Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Ocak '08

 
Kategori
Sağlıklı Yaşam
 

Motivasyonun önemi 4

Motivasyonun önemi 4
 

Amerikan iş dünyası, başarılı 10 işletmenin yönetimi kararı şöyle açıklanmıştır.

01. Microsoft'un gelistirecegi isletme sistemini baska, bilgisayar ureticilerine'de satabilmek icin IBM-i ikna etmeyi basarmasi.IBM, MS-DOS sisteminingelistirme maliyetinin buyuk bir bolunumunu adedigi halde. Bill Gates'in istedigi hakkida kabuletti. Bu kararla Microsoft inanilmaz yukselmeye, IBM, sarsilmaz olduguna inanildigi halde, dagilmaya baslamistir.

02. Apple'in ilk once kisisel bilgisayari piasaya surme karar. Appel'in ardindan Macintos uretildi, dunyanin en hizli gelisen sektoru boylece ortaya cikti.
03. Tyleon kapsullerine siyanur bulatirilmasi yuzunden sekiz kisinin olmesi uzerine, Johmson&Johnson, kendileri icin insan sagliginin sirket kararlarindan daha onemli oldugunu aciklayarak piyasadaki ilaclarin tumunu toplayip imha etti.
04. Toyota, Amerika ve Avrupali firmalarin 1980 yillarini bulan kalite tekniklerinin uygulanmasina 1940'li yillarda baslamisti. Bu toplum kalite hassasiyetinden, Toyoya son yllarda otomobiv sektorlerinin zirvesine cikti.
05. Hanry Ford otomobil sektorunun hizla yukselmesi uzerine, iscilerin ucretini 2.5dolardan 5 dolara cikarmist.
06. Coca-Cola yeni cikarilan formulun, lezzet testlerinden cikmasina hemde tanitma icin buyuk bir reklam ucretinin ayrilip harcanmaya baslamasina ragmen, sadik musterilerinin isteklerine uyarak, eski formulu kullanmaya devam etti.
07.Antik cag'da, Tebai kentinde bir kolesahibinin, kacak bir kolesinin bulunup geri getirilmesi icin bir duyuru yayinlatmist. Bu duyuru, dunyanin bilinen en eskireklamidir ve dunya reklamciliginin baslangici olarak kabul edilir.
08. Mattel, Barbie bebeklerinin ureticisidir, Barbie bebeklerinin yanina bir erkek kardes Ken'i getirme karar. Bu olay sektorde ilk cesitlemydi ve boylece oyuncak bebege secere meydana getirdi. Farkli kulturlerden yeni yeni akraba ve arkadaslar eklemek yoluyla markayi dahada pekistirdi, guclendirme politikasininda oncusu oldu.
09. Dell'i urettigi kisisel bilgisayarlarinin satislarini kendisi ustlenerek yeniden yapilasmaya gitti. Boylece, dagitim kanallarina ayrilan payin yanisira, isletme sermayrsinin maliyetide onemli olcude dustu, musteri taleplerine kisa surede ulasti ve buyuk atilim yapti.
10. Isvicre saat firmalari, kendi iclerindeki firmalarla rakabet halindeyken, Kendi aralarinda ortak firma kurarak, ulkelerinin ve saat birleiminden meydana gelen SWATCH markasini ureterek dunya piyasadaki paylarini %15 ten %50 yukselttiler.

MOTİVASYONUN İŞLETMELER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Motivasyon, insanları amaçlarına yönlendiren manevi bir kuvvettir. Motivasyonu, kişilerin belirli bir amacı gerçekleştirmek üzere kendi arzu ve istekleri ile davranmalarıdir. Diğer bir deyişle bir veya birden çok insanı belirli bir yöne doğru devamlı şekilde harekete geçirmek için yapılan çabalardır. Bu amaç üretim veya hizmet olabilir. Bu yüzden çalışanlara hizmetleri karşılığında çeşitli şeyler vaat edilir ve böylece kendileri belirli bir yöne doğru devamlı olarak özendirilir. İnsanları harekete geçiren, yönlerini belirleyen umutları, inançları ve ihtiyaçları vardır.

Ayrıca motivasyonu çalışana enerji sağlayan, onu yönlendiren ve belirli davranışlarının devamını temin eder bir güç olarak kabul edebiliriz. Bu yönüyle motivasyon iş performansına etki eden çalışmanın zinde ve verilecek görevlere her an hazırlıklı olmasını sağlayan psikososyal bir etkendir. Diğer bir deyişle motivasyon, çalışanları işletmelerin amaçlarına konsantre eden, onların gereksinim duyulan performans kariyerlerini aşmalarına etki eden uyarıcıdır. İş liderleri ve işletme yöneticileri, örgütlerinde görev alan personele bilinçsel, duygusal ve davranışsal boyutları ile etkileyici mesajları aktardıkları sürece iş süreçlerinde kritik başarıların ortaya çıktığını görebileceksiniz.

