Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Kasım '06

 
Kategori
İnsan Kaynakları
Okunma Sayısı
10084
 

Liderliğin yedinci penceresi: vizyoner liderlik

Liderliğin yedinci penceresi: vizyoner liderlik
 

En büyük işler, büyük hayaller kurma özelliği olan insanlarca başarılmıştır. W. RUSSELL

Fikir benzin gibidir. Çok kişide benzin vardır. Fakat onu bir motora koyup çalıştırabilecek girişim, alevleyebilecek kibrit yoktur. Gassion

Vizyoner Liderlik (Visionary Leadership)

“ Vizyoner Liderlik ”, iki temel kavram üzerine oturmaktadır: Stratejik değişim ve proaktif vizyon. Geleceğe odaklanan ve geleceği görmeye çalışan bu anlayış, kurumun değişime ayak uydurmasını sağlama misyonunu vurguladığı için “ Transformasyonel Liderlik ” tarzına yakındır.

Stratejik değişime liderlik yapmak için gerekenler:

· Değişimi özümsemek ve farkına vardırmak

· Değişim için ortam hazırlamak ve değişim kültürünü yerleştirmek

· Bireylerin değişime uyum sağlamasını gerçekleştirmek

· Değişim sürecindeki yetki ve sorumlulukları paylaştırmak

· Gerekirse çalışma koşullarını ve şirket yapısını değiştirmek ve güncellemek

· Esnek ve öğrenmeye açık olmak

Proaktif vizyon oluşturmak, bu anlayışın ikinci yüzünü oluşturmaktadır:

· Gelecekten günümüze bakarak açık ve güçlü bir vizyon geliştirmek

· Bu vizyona erişmek için bir strateji belirlemek

· Vizyonunu ilerletmek ve herkese benimsetmek

· Güvenli ve iyimser bir şekilde davranmak

· Dramatik ve sembolik tavırlarla önemli değerleri vurgulamak

Vizyoner Liderliğin Boyutları

Değişim Yönetimi

Proaktif Vizyon Oluşturma

Beyin Fırtınası

Ufuk Dörtlüsü

Transformasyonel Yaklaşım

ARGE Yönetimi

Outsourcing

Strateji ve Gelecek Odaklılık

Yeni İş Fikirleri

Paradigma Değişimi

Proje Başlatma

Yeniden Yapılanma

Esnek Organizasyon

Esnek Çalışma Saatleri

Yeni Ekonomi

Paradigma Değişimi

Pratik bir yöntem isminden bahsetmiyoruz, değişimin beki de en uç sınırını ifade eden bir kavram bu. Algılama, anlayış, düşünme biçimi, ortam, herşey değişiyor. Einstein’in Quantum Fiziği kuramı ya da Interneti bu kategoride değerlendirebiliriz. Çünkü bu değişimler sadece bilimi ve teknolojiyi değil; toplumu, felsefeyi, dünyayı da kapsıyor. Genetik alanında yapılan araştırmaları da bu kategoride değerlendirmek mümkün. Bu çapta değişimler için gereken ön şart ‘kafaların değişmesi’.

Yeniden Yapılanma (Reengineering, BPR)

Firmanın tüm süreçlerini ve iş yapış şekillerini sıfırdan başlayarak radikal bir biçimde değiştirme, yeniden yapılandırma yöntemidir. Michael Hammer’ın ortaya koyduğu bu yaklaşım, Amerikalıların üst yönetimden aşağıya doğru köklü değişim anlayışını temsil eder. Yeniden yapılanma, riskli bir ameliyata benzetilebilir. Bu yöntem uygulanırken, teknoloji ve süreçlere verilen önem kadar insan faktörüne de önem verilmelidir. Hedefler her çalışanla paylaşılmalı ve iletişim/ikna üzerinde durulmalıdır.

Yedekleme (Outsourcing)

Tüm fonksiyonları firma içerisinde yerine getirmek yerine, bazı hizmetleri dışarıya verme işlemi. Firmalarda öncelikle yemek, güvenlik, kurye, lojistik, depolama gibi işler bu alanlarda hizmet veren firmalara yaptırılmaya başlandı. ‘Kendin pişir kendin ye’ mantığının yerini ‘Firmanın kaynaklara mutlaka sahip olması gerekmez, onlara erişmesi yeterlidir.’ anlayışı aldı. Hem bu alanlarda profesyonel olarak hizmet veren firmalar arasında da rekabet olduğundan, bu hizmetler ucuza ve kaliteli olarak satın alınabiliyor. Böylece firma kendi güçlü olduğu alanlarda yoğunlaşarak fark oluşturabiliyor. Tom Peters, ‘şirket ruhu hariç vereebildiğin her şeyi dışarıya ver!’ sözüyle bu uygulamayı destekliyor. Ancak, her zaman için ARGE, pazarlama, ürün geliştirme gibi stratejik önem ve gizli bilgi taşıyan süreçler firmanın tekelinde olmalı. Amerika’da Topsytail adındaki firma bu uygulamanın en radikal örneğini teşkil ediyor. Topsytail’in sadece iki çalışanı var ama şirket 800 bin dolar ciro yapıyor. Tüm işler bir ilişkiler ağıyla yürütülüyor ve Pazar araştırması, dağıtım, üretim gibi tüm fonksiyonlar dış ortaklara verilmiş.

