Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Ağustos '09

 
Kategori
Edebiyat
 

Kitap ve okuma üzerine bazı notlar

Kitap ve okuma üzerine bazı notlar
 

Tanrı’nın ilk emri ( ikra ) yani “oku” ile başladığını hepimiz biliyoruz. Derler ki güneş dünyayı, kitapta insanları aydınlatır. En sadık dost yine kitaptır. Bize dünyayı, ayı, güneşi, dünya üzerindeki tüm varlıkları anlatan, tanıtan kitaplar değil midir? Kitap en iyi arkadaştır diyenlerde vardır. Kitapsız ev, kitapsız insan olur mu hiç ?,

Kitaplar her zaman dostum olmuştur. Sevmeyi, sevilmeği, saygıyı ve hoşgörüyü hep kitaplardan öğrendim. Yararlı olmayı, erdemli olmayı hatta mutlu olmayı kitaplardan öğrendim; yine iyiliğin kötülüğe, adaletin haksızlığa, barışın savaşa, sevincin gözyaşına, Sevginin karamsarlığa üstünlüğünü geleceğinin inancıyla hep kitaplardan öğrendim

Kitaplar tarihimizin, kültürümüzün, sanat ve kültür edebiyatımızın, şiirlerimizin, atasözlerimizin, bilmecelerimizin, tiyatrolarımızın, şarkı ve türkülerimizin, efsanelerimizin, folklorumuzun birer zengin kaynaklardır. Ünlü bilgin SENECA: KİTAPSIZ YAŞAMAK, KÖR. SAĞIR. DİLSİZ YAŞAMAKTIR “diyor. İSA’ NIN doğumundan 600 yıl sonra yaşamış olan ünlü Filozof Çin bilgini Konfüçyüs: Tanrısına derki; <ı>TANRIM BANA KİTAP DOLU BİR EV VER, ÇİÇEKLERLE DOLU BİR BAHÇESİ OLSUN” der.

kitaplara fazlasıyla değer veren Aydın eski milletvekilimiz eğitimci yazar ve şair öğretmen Sayın Mustafa Kemal Yılmaz, kitaplara çok değer veriyor. Kitapların mezar taşlarından daha önemli olduğunu vurguluyor. Onun için yayınladığı her kitabının ilk giriş bölümüne şu cümleyi yazmadan geçemiyor:

<ı>

<ı>Kimi çoktan yitmiş

<ı>Kimi eğik, kimi yan yatmış

<ı>Kiminin kırılmış başı

<ı>Kitaplar ise dimdik, hep ayakta

<ı>Kitaplar

<ı>En dayanıklı

<ı>Mezar

<ı>Taşı…<ı>( 1 )

<ı>Sayın Mustafa Kemal Yılmaz bunları söylerken, birde tarihten ünlü krallardan örnekler sunuyor:” Bergama Kralı, Mısır’da İskenderiye Kitaplığı ülkemizde Bergama kitaplığından söz ediyor, Dünyanın en zengin kitaplığı benim krallığımda olmalı, nerde kitap bulursanız benim kitaplığıma getirin” diyordu. Vatandaşlardan evlerindeki kitaplardan zorla dahi toplar kendi kitaplığına alıyordu.. Bu denli kitaplara düşkündü. Böylece Bergama kitaplığına tam iki yüz bin kitap toplamıştı.

Kitaplar, insanların, toplumluların sosyal ve kültürel. Hatta siyasi ve ekonomik yaşantısında yaşanılan önemli bir yeri vardır, bundan dolayı kitapların varlığı yadsınamaz.

Gönlümde kitapların ayrı bir yeri vardır. Aldığım kitapların çoğu tarih, roman, öykü, şiir, halk edebiyatı, deneme, halk bilimimi, yani folklor içerikli kitapları alır okurum. Zengin bir kitaplığım vardır. Bana fazla gelen kitapları arkadaşlarıma, Anadolu’nun değişik köy okullarına da zaman zaman gönderir bundan da mutluluk duyarım. Daha Türkçesi kitap konusunda paylaşmayı seven bir insanım.

Geçen yıl evimde bulunan 2000’ne kitaplarımı ilçemiz Söke’ de bulunan Öğretmen Nebahat Alpan İlköğretim Okulu’na armağan ettim Armağan ederken de mutluluk duydum. Öğretmenler, öğrenciler okusun, yararlansın diye.

