Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Mayıs '17

 
Kategori
Okul Öncesi
 

Mahremiyet

Mahremiyet
 

Mahremiyet konusu günümüzün önemli kavramlarından biri olmakla birlikte cinsel eğitim odağını da içine almaktadır. Tam tanımıyla mahremiyet; “Bir insanın özel alanlarının farkında olması ve karşısındaki bireye de gerekli saygıyı göstererek; kişisel sınırları korumayı sürdürebilmesidir” ve “Bir şeyin gizil tutulabilme halidir”.Mahremiyet bilinci; her konuda olduğu gibi ailede başlayan ancak çevresel unsurların desteğiyle pekiştirilmesi gereken bir kazanımdır.

Bir yönüyle mahremiyet eğitimi duyguların da eğitimidir.(Güneş,2016).Günümüzde mahremiyet eğitimi  daha çok bireylerde kadın ,erkek olmaya dair algılar üzerinde yoğunlaşmaktadır.

Freud’a göre bu eğilim daha çok 3-6 yaş döneminde cinsel kimlik ve mahremiyet gelişiminin ortaya çıkışı olarak  tanımlanırken, Erickson bu dönemi 4-6 yaş arasında sınırlandırmıştır.

Her çocuğun kollarını açtığında 25-30 cm’lik bir alanı vardır ve çocuğun kendini bu alan sınırı içinde güvende hissetmesi gerekmektedir.Pedogojide bu kavram “Fiziksel Aura”(Çocukların saygı sınırı”) olarak ifade edilmiştir.

 

                              ÖZEL ALANLARIMIZ VE KORUNUMU

Çocuğun mahremiyet kavramının bilincine ulaşabilmesi için önce bu alanlar hakkında bilgi sahibi olması gerekir. Çocuğa ifade edilmiş olan her özel alanın ,diğer yetişkin ve bireyler içinde geçerli olduğu çocuğa ifade edilmelidir:

*Odalarımıza  girerken izin almak.

*Tuvalet ve özel alanlarda sınırları korumak(Çocuğunuzun kapısını çalıp, girebilirmiyimvb ifadeler kullanmak).

*Kardeşler arasında 4-5 yaş farkları ve fazlasında özellikle oda vb kişiye özel alan düzenlemelerinin yapılması.

*İlkokul itibariyle çocuğa özel ders ve kişisel ihtiyaçlarını karşılayacağı bir alan sağlanması.

*Tv ,internet vb iletişim araçlarını uygunsuz erişimlere kapalı tutmak ,ve yaş gurubuna uygun olmayan görüntü ve içeriğe sahip yayınları çocuğa izletmemek.

*Çocuğumuzu öperken izin istemek

*Çırılçıplak kalma kavramının çocukta yürüme eyleminin bitmesinin ardından tamamen engellenmesi.

*Dokunulması yasak olan yerler hakkında tedirgin etmeden bilgi verilmesi.

 

        İSTİSMARA KARŞIN EBEVEYN UYARILARI NASIL OLMALI?

Çocuğu tedirgin etmeyecek şekilde belirli durumlarda yapması gerekenler yaş grubuna uygun düzeyde açıklanabilir:

*Tek başına banyo ve tuvalet ihtiyacını karşılamada zorlanırsan sana yardım edebilirim.

*Doktorlar yalnızca anne ve baba yanındayken tedavi etmek için dokunabilirler bu onların görevidir.

*Ben seni yanımda istediğimde bunu sana söylerim ya da seni çağırırım bir başkası seni çağırdığımı söylerse buna aldırış etme ve asla tanımadığın biriyle bir yere gitme ve ondan bir şey alma “vb. söylemler çocuktaki zihinsel karmaşayı giderecektir.

 

                                                      KAYNAKÇA

 

”Çocukta Mahremiyet Eğitimi” Pedogoji derneği. 25 Şubat 2013 Makale no:8

“Nezaket ve zarafet için mahremiyet eğitimi” Adem Güneş kitap Timaş yayınları 2016.

“Mahremiyet Eğitimi ve Önemi Makale Diler,R

  Gönül dergisi kültür-Medeniyet (Karaköse,R)

  İndigo Dergisi (Demirörs,R) Ekim,2016 sayı:33

 
Toplam blog
: 9
: 204
Kayıt tarihi
: 18.05.17
 
 

Uzm.Klinik Psikolog  Kübra Eriş Ayrıntılı Özgeçmiş Website:  www.kubraeris.com   EĞİTİM Yüksek Li..