İşletmelerin düşük maliyet-müşteri tatmini denklemini çalışanların motivasyonuna dönük çözümlemeleri için konuya aşağıdaki boyutları ile yaklaşmaları gerekmektedir.
01. Yöneticinin bir örgütte sağlayacağı iş başarımı, motivasyon süreci ile sıkı sıkıya ilişkilidir.
02. İyi bir yönetici, içten duyulan memnuniyetin elemanın kendisi için olduğu kadar organizasyon içinde önemli olduğunu bilir. Bu yüzden de, işin gerekleriyle bireylerin ihtiyaçları arasında uyum olmasını sağlamaya çalışır.
04. Çalışanlarını örgüt içi ve dışı fizyolojik, psikolojik ve sosyal ihtiyaçları ile anlayan, yorumlayabilen işletme yönetimi, onlardan verimliliklerini en üst seviyeye çıkarması için faydalanma yollarını da bulabilecektir.
05. Kişisel güdülemede işletmelerin elinde bulunan en güçlü silah paradır. Para, bir işletmeye yetenekli personeli çekmede ve onları daha zorlu çalıştırmada etkili olan bir araçtır. Çalışanların fizyolojik ve güvenlik ihtiyaçlarını tatmin edeceği gibi saygınlık simgesi de olabilir. Ancak çok önemli olmakla birlikte paranın önemi güdülemede sınırlıdır.
06. Günümüz işletmelerinde etki çemberi dar olmakla birlikte öne çıkarılan en önemli motivatör paradır. Bu durum gerçek motivatörlerin göz ardı edilmesine, iş performansının sonuçlarının sadece parayla ilişkilendirilmesine yol açmaktadır.
07. Motivasyonun devamlılığı personelin kendisini motive edebilecek düzeye getirilmesi ile söz konusudur.
08. İşletmenin başarısı ile çalışanların motivasyonu arasında doğrusal bir ilişki vardır.
09. Genel işletme performansını arttırabilmek için takım çalışmalarını ön planda tutarak ait olma olgusunun geliştirilmesi gerekmektedir.
İşletmelerin çalışanlarını motive ederken gurup odaklı bir motivasyon modeli ile harekete geçmeleri, verimlilik ve kalite çevirimlerinde başarılı sonuçlar alınmasında etkili olacaktır.

GURUP ÇALIŞMASI YOLUYLA MOTİVASYON
Paylaşılan sorumluluk, tek başına çalışan kişinin çok yüksek hedefler ya da zorluklarla karşılaştığı zaman yaşadığı panik ve çaresizliği hafifletir. Birey kendini daha fazla organizasyonun bir parçası gibi hisseder. İnsanlar kendilerini ve başkaları ile ilişkilerini sadece fiziksel yakınlık anlamında değil, kendi işleri ile diğer kişilerin yaptığı işler arasında bir bağlantı kurarak . Statüleri bir çizelge olmaktan çıkıp, gerçek haline gelir. Guruplari içindeki gerçek konum ve önemlerini görürler. İşletmelerde takım temelli bir organizasyon modelinin uygulanması motivasyon açısından beklenen performans düzeyinin ortaya çıkmasını sağlayacaktır. Guruplarda çalışan bireyler kendilerini daha az stresli bulurlar. Grup içindeki rollerinden dolayı sorumluluk üstlenseler bile başarının genel sorumluluğu bir bireyin omuzlarından bir çok kişinin omuzlarına geçer. Tek başına Grup üyeliği en yuksek basariyi sağlasa bile, organizasyonun guruba ve üyelerine değer vermesi harika bir mutluluk kaynağıdır. Gurubun ürettiği şeylerde kendi çabalarının nihai sonuçlarını görebildikleri için, gurup üyeleri bir başarı duygusu tadar. Bu nihai ünün başka birimlerin ya da guruplarin işleyeceği bir hammadde olsa bile gurup üyeleri kendi guruplarinin üretimini ve bunun organizasyonun bütün üretimi ile bağlantısını kavrarlar. Gurup kararları ve faaliyetleri üyelerin katılımı, gurubun istekleri nedeniyle üyelik ilişkilerinin sürdürülmesi, arkadaşça gurup iklimi ve üyeler arasındaki ilişkilerin artması nedeniyle gurubun bağlılığı yüksek olur. Yüksek bağlılığın gurup üyelerinin morali ve doyumuna düzenli etkileri bulunur. Gurubun organizasyon içersindeki kritik konumu, organizasyonun disa yonelikl başarılarına doğrudan katkısı, gurup üyelerinin diğerlerinden farklı biçimde öne çıkan ve örnek gösterilen orjinal yetenekleri üyelerin duygu gelişimini olumlu biçimde etkilediği gibi organizasyonun bütünlüğüne ilişkin işbirliği kültürünün korunup ilerlemesine de fayda sağlar. Gurup çalışması yoluyla motivasyon, etkin ve maliyeti düşük bir motivasyon tekniğidir. Bireyleri tek tek motive etmenin maliyetinin ne denli yüksek olduğu gözönüne getirildiğinde bu durum kendiliğinden ortaya çıkar. Gurubun performansı ile kendi başarıları arasında bağ kuran üyeler, yetenek, duygu ve davranis boyutlarıni olumlu bir sürecin içersinde ilerletirler. Gurup çalışmaları, sosyo-duygusal rol alarak, gurup üyelerinin duygusal ihtiyaçlarını desteklerken, sosyalleşmelerini güçlendirir. İşlerine uyumlaştırma, direnci azaltma, takımı bir amaca doğru yöneltme, diğer gurup üyelerinin fikirleriyle uyum sağlama gurup uyumu sürdürmede kendi fikirlerini öne sürme sosyo-duygusal rolün içersine girer. İşletmenin, yönetimi guruplarin yeteneklerini ve motivasyon programını her zaman gündemde tutmalıdır.

MOTİVASYONDA KULLANILAN ÖZENDİRME ARAÇLARI
Özendirme araçlarını kısaca şöyle sıralayabiliriz.
A. Sosyo – Ekonomik Araçlar:
Özellikle az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde çalışanlar için en önemli özendirici araçlar.
1-Ücret
2-Güvenlik
3-Maddi ve manevi ödüller

B. Örgütsel ve Yönetsel Araçlar:
Calisan işe ve çalıştığı işletmeye bağlayan ekonomik araçlar haricinde, calisanin yonetmini ve egitimini saglayan farkli araclar bulunmaktadir.
1- Eğitim ve Yükselme
2- Yönetime – Kararlara katılma
3- İletişim
4- İşi çekici kılma
5- Sendikalaşma
6- Fiziksel çalışma ortamı

C- Psiko – Sosyal Araçlar:
Dünya üzerindeki faaliyetlerin tümü insanı daha güzel yaşatmayı amaçlamaktadır. Durum böyle olunca, işletmelerde yöneticiler kendi kurumunun yapısına, çalışanların sosyal, kültürel ve psikolojik özelliklerine göre aşağıdaki araçları kullanmak zorundadır.
1-Statü
2-Yetki devri
3-Danışmanlık hizmeti
4-Rekabet
5-Sosyal katılım

MOTİVASYONDA LIDERIN ROLÜ
Bir lider kritik durumlar ve kararsız insanlarla çalışabilmesi için istikrarlı olması ve kisiligine ilişkin güvenli bir duyguya sahip olması gereklidir. Ne zaman dinleyeceğini, ne zaman hareket edeceğini, ne zaman geri çekileceğini bilen önder hemen hemen herkesle verimli şekilde çalışır.
Yönetici çalışanın verimli, etkili ve mutlu olduğundan, yani üzüntüden kuruma karşı hareket etmeyeceğinden emin olmak için altındakiler üzerinde denetim güçüne sahip olmalıdır. Yönetici bu denetimi çalışanların söylediklerine kulak vererek ve çalışanların yaptıklarına dikkat ederek sağlar. Sonra yönetici çalışanların söylediklerini dinlediğini bilmelerini ve yaptıklarına, dikkat ettiğini bilmelerini sağlar. (Çalışanların, başarı ve kişisel etkililik duygularını, yani is güçlerini artıran iyi bir güç olarak etkin biçimde işlev görür.)
Toplum psikolojisine yönelik olarak yapılan bütün çalışmaların temelinde, daha başarılı ve etkin bir yönetim anlayışı yatar. Bir kurumun başarı düzeyini belirleyen en stratejik nesne, insandır. Kurum insanının yeterince doyum ve uyum sağlayamadığı bir kurumda, amaçların gerçekleştirilmesinde ciddi sorunlarla karşılaşılacaktır. Bu nedenle, yöneticiler açısından kurum ve çalışanı arasında denge sağlamanın en geçerli yolu kurumun amaçlarını olduğu kadar, personel amaçlarını'da yakından tanımali.

Not: Motivasyon'un onemi, yazilarimi su ana kadar 4 blok halinde yazmaya calistim. Ileriki zamanlarda gereksinim ve ya faydali oldugunun gorursem, Orta, lise, unuversite ogrencilerine ve egiticilerine yonelik, motivasyonu tekrar ele alabilirim.

Saygilarimla Arzederim,

Mustafa Ucman

 
Toplam blog
: 92
: 2862
Kayıt tarihi
: 14.01.08
 
 

Hatay-Antakya’da 1963 yılında doğdu. İzmir İmam Hatip Lisesinden sonra 1981 yılında aile birleşim..