Kitaplar için yerli ve yabancı bilim adamları çok güzel sözler söylemişlerdir, işte bunlardan birkaçını sunmak istiyorum:

* Güneş dünyayı, kitap insanları aydınlatır. Türkiye.

    Türkiye Cumhuriyetinin temeli kültürdür. M. Kemal ATATÜRK. Alim unutmuş, kalem unutmamış. M. Kemal Atatürk. İlim Çin de bile olsa gidin arayınız. Hz. Muhammed. Tanrı’nın insanlara ilk emri ( İkra ) OKU’dur. Hz. Muhammed. Bana bir harf öğretenin kulu, kölesi olurum. Hz. Ali. Bazı kitapların sadece tadına bakacaksınız, bazılarını yutacaksınız, bazılarını ise çiğneyip sindireceksiniz. Francis Bacon. Kitaplardan yoksun olan ülkeler, adaletin yararlarından da yoksun olur. Namık Kemal. Kitap bilim adamlarının gül bahçesidir. İyi bir kitap iyi bir dost gibidir. Jonh Laird. Uygar toplumda kitapların değeri yüksektir, Voltaire. Dünyaya en çok ışık veren, matbaa mürekkebidir, yani kitaplardır. Honore de BALZAC Kalem kılıçtan daha güçlüdür, William Bulmer. Bu günün gerçek Üniversitesi bir kitaplıktır. Thomas Carlyle. Kitapsız ev cansız beden gibidir. Marcus Cicero. Kitaplar aklın tedavi yerlerdir. Ernest Dimnet. Dostunuzun kalmadığını hissedersiniz, Kitaplığınıza bakınız. Max Dreyer. Bana kitaplarını göster, sana çocuklarının ruh halini söyleyeyim. Anatole France. Kitaplar hiç solmayacak bitkilerdir, Richard Horne. Senin bir gece de okuduğu kitabı ben senelerce yazabilmek için saçlarımı ağarttım. Tomaz Ganzaga. Kitaplar sayesinde kurtuldum. Maksim Gorki. Kitaplar hiç solmayacak bitkilerdir. Richard Horne. En mutlu insan Kitap hazinesine veya kitapsever arkadaşlara sahip olandır. Victor Hugo. Kitapların soğuk, ama güvenilir dostlarımdır. Victor Hugo. Kitap dünyanın her yerini gösteren aynadır. Victor Hugo. İnsanları incelemenin, tanımanın en iyi yolu kitaplardır.Thomas Huxley. En iyi kitap insanı düşündüren kitaptır. Peter Koçzlov. Hükümetsiz yaşayabiliriz, ama kitapsız asla. Abraham Lincoln. Aradığım her şeyi kitapta vardır. En iyi arkadaşım, bana okumadığım kitabı hediye edendir. Abraham Lincoln. Yirminci yüzyıl uygarlığının temeli kitaptır ve basındır. François Ponsard. Kitap İnsan ruhun gıdasıdır. Jules Sirmon. Kitabın yaprakları, bizi aydınlığa götüren kanatlar gibidir. Uygar toplumda kitapların değeri yüksektir. Voltaire. Kitap sahibi olmak güzel, bilgi sahibi olmak daha güzeldir. Çin atasözü. Kitap sopasız, dayaksız öğretmene benzer. İngiliz Atasözü. Kötü kitap, hırsızların en kötüsüdür. İtalyan Atasözcü. Kitap dünyada her zaman değişime yol açmıştır. Anonim.( 2 ).

1- Mustafa Kemal Yılmaz , Aydın Eski Milletvekili, Üç Demet Şiir 2.baskı Aydın, 2006.

2- Atatürk'le Yaşamak, Murat Özmen, Karınca yayınları Ankara, 2005

NOT: Gazeteci arkadaşımız Yılmaz Ölmez’in ağabeyi İbrahim Ölmez’in vefat haberini üzülerek öğrenmiş bulunuyorum. Merhum İbrahim Ölmez’e Allah’tan rahmet, Ölmez Ailesine, dost ve yakınlarına başsağlığı diliyorum. Acılar paylaşılınca azalır, bende sevgili kardeşim Yılmaz Ölmez’in acılarını paylaşıyorum. Yüce Mevla’dan sabır diliyorum.

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..