelik sofralardan tam doymuş olarak kalkarım. Sabah kahvaltısını çok sağlam yaparım. 

           Son söz: Sofralardan aç kalkmayın. Ama sporunuzu sağlam yapın. Yukarıda saydığım yiyecekleden dilediğiniz kadar yiyebillirsiniz, sağlam bir spor yapmak şartı ile.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 106
Toplam yorum
: 37
Toplam mesaj
: 8
Ort. okunma sayısı
: 397
Kayıt tarihi
: 31.01.07
 
 

Antalya'da yaşıyorum. İki yıl öğretmenlik yaptım, şu anda müteahhitlik yapıyorum. Aslen Kayserili..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster