Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Ekim '08

 
Kategori
Engelli Eğitimi
 

İşitme engelliler öğretmeni Hülya Bingöl ile işitme engelliler üzerine röportaj

TOKAT ATLI KARINCALAR REHABİLİTASYON MERKEZİ İŞİTME ENGELLİLER ÖĞRETMENİ HÜLYA BİNGÖL :” TOPLUMUMUZ İŞİTME ENGELLİLERLE ARKADAŞLIK YAPMAKTAN ÇEKİNMEMELİ”

SORU-Merhaba Hülya Hanım. İşitme engelli insanlara olan ilgi ve sevginizi her zaman takdirle karşılamaktayım .Bize kısaca kendinizi tanıtır mısınız ? Hangi okulları tamamladınız ve nerelerde çalıştınız ?

HÜLYA BİNGÖL- İlkokul, ortaokul ve liseyi Çorum’da tamamladım. Samsun Ondokuzmayıs Üniversitesi İşitme Engelliler Öğretmenliği Bölümü mezunuyum. Şu an Tokat’ta Özel Atlı Karıncalar Rehabilitasyon Merkezinde İşitme Engelliler Öğretmenliği yapmaktayım.

SORU- Neden İşitme Engelli Öğretmeni olmayı tercih ettiniz? İşitme Engelli Öğretmenliği umduğunuz gibi çıktı mı ?

HÜLYA BİNGÖL- İşitme Engelliler Bölümünü seçmeye kendim karar verdim. İşitme Engelli Çocuklara yardımcı olmak ve onların eğitimine destek istedim. Daha sonra bölümle ilgili araştırmalar yaptım. Bu alanda öğretmen ihtiyacı olduğunu gördüm. Bu da kararımda etkili oldu. Bölümümü her zaman sevdim. Zaman zaman zorluklarla karşılaştığım da olmakta. Bizim işimizde biraz da özverili ve sabırlı olmak gerekmekte. Tabii ki en önemlisi de yaptığın işi sevmek olmalı.

SORU- İşitme engellilerin genel sorunları neler ve bunların çözüm yolları neler Hülya Hanım ?

HÜLYA BİNGÖL- Her engel grubunun olduğu gibi işitme engelliler grubunun da sorunları var. İşitme Engelli Bireyler kendilerini ifade etmede oldukça zorlanmaktalar. İletişim kurmakta zorlandıkları için toplum tarafından dışlanmaktalar. Arkadaş edinmekte zorlanmaktalar. İster istemez sosyal hayatta çekingen kalmaktalar. Bu durumda topluma büyük görevler düşmektedir. İş alanlarında onlara daha fazla yer vermeli, eğitim olanakları geliştirmeli, onlarla iletişim kurmaktan çekinmemeli.

SORU- Bize ailenizden bahseder misiniz ? Anne ve babanız ne iş yapar? Kardeşleriniz nerede okur ve onların sizin işitme engelli öğretmeni olmanıza bakış açısı nasıl ?

HÜLYA BİNGÖL- Annem 2002 yılında vefat etti.Babam emekli. Kardeşim Matematik Öğretmeni. Ailem bu bölümü seçmemde her zaman bana destek oldular.

SORU- İşitme engellilerin eğitimlerinden en verimli sonucu almaları için aileler eğitime ne zaman başlamalı? Nasıl bir eğitim almalı işitme engelli. ? İyi eğitim almış işitme engelli hayatta daha mı başarılı olmakta sizce ?

HÜLYA BİNGÖL- İşitme engellilerin eğitiminde en önemli şey erken tanı ve erken cihazlamadır. Erken tanılanan çocuk hemen eğitime başlarsa çocuğun edinimi çok daha başarılı olur. İşitme engelli birey, uzman öğretmen tarafından işitme kaybının derecesine ve işitme kalıntısına göre eğitime başlamalıdır. Bu eğitimde ailede bilgilendirmeli ve aileye yapması ve yapmaması gereken açıkça anlatılmalıdır.

SORU- Çocukları veya yakınları işitme engelli olanlar işitme engelli bireye nasıl yaklaşmalı sizce ?

HÜLYA BİNGÖL- Çocuğunun işitme engelli olduğunu öğrenen çoğu aile isyan etmekte. Kendisini suçlamakta ya da çocuğu dışlamaktadır. Fakat bu bir süreçtir. Aile zamanla bunu kabullenmektedir. İşte bu aşamadan sonra aile çocuğun eğitimine hemen başlamalı ve öğretmenle işbirliği içinde olmalıdır. İşitme engelli çocuğu olan aileler çocuklarıyla iletişimden kaçmamalı , onlarla konuşmalı, beraber vakit geçirmelidir. Aşırı jest ve mimik kullanmamalı , Çocuğun söylediği kelimeler anlamsız bile olsa mutlaka dinlenmeli , başka çocukları varsa onlara da ayırım yapmamalıdır.

SORU-İşitme engelliler ilerde sosyal hayatta daha az sorun yaşaması için arkadaşlık ve toplumsal ilişkilerde neye dikkat etmeliler ?

HÜLYA BİNGÖL- Sosyal hayatta işitme engelli bireyler dışlanmamalı, sosyal alanlarda karşılaştıkları sorunlarda onlara yardımcı olmalıyız. Onlarla arkadaşlık yapmaktan çekinmemeliyiz. Onlarında bizim gibi toplumsal birey olduklarını asla unutmamalıyız.

SORU- İşitme engelli okullarında verilen eğitim yeterli mi ? İşitme engelli öğretmenliğinin zor ve kolay yanları neler ? Zor olanları nasıl aşmaktasınız ?

HÜLYA BİNGÖL- İşitme engellilere , işitme engelliler okullarında verilen eğitimin yeterli olduğunu düşünmemekteyim. İşitme engellilerde bireysel çalışmaların önemi büyüktür. Fakat devlet okullarında bu gerçekleşmemekte. Ayrıca devlet okullarının çoğu yatılı. Bu durum özellikle küçük yaştaki çocuklar için çok zor. Bu durumda öğretmen ve aile görüşememekte ve iletişime geçememekte. Bizim işimizin de zor tarafları var elbette. İşitme engelli çocukla iletişim kurmak zordur. Hem öğretmen için hem de öğrenci için.

SORU- işitme engellilerin rehabilitasyon merkezlerinde “özel eğitim” alması onlara neler kazandırır ?

HÜLYA BİNGÖL- Özel eğitimde uygulanan birebir eğitim işitme engelli çocuklar için oldukça faydalıdır. Bireysel eğitimde öğrenci ve öğretmenin iletişime girmesi daha kolaydır. Ayrıca devlet okullarında öğrenciler biri birleri ile işaret dili ile anlaşır. Bu durumda çocuklar tembelleşir. Konuşmakta çok daha zorlanmaktalar.Özel eğitim ise birebir olduğundan daha verimli olmaktadır.

SORU- İşitme engelli öğretmeni olmak isteyenlere ve topluma neler anlatmak istersiniz bu konuda ?

HÜLYA BİNGÖL- İşitme engelli öğretmeni olmak isteyenler mutlaka bu bölümü araştırsınlar. Bulundukları okullarda işitme engelli okulları varsa gezsinler. Bu iş gerçekten de sabır ve özveri gerektiren bir iş. İşlerini gerçek manada sevmeleri lazım. Buna emin olduktan sonra karar vermeleri lazım.

Teşekkür ederim Hülya Hanım.

TURAN YALÇIN-TOKAT

 
Toplam blog
: 1096
: 1558
Kayıt tarihi
: 28.12.07
 
 

1967 Tokat'ın  Pazar ilçesi doğumluyum. İşitme engelliyim. İstanbul Üniversitesi iktisat Fakültes..