Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Aralık '07

 
Kategori
İnançlar
 

Kaçınılmaz son

Kaçınılmaz son
 

Kayinvalidem dort kardesmis. En buyuk abisini ben buraya geldigimde yitirmistik. O zamanlar burada yeni oldugum icin cenaze vb torenlerin nasil oldugunu hic gormemistim. Dun de ikinci abisini yitirdik .

Ilk gittigim toren kizimin anaokulunda iken grip mikrobunun beynine gitmesi sonucu olen arkadasinin kucuk KEN chanin cenaze toreni idi . Onu haraketsiz yatar gormek beni cok etkilemisti. Budist torenini ilk kez gozluyordum . Siyah elbise siyah corap siyah canta ve inci kolye merasime gitmek icin evde bulunmasi gereken giysiler.

Eskiden evlerde ya da mahalledeki bir tur halk merkezinde yapilan toren yakinlarda ozel cenaze merasimi salonlarinda yapiliyor .

Gozledigim kadari ile aciklayayim .

Oncelikle dayidan soz etmek istiyorum . Seksen yaslarina yakindi . Bir on yil oncesine kadar ufak bir hafif yemeklerin kahvaltiliklarin sunuldugu kucuk bir yer isletiyordu esiyle birlikte . Oglu da yardimci idi . Onlarla kari koca hep markette alisveris yaparken karsilasirdim . onlar lokantalari icin ben evim icin . Dayi ikinci dunya savasinda Burma da savasmis kisa bir sure , cani kurtulmus geri donmustu . Yillar sonra birliginden arkadaslari ile oraya seyahate gimislerdi donuste ucaklari kacirilma tehlikesi ile karsilasti . Neyseki kaciranlar niyetlerini degistirince yine sagsalim donduler . Esi erken yasta deyim yerinde ise erken bunadi . Karsilastigimizda bana ayni sorulari tekrar tekrar sorardi . Bakimevine yatirdilar . Yaz ayindan beri dayi hastanede imis . Tani konulan bir hastalik yok .Yaslilik olum nedeni.

Dun kendi evine getirdiler. Aile uyeleri sira ile sabaha kadar basinda beklemisler, kayinvalidem de dahil . Bizim icin ayin besi oldu ama ayin dordunde aksam yedide toren vardi. OTSUYA deniliyor . Resimde gorulen ozel yerin arkasinda uyuyordu dayimiz . Budist rahibi dualari okurken (bizim ilahilere benzer ) bilenler katiliyordu . Aglayan bir kisi bile yoktu. sonra akrabalardan baslayarak herkes ozel tutsuyu ici kum dolu ve komur koru olan tasa birakti . Tutsuden bir tutam alip basa degdirip korun ustune biraktik ve ili elimizi gogsumuz uzerinde birlestirip basimizi one egdik . Budistler dua okurmus ama benim ki onlarin takidi idi . Icimden "Huzur icinde uyu " dedim .

Torene geleneler ozel zarfta belirli bir miktarda para odemek durumunda gelir durumuna gore ama uzak kisiler 3000 yen civarinda odeyebilir . Yakinlari daha fazla . Donuste herkese bir kucuk torba verilir . Icinde bazan yesil cay torbasi .mendil , kucuk paketlerde bir caylik seker paketleri .

Esas toren yarin. OSOSHIKI. Yine yakinlar toplanir. Bu kez ugurlama torenidir . Burada oluler yakildigi icin yakildigi yere gitmeden once yakinlarina yuzu bir kez daha gosterilir .O zaman dokulur gozyaslari . Tabutunun icine cicekler sevdigi seyler konulur ve ozel bir binada yakilir . Bu arada hep budist rahip vardir dua okur . Dumanlarin savruldugunu gorebilirsiniz... Kalan bir iki kemigi ve kulleri almak icin en yakinlari gider uc dort saat sonra. Bu arada yakinlari yemeklerini yerler aciyan ve acikan yer ayri ya .. Kucuk bir seramik kaba konulan kuller aile mezarlginda diger yakinlarinin yanina konulur .

Allah gecinden versin ama kacinilmaz son ...uzgunuz bugun . yarinda uzulecegiz ama zaman en iyi ilac . Bir dusundum annemi yitireli otuz yil oldu . babami yitireli bir on onbes yil.. anilarla yasamasini ogrenmek zorundayiz .
 
Toplam blog
: 397
: 1111
Kayıt tarihi
: 16.05.07
 
 

1955 Niğde doğumluyum. Ancak Japonya'ya gelene kadar yaşantımın büyük bir bölümü Ankara'da geçti. Ka..