Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Haziran '19

 
Kategori
Pazarlama
Okunma Sayısı
31
 

İmaj ve Marka İmajı Nedir?

Herkese selam. İmaj Yaratımı üzerine başlık attığımda biraz düşünmüş veya bazı şeyleri anımsamış olabilirsiniz. Fakat burada farklı bir noktayı ele alacağım. Günümüzde marka olma ve markalaşma konusunda birçok teknikler mevcut ve belirli yöntemler sürekli olarak tasarlanmaktadır. Durum böyleyken kimi insanlar İmaj Tasarımcısı olarak kimileri de Image Maker ünvanını kullanmakta. Image Maker biraz süslü hali diyebiliriz. Aslında bu iki ünvanında uğraştığı tek husus var. Kişinin, Şirketin veya olayın belirli bir çizgide tasarlanan ve belirli bir konsept giydirilen imajını dışarıya başarılı şekilde göstermektir. Her uzmanın kendine ait teknikleri mevcuttur. Deneyimlenmiş bu teknikler ile başarıya ulaşmak tek gayedir. Tüm bu çalışmalardaki asıl neden, insan üzerinde istenilen doğru etkiyi oluşturabilmek ve algıları yönetebilmektir. Algıları yönetebilmektir diyorum çünkü, doğru bir imaj yansıması karşı tarafın algılarında bir iz bırakacaktır. Bu sonuç algı yönetiminin bir parçasıdır.

İmaj Yaratımında bazı farklılıklar mevcuttur. Şöyle ki; imaj yaratımı ile bir bireyin veya şirketin üzerinde oluşturulan çizgiyle algıları yönetecek bir konsept tasarlanmaktadır. Tasarlanan bu konsept ile verilmek istenen mesajlar, elde edilmiş deneyimler neticesinde yansıtılmaktadır. Tam da bu noktada bireyin veya şirketin üzerinde algıları yönlendirmek için atmosfer oluşturulur ve hedeflenen kitle bu atmosfere dahil edilir. Örneğin; bir birey Ekonomi alanında oldukça tecrübe sahibi ve bilgi birikim bilinci yüksek diyelim. Bu birey hedeflediği kitleye alanında edindiği tecrübelerini yansıtmak istiyor. İşte bunun gerçekleşebilmesi için o bireye ait farklılığını yansıtabileceği ve farklılığıyla farkındalık oluşturabileceği konseptlerin belirlenmesi gerekir. Oluşturulan bu konseptler; giyimden, ses tonuna, kullandığı kelimelerin vurgulayıcı noktalarına kadar dikkatle ele alınır. Ayrıca bireyin bir renk skalası ve benimsediği felsefi yaklaşımda buna dahildir. Bununla da kalmayıp sosyal ağlar üzerinde ki iletişim dili, sunum dili ve beden dili gibi 3 ana dili’de ana rolü üstlenmektedir. Kendinde belirlediği karaktere yerleştirilmesi takdirinde bireyin imajı başarıyla sonuçlandırılmış olur.
İmaj, insanların zihninde kalıcıdır.

Şirket veya organize edilen bir etkinlik için örnek vermek gerekirse; şirketin misyon ve vizyonu belirlenmelidir. Belirlenen misyon ve vizyon doğrultusunda marka kültürünün oluşturulması veya varsa marka kültürünü etkileyici kılacak atmosferin oluşturulması da bu konunun ana başlıkları arasındadır. İmaj Yaratımında şirket veya olayı ele alırken marka davranışı ve marka karakteri de titizlikle değerlendirilen başlıklar arasındadır. Muhakkak şirket veya olayın yansıtmak istediği konuya ait bir teması olmalıdır.  Bu temayı insanların psikolojisine uygun değerlendirmeli ve insanların algısında bırakacağı izler üzerinde ölçüm ve analiz çalışmaları da yapılmalıdır.

    Hedef kitleye ne tür bir etki verilmek isteniyor?
    Oluşturulan tema tasarlanan atmosferi destekliyor mu?
    Oluşturulan atmosfere dahil olan insanlar ne konuşuyor ve ortam hakkında ne tür bilgiler ediniyor?


Bu soruları da değerlendirmeye alarak, İmaj Yaratımında eksiksiz ve risksiz bir yönetim yapmak gerekiyor. Absürt düşüncelerimiz olabilir. Bunlardan biride şirket veya olayın temasına, atmosferine ve kültürüne uygun bir müzik teması dahi imaj yaratımı başlığından en önemli nedenlerden biridir. Çünkü insanın duyu organı, algıları yönetmede en etkili araçlardan biridir. Bu sonuç, tema ve atmosferi desteklemektedir. Şimdi bu başlıklara ait örnekleri inceleyelim.