Ar-Ge Yönetimi (Research and Development)

Araştırma ve geliştirme faaliyetleri, vizyon çizme, tasarım, modelleme konuları bilgi yığınları içerisinde rota belirlemeyi ve farklı alanlardaki bilgi parçaları arasında bağlantılar kurmayı gerektirir. Bilgiyi keşfederek ve anlamlandırarak yeniliklere ve projelere dönüştürmek böyle mümkün olabilir. Bunu yapabilmek için gerekli olan disiplinler arası bakış açısı, onun yönetim tarzının temel taşlarından biri ve ARGE departmanı için vazgeçilmez önem taşıyor.

Yeni Ekonomi

NETWORK- AĞ: Ülkelerin zenginliğinin artık kişi başına düşen bant genişliği ile ölçülmesi

HIZ: Var olan bilginin 40 günde ikiye katlanması

DİJİTALLEŞME: Kum Çağına girilmesi (silikonlar, çipler ve cam fiberlerin hammadesi kum)

BİLGİ: Entellektüel Sermayenin ve bu sermayeyi oluşturan “Altın Yakalılar”ın yükselmesi

ENTEGRASYON: B2B (işten işe) , B2C, (şirketten tüketiciye) C2C (tüketiciden tüketiciye)

ŞEFFAFLIK: Değer zincirinin Internete taşınması.

MOLEKÜLERLEŞME: Beyaz yakalı bilgi işçisini bir molekül olrak düşünürsek, moleküllerin proje takımları halinde birleşip ayrılmaları ve esnek hareket etmeleri

Yenilikçi ve Sıradışı Düşünme

Toplantılarda kreatif düşünceyi teşvik etmek ve bol alternatif üretilmesini sağlamak için elemanlarınıza aşağıdaki soruları sorun:

Başka düşünceler var mı? Başka kim katkıda bulunabilir?
Daha başka hangi bilgileri alabilirsiniz? Başka kimin görüşünü alabilirsiniz?
Harika fikir. Nasıl geliştirebiliriz?
Neden hep böyle yapıyoruz? Daha başka nasıl yapalım?

Kısaca Vizyoner Liderlik:

Yeniyi ve değişimi memnuniyetle kabul eden radikal değişimin ajanı gibi davranmayı, orijinal iş fikirleri ve düşünme modelleri oluşturmayı; mevcut sistemi, kuralları ve statükoyu sorgulamayı, entellektüel uyarım yoluyla ilham vermeyi esas alan liderlik anlayışı. Bu anlayışta gelecekle ilgili bakış açısı ve yenilikçilik ile projeler başlatma teşvik edilir. Vizyoner Liderliğin iki boyutu; stratejik değişimi üstlenmek ve proaktif vizyon oluşturmaktır.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Fahri bey yazınızı dikkatle okudum. vizyoner liderliğin iki parçalı bir bütün olduğunu ancak kanımca burda asıl yükün proaktif vizyonda olduğu görülüyor. stratejik değişim ve proaktif vizyon kavramlarından insana aslına bakarsanız lidere en yakın kavram bence proaktif vizyon. Okurken outsourcing kısmında biliyorum zaten diyerek dikkate almadığım bazı şeyleri farkettim.bu farkındalığı daha çok kişinin yakalamasını umut ediyorum. firmanın kendi güçlü olduğu alanlarda yoğunlaşarak fark oluşturabilmesinin şüphesiz ki yardımcısı outsourcing. Ancak bu kadar istihdam açığının olduğu düşünüldüğünde şirketin ruhu hariç herşeyini dışarıya vermesiyle kendi dışında yaratacağı istihdam ile kendi bünyesinde bunu gerçekleştirmesi arasındaki toplumsal maliyet düşünülüyor mu? yoksa şirket kendi keskin verimliliğinde değişimi acımasız boyutlarda yaşayarak onu stratejik değişim olarak mı adlandırmalı?

Hasan Ertan 
 19.11.2006 13:32
Cevap :
Hasan Bey, ilginiz ve değerli yorumlarınız için çok teşekkür ederim. Zannederim çözüm stratejik, dinamik ve esnek iş ve proje anlaşmaları ile outsource etmek. Toplumsal meselenin en büyük çözümü ise bence eğitimle, yetenek yönetimiyle, kairyer planlamayal, sürekli öğrenmeyle insana yatırım yapmak, beceri kazandırmak ve işe alınabilirliği (employability) arttırmak.  20.11.2006 1:01
 

Bu yazıyı ben okuduğumda 73 kişi okumuştu. Oysa sadece İş Dünyasındakileri ve yöneticileri ilgilendiren bir yazı değil bu. Niye seksen senedir bizi aynı adamların yönettiğinin, otuz senelik logoları nesi var ki? diye değiştirmeyişimizin cevabı da var bu yazıda . Gene başkalarının 300 sayfada anlattığını bir yazıya sığdırmışsınız. Vatandan selamlar. Devam Fahri bey devam:)) İlker

Sevgiağacı 
 11.11.2006 3:01
Cevap :
İlker Bey, İlginiz ve hassasiyetiniz için teşekkür ederim. Değişim içimizden, bizden, yeni nesilden, bebek adımlarıyla başlayacak. Herkes görevini aşkla ve dosdoğru yaptığı zaman daha güzel günler görecek bu memleket.  11.11.2006 21:05
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 279
Toplam yorum
: 169
Toplam mesaj
: 78
Ort. okunma sayısı
: 2473
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster