- Kategori
- Türkiye Ekonomisi
Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı bir üst kurula devredilebilir mi ? - 3
muhasebedergisi.com
Vergi Toplama Maliyeti Ve Uzlaşma
Bütçe Kaynak ve kullandırım şeklindeki iki ana kalemin dengesi gözetilerek hazırlanır. Kullandırımlar Genel , katma bütçeli kuruluşlar ile diğer kamu kurumlarına hizmet fonksiyonu karşılığı ayrılan harcama kalemleridir. Bunlar sadece tahsisatlardır. Bu tahsisatların kullandırım haline gelebilmesi için bütçe gelirlerinin sağlanması gereklidir. Kaynakların ana kalemleri Vergiler veya İç/Dış Borçlanmalardır. Bu ikisinin dengede olması esastır.
Türkiye gibi yatırımlarının önemli kısmını kamu ağırlıklı yapan ve 70 milyona yaklaşan nüfuslu bir ülkenin harcama kalemlerini bir anda kısa bilmek çok zordur. Bu harcama kalemlerinin yerine getirilmesi için ya vergiyi artıracaksınız, ya da iç veya dış piyasadan borç alacaksınız. Siz vergi sisteminizi sağlama kurmazsanız borç almak zorunda kalırsınız, bu defa da borç verenler içlerinize karışır.
Biz şimdilik işin sağlıklı vergilendirme yolunu anlatalım.
Vergi toplama kanuna dayanır. Kanun olmadan vergi toplanamaz. Şu an vergi toplamaya uygun mevzuatın önemli bölümü bir reform paketi içinde düzenleme yapılmasını bekliyor. Yasama görevini yapan meclis; iktidarların oy kaygısı nedeniyle gerekli vergi düzenlemesi yapmamaktadır. Yürütmeyi elinde bulunduran Bakanlık da seçmenle ilişkilerini bozmamak için Gelir İdaresi Başkanlığını yeterince çalıştırmamaktadır. Diğer taraftan; uzlaşma adı altında devletin vazgeçtiği vergi ve cezaları da incelenmesi ve halka açıklanması gereken konudur. İlinizde bu yıl kaç vergi uzlaşması yapıldığını ve "% " kaç vergiden vazgeçildiğini biliyormusunuz?
http://www.muhasebetr.com/ulusalbasin/yazdir.php?haber_id=5895
Paraya ihtiyacı olan Devlette dolaylı vergilere yüklenmektedir. Dolaysız vergi toplamak çok zor ve maliyetli iştir. Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi başkanlığına bağlı tüm birimlerin her türlü harcama toplamı ile Toplanan yıllık gelir toplamı mukayese edilirse şu an için vergi toplama maliyeti %1 gibi düşük bir rakam çıkmaktadır. Bu da gelirler içinde dolaylı vergilerin yüksek olmasından kaynaklanmaktadır. Dolaysız vergileri Toplam vergi gelirlerinden çıkartarak bir hesaplanma ise nedense açıklanmamaktadır.
Görüntüye göre devlet vergi toplama maliyetini vatandaşa bildirme konusunda vatandaştan kaçmaktadır. Açık Devlet ilkesini savunan partiler iktidara gelince önce Maliye Bakanlığını kapı ve pencerelerini sıkı sıkı kapatmaktadır. Denetim elemanları kadrosu boş iken eleman alınmamaktadır. Bu da Gelir İdaresi Başkanlığı fonksiyonunu yerine getirmesin diye siyasilerce uygulanan bir siyesi baskıdır.
Vergi kadar, toplanan verginin maliyeti de önemlidir. Halka verginin kutsallığı anlatırken, bu kutsallığı sağlamakta olanların harcamaları nedense tartışılmamaktadır. Milletvekili maaşları sürekli tartışılırken, vergi toplama maliyetimiz ise gündeme bile gelmemektedir. Türkiye'de toplanan vergi için ne kadar maaş, bina, elektrik, vb. toplam gider yapıldığını sormak ve bunun kabul görmüş standartlara indirmek için toplumsal çaba göstermenin zamanı geldiğini düşünmekteyim. Bunu da yapmanın yolu özerk ve denetlenebilir Gelir İdaresi Başkanlığı oluşturmaktır.