Fanboyları olan bir marka: Apple
Bildiğimiz üzere Apple dünyanın en etkili markalarından biridir ve bahsettiğim konuya ait iyi bir örnektir. Örneğin; Apple kendi ismiyle bir imaja sahipken, ürünleri üzerinde tasarladığı algıyla da etkin bir alt imaja sahiptir. Apple ismi bulunma aşamasında Steve Jobs telefon rehberinden faydalanmış ve Atari’den önce geldiği kanaatiyle şirketine bu ismi vermiştir. Apple’ın logosuna baktığımda ısırılmış bir elma görüyorum. Durum böyleyken bana göre Apple tüm insanların elmayı ısırmasını istercesine bir algı tasarlamış olabilir. İyi bir elmayı kim sevmez ki? Apple ismi bir ana marka. Ancak bir detay var ki bu basitliğin en temel gücünü ortaya çıkarıyor. iPhone veya MacBook vb. Diğer ürünleriyle de ayrı bir marka gücüne sahip.

Şöyle düşünün kim UC/LD390 bilgisayarım var der ki? Ama Macbook sahipleri, Macbook’u rahatlıkla hatırlayabiliyor ve diyaloglarında kullanabiliyor. Aynısı iPhone veya iPad içinde geçerli. Ürün ismi benzersiz, akılda kalıcı ve basit olduğu sürece alt marka oluşturur ve ürününüzün satışlarının etkili olmasıyla, ana markanızın değerini güçlendirecek güçlü bir alt marka doğurursunuz. Bu olguya baktığımızda hem şirket adıyla hem ürün adlarıyla imaj yaratımı tekniklerinin kullanımı söz konusudur. Nasıl mı? Tema dediğim kritere gelelim. Ürünlerin kablolarına bakın. Hepsi beyaz. Tüm dünyada mağazalarının aynı mimariye ve düzene sahip olması. Işık renklerinden, boydan boya cam kullanmalarına kadar bu detaylar temaya aittir. Bu noktada Apple markasının imajındaki güçlü duruşu görüldüğü gibi insanların zihnine yansıttığı ve kabul ettirdiği imaj algısı da ortaya çıkmaktadır. Marka imajının en güçlü teknikleri imaj yaratımında saklı.

İyi bir çalışan ortamı: Starbucks
İmaj Yaratımına ait örneği tek Apple ile sınırlandıramayız. Mesela Starbucks’ın da kendine özgü imajında insanlar sadece kahve içmek için Starbucks’ı ziyaret etmiyorlar. Çoğu insan Starbucks’da kahvelerini alır ve Starbucks’ın marka imajına uygun düzende bir yere oturur ve işlerini devam ettirmeye bakarlar. Tek bununla da kalmaz insanlar birbiriyle tanışır ve yeni bir yolculuk başlatırlar. Starbucks’ın marka imajı için tasarladığı özgün bir atmosferdir. Atmosfer tam olarak böyle bişey. İşte çoğumuz bu ayrıntıların farkında bile olamayabiliyoruz. Bu ayrıntılar Starbucks’ı daha etkin hale getirdiği gibi imajını da sürekli olarak güçlendirmektedir.

İmaj Yaratımı nedir? Marka Tasarımı ile aynı mı?
İmaj Yaratımı; bir bireyin, şirketin veya olayın algısal, görsel ve dijital teknikler çerçevesinde belirlenen konseptler ile kimliğinin dışa yansıtılmasıdır. Doğrudan hedeflenen kitleye tasarlanan imajın yansıtılması ve istenilen sonucun algıda tamamlanması sürecidir. Bu sayede birey, şirket veya organizasyon, hedeflediği kitleye belirlediği konseptler üzerinden imajını gösterecektir. İmaj Yaratımı, tanınmanın veya güçlü bir profil oluşturmanın en etkin aracıdır. Bu marka olma ve markalaşma sürecininde vazgeçilmezidir. Ancak bu durumu bir birey veya şirket ile sınırlandıramayız. Bir olayın veya bir ürünün imajı dahi algıda bir gerçek oluşturur. Reklam veya satış üzerine oluşturulan kampanya ve stratejilerin dahi imajı söz konusudur. Kampanya ve stratejiler markalaşma sürecine etki gösterdiği gibi, imaj yaratımıyla da algıyı ikna etmektedir.

İmaj Yaratımı Teknikleri nelerdir?
Birçok yaratıcı teknik mevcuttur. Fakat belirlenmiş bu tekniklerin hepsi bireysel çalışma veya her şirket için kullanılmamaktadır. Yalnızca bireyin veya şirketin ihtiyacına uygun biçimde kullanılmaktadır. Bu noktada gelecek olan brief, geliştirilecek olan tekniklerde önemlidir. Sağlıklı bir brief sayesinde geliştirilecek olan tekniklerle imaj yaratımı süreci başlamaktadır. Bahsedilen tekniklerden en önemlisi karşı tarafı iyi analiz etmek ve vermek istediği algıyı iyi yakalamaktır.


https://www.eroglu.co/imaj-yaratimi-ve-marka-imaji-nedir/

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 12
Toplam yorum
: 5
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 134
Kayıt tarihi
: 12.03.16
 
 

Beykent Üniversitesi İnsan Kaynakları Yönetimi alanından geçiş yaparak şu anda Ekonomi ve Yönetim..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster