Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Şubat '11

 
Kategori
Gündelik Yaşam
Okunma Sayısı
52046
 

OK ' in anlamı ve tarihçesi

OK ' in anlamı ve tarihçesi
 

Tamam, anlaşıldı anlamına gelir ve bütün dünyada OK olarak kısaltılıp kullanılır. Kimimize göre OK deyince cinsel bir markanın adı, kimimize göre de başarıyla bitirilmiş bir işin ta kendisidir. Biz Türkler bile kolayımıza geldiği için tamam yerine OK deyip ya da okunduğu gibi okey yazarak kullanırız. Kimbilir nasıl OK oluştu ? OK dememizdeki gaye nedir? Klasik mi yoksa meyveli mi , büyük mü, minicik mi epiciğini de öğreneceğiz. Bakalım neymiş OK'in açılımı. Hoop aşağıya bakın.... 

Okey, ya da kısa haliyle OK kelimesi, tüm dünyada her gün, yüz milyonlarca kişi tarafından kullanılıyor.
Aynı zamanda, belki de şu ana kadar icat edilen en garip ifade. Ama belki de bu kadar popüler olmasının nedeni, garipliği. OK, tamamen yuvarlak O harfinden ve düz çizgilerden oluşan K harfindan oluşuyor. 

Dolayısıyla hem yazı, hem de konuşma dilinde açıkça görülüyor, diğer kelimelerden kolayca ayırt edilebiliyor. Neredeyse tüm dillerde O ve K harfleri var. Yani, OK çok tanıdık unsurların kendine özgü bir birleşimi. 

BBC 'nin haberine göre, bu kadar garip ve kendine özgü bir kelimenin bir dile girişine nadiren izin verilir. Genel kurala göre bir dile, sadece tanıdık kelimelere benzeyen bir yabancı kelimenin girişine müsaade ediliyor. OK kelimesinin ortaya çıkışı, 1830'lu yıllara kadar gidiyor. 

23 Mart 1839'da ABD'nin Boston kentinde çıkan Boston Morning Post gazetesinde uzun bir paragrafın altındaki İngilizce "all correct" yani "hepsi doğru" kelimesi, yanlışlıkla ya da şaka amacıyla OK harfleriyle yer aldı. 

OK'in kökenleri komik bir yazım hatasına dayanıyor olabilir 

Bu gazetede adet haline gelen bu tür kısaltmaların hepsi zamanla unutulup gitti. 

OK ise bugüne kadar hayatta kalmasını, hatta neredeyse tüm dünya dillerini fethetmesini bir sonraki yıl yapılan Amerikan başkanlık seçimleriyle ilgili bir tesadüfe borçlu. 

Başkanlık adaylarından Martin Van Buuren'e doğum yerine atfen, 'Old Kinderhook' lakabı verilmişti. Taraftarları da bu lakapdan yola çıkarak OK Kulübü diye bir örgüt kurdular. 

Ayrıca eski bir Amerikan başkanının, doğru düzgün okuma yazma bilmediğinden belgeleri "all correct" yani "hepsi doğru" kelimesinin kısaltması sanarak "OK" diye onayladığı yönünde bir hikaye anlatılıyordu. 

Bu hikaye aslında yalandı. 

Ama on yıl içinde insanlar gerçekten belgeleri OK yazarak onaylamaya ve telgraflarda da kullanılmaya başlandı. 

Ama yine de, OK kelimesi yanlış hecelemeyle, düzgün okuma yazma bilmemekle özdeşleştiği için kullanımı sınırlı oldu. 

Dönemin Amerikalı yazarları bu kelimeden kaçındı. Hatta romanlarında argo kullanmaktan çekinmeyen Mark Twain bile OK kelimesini kullanmaktan kaçındı. 

Kelimenin gerçek kökeni zamanla unutuldu. Ama kelime, her dile o kadar tanıdık gelen seslerden oluşuyordu ki, bu kelimeyi duymak, insanların aklına kendi dillerindeki benzer ifade ve kısaltmaları getirdi. 

Choctaw kızılderililerinin dilinde "Okeh" kelimesi "Öyle" anlamına geliyordu. 

Martin Van Buuren OK'in ilk şöhretine katkı sağlamış olabilir 

ABD Başkanı Woodrow Wilson 20'inci yüzyılın başlarında onayladığı belgelerin altına "Okeh" yazarak kelimeye kişisel saygınlığını kattı. 

Peki OK, nasıl bu kadar çok farklı dile girmeyi başardı? 

Bir boşluğu dolduran bir kelime değildi. Çünkü her dilde benzer kelimeler vardı. 

Örneğin İngilizce konuşanlar "yes, good, excellent, satisfoctory", yani "evet, iyi, harika, tatmin edici" gibi kelimeler kullanıyordu. 

Ama OK, diğer kelimelerin vermediği bir şeyi, tarafsız kalabilme şansı veriyordu. OK sayesinde fikir belirtmeden uzlaşma sağlandığı söylenebiliyordu. 

Örneğin, biri 'Bugün buluşalım" dediğinde sadece "OK" diyebiliyoruz. 

Aksi takdirde, "Bugün buluşalım" diyenlere "Harika" ya da "Gerçekten gerekliyse" gibi buluşma fikrine tavrımızı da gösteren ifadeler kullanmak zorunda kalacaktık. 

Ben yine de OK yerine TAMAM demeyi tercih ederim. Ne o öyle okey mokey filan ? Okeye 4.mü arıyoruz ? :) 

Bence bunun açılımı Tamam anlamında "O" ldu "K" oçum olabilir. Ya siz ne dersiniz ? 

*** = www.sabah.com.tr den alıntıdır. 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Süper açıklayıcı, bilgilendirici müthiş güzel kotarılmış ve harika bitirilmiş bir yazı okudum! Hem de OK gibi "Okeh"ten gelmiş olma olasılığı OK olan bir konuda :) Tebriklerimle can.

Emine Supçin 
 19.02.2011 22:28
Cevap :
ABLACIM ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM İLTİFATLARIN İÇİN. OK ZATEN ÇOK FAZLA KULLANDIĞIM BİR ŞEY DEĞİL ASLINDA. AMA SADECE BİLGİSAYARDA BİRŞEYE ONAY VERMEM GEREKTİĞİNDE MECBURAN OK E TIKLAMAK ZORUNDA KALABİLİYORUM :=) SEN SÜPERSİİN :)  20.02.2011 15:15
 

ok katlıyorum :)))

Nilay -ca 
 19.02.2011 21:42
Cevap :
KATTIL BEYA TOPRAK KATIL SEN DA :=) OKKEY BEYA :p  20.02.2011 15:16
 

abd'de orta bati gibi geleneksel toplumlarda ok yerine Oki Doki ve/veya Hanke duri kullanilir .Ama ok yeri cok baskadir sanki cumle tamamlanmaz kullanilmayinca. Asil siz tv lerde yalan yanlis hemde turkce ses uyumu ile bozuk prozidi ile ingilizce kelimeleri kullananlanlara ne dersiniz? saglik ve saygiyla

Newyorker 
 19.02.2011 19:04
Cevap :
SADE VATANDAŞ ARKADAŞIM DİLİN YANLIŞ KULLANILMASINA ELBETTE BEN DE KARŞIYIM. HELE HELE DİZİLERDE TÜRKÇE KELİMELERİMİZ NEREDEYSE EZİLİP BAŞKA ŞEKLE DÖNÜŞTÜRÜLÜYOR. TEŞEKKÜRLER SAYGILARLA.  21.02.2011 17:58
 

Çok güzel anlatmışsın okeyi bizlere sağ olasın,,,okey bana göre de,,,,Olağan Karar,,,,sevgiler yeğenim,,,,

Alyoşa-Sevmek Güzeldir. 
 19.02.2011 18:56
Cevap :
ABLACIM ONAYINLA BENİ MUKADDES KILDIN. ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM :) SANIRIM FARKLI BİR YAZI OLDU BU :) SEVGİLERLE..  20.02.2011 15:17
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 749
Toplam yorum
: 2097
Toplam mesaj
: 46
Ort. okunma sayısı
: 1905
Kayıt tarihi
: 11.10.07
 
 

Yazmanın hayatın akışının bir parçası olduğu kanısındayım. 6 Mayıs 1982'de doğdum ve İstanbul Kar..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster