Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Haziran '08

 
Kategori
Sınavlar
 

OKS 2008' de tercih yapacaklara Tokat Final Dergisi Dersanesi İsmet Yalçınkaya tavsiyeleri

FİNAL DERGİSİ DERSHANELERİ TOKAT ŞUBESİ ÖĞRETMENİ İSMET YALÇINKAYA OKS DE TERCİHTE BULUNACAK ÖĞRENCLERİN VELİLERİNE SELENDİ : “ TERCİHLLER KONUSUNDA ÇOCUKLARINIZA BASKICI TAVIR TAKINMAYIN” DEDİ
SORU-Hocam, 2008 OKS tercih sürecini açıklar mısınız? Tercihler ne zaman başlayacak, ne zaman bitecek ve kaç defa tercih yapılacak? İlk tercihte kaç okul yazılabilecek? Sonuçları ne zaman açıklanacak?

İ.YALÇINKAYA -Öğrencilerimiz büyük bir özveriyle hazırlandıkları ve sonuncusu bu yıl uygulanan OKS’yi geride bıraktık. Belirsizliklerin çok yoğun yaşanacağı bir tercih dönemi var önümüzde. Sınav sonuçları 11 Temmuzda açıklanacak. OKS’de tercih yapabilmek için TM veya MF puan türlerinin herhangi birinden 160 veya daha yüksek puan almak gerekiyor. Tercihler Cumartesi ve Pazar günleri dahil olmak üzere 11-18 Temmuz tarihleri arasında yapılacak. Tercihler okullarda İnternet ortamında gerçekleştirilecek. Dershaneler sadece yol gösterici olacaklar. Temmuzun sonunda birinci yerleştirme sonuçları ilan edilecek.

Öğrenciler en fazla 20 tercihte bulunabilecekler. İsteyen bir tercih, isteyen 20 tercih yapabilir. İkinci yerleştirmede yeniden tercih yapılması söz konusu değildir. Bu yüzden tercih listesi çok önemlidir.

Tercih listesi iki puan türüne göre oluşturulacak.

MF puanına göre öğrenci alan okullar:

Fen liseleri, özel fen liseleri, sağlık meslek liseleri.

TM puanına göre öğrenci alan okullar:

Anadolu liseleri, Anadolu öğretmen liseleri, sosyal bilimler lisesi ve sınavla öğrenci alan özel okullar.

Bu yüzden hangi okul ve hangi alanı düşünüyorsak tercihte onu dikkate almalıyız. Özel okulları tercih edebilmek için özel okul puanı hesaplanıyor. Özel okul puanı OKS’de 100 ile 500 aralığına dönüştürülmüş TM puanıdır.

SORU- OKS tercih sürecinde okullar ve aileler nasıl tavır takınmalı? Onların dikkat etmesi gereken kurallar nelerdir?

İ.YALÇINKAYA- OKS tercihinde öğrenciye rehberlik yapanların sorumluluğu çok fazladır. Öğrenci, geleceğini seçtiği liseyle belirlemiş olacak. O yüzden çocuğu yönlendiren birinin sorumluluk da alması gerekir.

OKS sonucuna göre puanı yüksek olan birinin illa fen lisesi tercih etmesi gerekmez. En iyi tercih listesi istek sırasına göre oluşturulan listedir. Öğrenci bugünden gelecekle ilgili mesleğini belirleyecek bir tercih yapmalı. Özellikle fen lisesi için bu husus çok önemlidir. Lise 2 veya 3. sınıfta gönlünü hukuk, işletme gibi branşlara kaptıran bir öğrencinin fen lisesi tercih etmesi telafisi mümkün olmayan bir hatadır. Onun için sayısalla ilgili bir alanda mesleğini icra edecek öğrenciler fen lisesi seçmeli. Öğretmenliği çok seven bir öğrenci de Anadolu öğretmen lisesini tercih etsin ki ÖSS’de ek puan alabilsin. Puan olarak bir alt gruba giren öğrenciler Anadolu lisesine giriyorlar. Bunlar ÖSS tercihinde bir sorun yaşamıyorlar. Lise 1. sınıf sonunda branşlaşabiliyorlar. Bu yüzden tercih alanları geniştir. ÖSS’yi her okuldan kazanmak mümkündür. Nitekim Tokat Anadolu Lisesi öğrencimiz İl birincisi olmuş ve Hacettepe İngilizce Tıp Fakültesini kazanmıştır. Onun için mesleğe göre okul seçmek en doğrusudur.

SORU- OKS tercihinde en çok yapılan hatalar neler?

İ.YALÇINKAYA -Aileler tercih konusunda çok dikkatli olmalılar. Kendi isteklerine göre değil; öğrencinin ilgi alanına göre bir okul tercihinde bulunmasına fırsat vermeliler. Çünkü herkes hayatını kendisi yaşıyor. Okulu okuyacak gencin kendisidir. Ailenin ilgi duyduğu alana genç ilgi duymayabilir.

Tercihlerin sonuna ulaşımı kolay ilçelerin Anadolu lisesi veya Anadolu öğretmen lisesini yazmanın bir sakıncası yoktur. Bunun dışında OKS tercihlerinde teknik hatalar pek olmamaktadır. Okul idareleri buna titizlik gösteriyorlar.

SORU-. Bunların çözüm yolları neler?

İ.YALÇINKAYA-Tercihte istek sırası çok önemlidir. Tercihte önemli bir husus da okul puanları arasındaki farka dikkat edilmeli. Çok yakın puanlı okullar art arda sıralanmamalı. Böylece kazanma olasılığı biraz daha artmış olur. Tercih listesinin sonuna mutlaka puanı çok düşük, gidildiğinde pişman olunmayacak bir okul ilave edilmelidir.

SORU- İstediği yeri kazanamayan öğrencilere bundan sonraki yaşamında neler tavsiye edersiniz?

İ.YALÇINKAYA -Tercih sonuçlarına göre istediği yerine kazanamayan mutlaka üzülecektir. Ancak bu hayatın sonu değildir. Bu sonuç onların yeterince hazırlık yapamadıklarının bir göstergesidir. Önlerinde dört yıllık bir lise hayatı vardır. Bu dönemi doğru değerlendirdiklerinde üniversite sınavını kazanma olasılıkları çok yüksek olacaktır. OKS hazırlık dönemindeki eksikliklerinden ders alarak ÖSS’ye uzun süre çalıştıkları sürece hangi okulda olurlarsa olsunlar mutlaka başarılı olurlar.

Puanı yetersiz olan öğrenciler sanat okullarından iyi bir bölümü tercih edebilirler. Kalifiye teknik elemanlara ülkemizin her zaman ihtiyacı olacaktır. Normal lisede başarısız olama ihtimali olan öğrencinin bir teknik lisede okuması çok daha iyidir.

SORU- Anne ve babaların OKS’de başarılı olamayan çocuklarına karşı tutumu ne olmalı?

İ.YALÇINKAYA -Bu çocuklar bizim çocuklarımızdır. Bunlarla bu hayatı birlikte yaşayacağız. Sınav başarısızlığının nedenin sadece çocukta aranmamalı. Başarı, kolektif zekânın ve enerjinin birleştirilmesiyle mümkündür. Çocuğun başarısı veya başarısızlığı sadece kendisine ait değildir. Yönlendirme, teşvik etme, zor anlarında sahip çıkma gibi faktörler aileye aittir. Burada bir başarısızlık varsa, “eğri oturup doğru düşünerek” kendine ait payı göremezsen elbette suçu başkasında arayacaksın. Bu da sağlıklı bir diyalog ortaya çıkarmayacak.

Geçmişle hesaplaşmak herkese zarar verir. Geçmişteki hatalardan gerekli dersleri çıkarıp önümüzdeki dönemin daha sağlıklı geçirilmesi konusuna bakmalıyız. Bir başarısızlık iyi bir başarı için çok önemli itici güç olabilir. Önemli olan hatalardan gerekli dersleri çıkarıp onları tekrarlamamaktır.

SORU- Gelecek yıl uygulanmaya başlayacak olan SBS ile OKS arasında belli başlı farklar neler?

İ.YALÇINKAYA -Bu yıl uygulanmaya başlayan SBS, sınava hazırlığın üç yıla yayılması açısından iyi bir uygulama olmuştur. Son yıla bırakılan hazırlığın yeterli olmadığı biliniyor. Bu olay öğrencilerin erken uyanmalarına vesile olacak diye düşünüyorum. Okul başarılarının da artacağı bu sistem öğrencilerin daha donanımlı olmalarını sağlayacaktır. Okul başarılarını da yükseltecek olan bu sistem, öğrencilerin daha donanımlı olmalarını sağlayacaktır.

SORU- OKS Tercihleri konusunda, öğrencilere ve ailelere başka ne gibi şeyler söylersiniz?

İ. YALÇINKAYA -Tercihler konusunda aileler baskı yapmasınlar. Uzak illeri düşünen aileler çocuklarının buna katlanıp katlanamayacağını dikkate alsınlar. Geri dönüşleri kolay olmaz. Çocuklarının ilgi alanlarını iyi keşfetsinler ve tercihlerde buna dikkat etsinler. Sözel kapasitesi yüksek bir öğrencinin fen lisesinde başarılı olması mümkün değildir.

Geleceğin belirleneceği bu aşamada duygularla değil akılla hareket edilmelidir, diye düşünüyorum. Herkese bundan sonraki eğitim hayatında başarılar dilerim.

Teşekkür ederim.

Asıl biz teşekkür ederiz Hocam, bizim ve okurlarımız adına. Bizi aydınlattınız .

TURAN YALÇIN-TOKAT

 
Toplam blog
: 1096
: 1558
Kayıt tarihi
: 28.12.07
 
 

1967 Tokat'ın  Pazar ilçesi doğumluyum. İşitme engelliyim. İstanbul Üniversitesi iktisat Fakültes..