Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Ocak '17

 
Kategori
Söyleşi
 

Öykü yazarı Abdülkadir Uslu ile röportaj

Öykü yazarı Abdülkadir Uslu ile röportaj
 

HERKESİN OKUMASI GEREKEN BAŞUCU KİTABI


BAKİ EVKARALI- BİZE KENDİNİZDEN BAHSEDER MİSİNİZ?

ABDULKADİR USLU:1962 Kızılcabölük, Denizli doğumluyum. Kızılcabölük Cumhuriyet İlkokulu, Kızılcabölük Ortaokulu, Nazilli Öğretmen lisesi, Ortaklar Öğretmen Lisesi ve Tavas Lisesi’nde okudum. Hacettepe Üniversitesi Gıda Mühendisliği (1986), Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi Yönetim ve Organizasyon Bölümünü (2000) bitirdim. Uzun yıllar karikatür çizdim. Dergi, gazete ve albümlerde karikatürlerim yayınlandı. Ulusal ve uluslararası yarışmalarda 16 ödül aldım. Denizli’de “Karikatür Kursları” düzenledim. Beş kişisel karikatür sergisi açtım.

Mizah Dergisi TEBESSÜM’ü 1985-86 yıllarında Denizli’de Şükrü Tekin Kaptan ve Mehmet Fevzi Yeniçeri ile birlikte yayınladım ve Mizah Yönetmenliği ile Yazı İşleri Müdürlüğü görevlerini üstlendim. Ayrıca Denizli Yağmur Gazetesi Yazı İşleri Müdürlüğü (1989), Kızılcabölük Gazetesi Genel Yayın Müdürlüğü (1997-98), Kızılcabölük Gazetesi Yazı İşleri Müdürlüğü (2006-2008) görevlerinde bulundum.

Denizli d-TV’ de “Uygulamalı Karikatür Okulu” programını hazırladım ve sundum (1997). Denizli Kadraj Atölyesi kurucu ve yöneticisi Zeki Akakça’dan “Fotoğrafçılık Eğitimi”, Neyzen Tevfik Yusmak’tan “Ney Eğitimi”, Ressam Turgay İnce’den “Resim Eğitimi” aldım. Afiş, broşür ve kitap kapağı tasarımları yaptım.

“Lunaparka Gidelim”, “Günlük”, “Kızılcabölük Tarım Takvimi”, “Şükrü Tekin Kaptan - Hayatı, Eserleri ve Bibliyografyası” ve “Aydınlık Sineması” basılı kitaplarımdır.

 “Çam Sultan” isimli hikâyem, Eskişehir Sanat Derneği 7. Eskişehir Öykü Yarışmasında Eskişehir Sanat Derneği Özel Ödülü, “Gazi Dayı” isimli hikâyem ise, 100. Yıl Çanakkale Öykü Yarışmasında Mansiyon Ödülü aldı ve ödüllü öykülerin yer aldığı “Atatürk ve Çanakkale Öyküleri” (Baygenç Yayınları, Antalya, 2016.) kitabında yayınlandı.

Egeli Araştırmacı ve Yazarlar Birliği (YAZ-AR-BİR) Genel Başkanıyım. YazarBİR Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi imtiyaz sahibiyim.

Evliyim ve 3 çocuk babasıyım.

BAKİ EVKARALI- “AYDINLIK SİNEMASI”NI YAZMAYA NE ZAMAN BAŞLADINIZ?

ABDULKADİR USLU: Kitabımda yer alan öykülerimden en eskisini on yıl kadar önce yazdım. Ama bu halleriyle hiçbir yerde yayınlamadım. Bazı hikâyelerimin temelini teşkil edebilecek konuları deneme, köşe yazısı türünde kullanmıştım. 2015 yılımda bu bir köşede bekleyen çalışmaları düzenlemeye başladım ve 2016 yılında “Gazi Dayı” isimli hikâyemi gönderdiğim, 100. Yıl Çanakkale Öykü Yarışmasında Mansiyon Ödülü ve Eskişehir Sanat Derneği 7. Eskişehir Öykü Yarışmasında  “Çam Sultan” isimli hikâyem, Eskişehir Sanat Derneği Özel Ödülünü kazanınca, öykülere öncelik verdim. Öykülerimden on bir tanesi bu kitapta yer aldı. Değişik alanlarda devam eden yaklaşık 10 kitap çalışmam daha vardı.

BAKİ EVKARALI- “AYDINLIK SİNEMASINI”  YA DA ŞÖYLE SORABİLİRİM; ÖYKÜ YAZMANIZIN ÖZEL BİR AMACI VAR MI?

ABDULKADİR USLU:Şirin bir Anadolu Nahiyesi olan sonra kasaba, sonra belde şimdi de mahalle olan Kızılcabölükte ilkokulu ve ortaokulu okudum. Bu sürede Kızılcabölük’te belediye başkanlığı da yapmış olan genç Cumhuriyetin aydınlarından,  dedem ve akranlarıyla, lise döneminde ise tatillerde elektrik ve su tesisatçısı olan babam ve akranlarıyla vakit geçirdim. Haftanın belli akşamlarında evlerde toplanırlardı. Bu sohbet toplantılarında hizmetlerini yapar, onların sohbetlerini dinlemeye çalışırdım. Okul dışında gündüzleri ya evde dokuma işlerine yardımcı olurdum ya da babama yardım ederdim. Bu sayede de değişik karakterleri yakından tanıma fırsatım oldu. Çok da kitap okurdum. Ortaokuldan sonra Nazilli Öğretmen Lisesini kazanınca Kızılcabölük’ten 15 yaşlarında ayrılmak zorunda kaldım. Sonra üniversite, iş hayatı Kızılcabölük’ten ayrı kalmama neden oldu. Tatillerde Kızılcabölük’te oluyordum ama bu yetmiyordu. Zamanla değişen Türkiye ile birlikte Kızılcabölük’ün de değiştiğini fark ettim bu bendeki geçmişin izlerini alevlendirdi. O günleri, o insanları, mekanları kısacası Kızılcabölük yaşamını kültürünü bir şekilde işleyip geleceğe aktarmak istedim. Kentleşmenin cazipleştirilmesi neticesinde binbir hatıramızın olduğu, sığamadığımız sokaklar kimsesizleşti, ıssızlaştı. Evlerin ışıkları bir bir söndü, harap oldu. Yaşlı nüfusun yaşadığı bir köye dönüştü. Kullanılan eşyalar, hatta dil bile değişti. Ben telefonla üniversitede konuştum. Televizyon evimize girdiğinde lisedeydim. Bu ve buna benzer birçok farklılığı kısa dönemde yaşadık ve yeni nesil bunlarla tanışamadı. Ben bunları öykülerime taşımaya çalıştım. Belki farklı dönemlerde yaşamış karakterleri, farklı zamanda olmuş olayları birleştirdim ve hikaye tadında vermeye çalıştım. Bunu bir vefa borcu olarak gördü. Bu dedeme, öğretmenlerime, anama, babama, saçımı tıraş eden berbere, somun aldığım fırına, bakkalıma velhasıl kelam memleketime ödemem gereken bir vefa borcu olarak gördüm. Gençlerin de bu duyguları yaşayabilmesi, rahat okunabilmesi için de öykü diliyle aktarmaya çalıştım. Okuyucunun hissedebilmesi için de zaman zaman uzun betimlemelere baş vurdum. Öykülerim Anadolunun herhangi bir köşesinde yaşanabilen öykülerdir. Yazmaya devam ediyorum. Bu kitapda yer almayan öykülerim de var.

BAKİ EVKARALI- DENİZLİ'DE YAZAR OLMAK NASIL BİR DUYGU?

ABDULKADİR USLU: Denizli maalesef kent olarak büyüdü, ekonomik olarak büyüdü, yaşam şekli ve tarzı olarak büyüdü ama maalesef kültür, sanat ve edebiyat alanlarında bu büyümeye ayak uyduramadı. Dolayısıyla yazan çizen sayısı sınırlı kaldı. Bu alanlarda üretilenler de sahipsiz ve desteksiz kaldı. Ama son birkaç yıldır Egeli Araştırmacı ve Yazarlar Birliği (YAZ-AR-BİR) bünyesindeki yazarlar ve sanatçılar olarak bir hareketlilik getirdiğimizi düşünüyorum. Ama Denizli’de yazar olmak zor, bu bir gerçek.

BAKİ EVKARALI - DENİZLİ'DE SİZE VE KİTABINIZA İLGİ NASIL?

ABDULKADİR USLU: Ben uzun yıllar Denizli yazım alanında ve yayıncılığında hep yer aldım. Gazetecilik te yaptım. TV programları da yaptım. Bir dönem Belediye Başkanlığı da yaptım. Dolayısıyla kültür ve sanata ilgili kesimle tanışıklığımın iyi olduğunu düşünüyorum. Kitabımın birinci baskısını doğduğum büyüdüğüm ve bir dönem de başkanlığını yaptığım Kızılcabölükspor’a bağışladım. İyi bir organizasyonla kitaplarım okuyucuyla buluştu. Gelir elde edebilirlerse mutlu olacağım. Kitapla ilgili olarak, çok dönüşler oldu. Bu dönüşlere baktığımda, duygularımı yansıtabildiğimi, o dönemi okuyucuya verebildiğimi düşünüyorum.

BAKİ EVKARALI- BUNDAN SONRAKİ AMACINIZ NEDİR EDEBİYAT ALANINDA?

ABDULKADİR USLU: Öyküye devam… Araştırma, hatıra ve Tanıtıma yönelik çalışmaları da paralel devam ettirmeye çalışacağım, özellikle yarım kalan çalışmaları tamamlayacağım.

BAKİ EVKARALI- HANGİ YAZARLARI ÖRNEK ALIYORSUNUZ?

ABDULKADİR USLU:Çok okudum ve değişik alanlarda çalıştım. Kendime has bir uslubum oluşmuş gibi düşünüyorum ama bunun netleşmesi lazım, yontulması lazım bu da yazarak olacak.… Birebir örnek aldığım bir yazar yok ama Denizli’nin Yaşar Kemal’i olmak isterdim…

BAKİ EVKARALI- “AYDINLIK SİNEMASI”NDA HANGİ TEMALARI İŞLİYORSUNUZ?

ABDULKADİR USLU: Anadoluyu,  Anadolu insanının hayatını sade bir üslupla anlatmaya çalışıyorum.Anadolunun sıcak bir kasabasında yaşanan olayları, kişileri ve kültürü tarafsız bir gözle anlatırken aslında bir döneme ve o dönemin Türkiye'sine de ayna tutmaya çalışıyorum. 1960 - 70'li yıllara tanıklık eden herkesin, okurken adeta yaşayacağı, kendisini içinde bulacağı öykülerimde bir yandan unutulmaya yüz tutan gelenek ve göreneklerimizi de hatırlatırlatmaya çalışıyorum.

BAKİ EVKARALI- KİTAPLARINIZA İLGİ NASIL OLDU. BEKLENEN İLGİYİ BULABİLDİNİZ Mİ?

ABDULKADİR USLU: Çok büyük reklam, tanıtım yapma şansım olmadı ama beklediğimden daha yoğun bir ilgi var.

BAKİ EVKARALI- BİRAZ KİTAPLARINIZDAN BAHSEDELİM. BİZE KİTAPLARINIZIN İÇERİĞİNİ ANLATIR MISINIZ?

ABDULKADİR USLU:“Lunaparka Gidelim” resimlediğim ve yazdığım bir çocuk kitabıydı. “Günlük” Belediye başkanlığı yaptığım dönemi yansıttığım bir çalışmaydı. “Kızılcabölük Tarım Takvimi” de adından anlaşılacağı gibi yerel tarım kriterlerini ele aldığım bir cep kitabıydı. “Şükrü Tekin Kaptan- Hayatı, Eserleri ve Bibliyografyası”  kitabını derneğimizin İlk genel başkanı Şükrü Tekin Kaptan’a bir vefa borcu olarak hazırladığım bibliografya kitabı ve “Aydınlık Sineması” bildiğiniz gibi öykü kitabı.

BAKİ EVKARALI- HANGİ ORTAMLARDA YAZIYORSUNUZ?

ABDULKADİR USLU: Zaman zaman yerel ve ulusal gazetelerde, dergilerde, internet ortamında yazıyorum. Tv ve radyo proramlarında paylaşıyorum.

BAKİ EVKARALI- KENDİNİZİ YAZAR OLARAK GÖRÜYOR MUSUNUZ?

ABDULKADİR USLU: Okuyucuyla henüz buluşuyorum. Ben yazdığıma göre kendimi yazar olarak görüyorum ama bunun gerçek cevabını okuyucu zaman içinde en doğru biçimde verecektir.

BAKİ EVKARALI- OKUYUCULARINIZ KİTAPLARINIZI NEREDEN BULABİLİRLER?

ABDULKADİR USLU: Denizli’de ulaşmaları daha kolay ama Türkiye genelinde sıkıntılar var, dağıtımla ilgili. İnşallah Aydınlık Sineması’nın ikinci baskısı ile birlikte bunu da çözmeye çalışacağız. Ama şimdilik facebook’tan “yazarbir abdulkadir uslu”dan özelime mesaj bırakarak irtibat kurabilirler.

BAKİ EVKARALI- BUNDAN SONRA Kİ HEDEFLERİNİZ NELER?

ABDULKADİR USLU:Elimdeki çalışmaları tamamlamak kısa vadede düşüncem. Sonrasında ise “Uzun Öykü’ye yönelmek ve “senaryo Yazarlığı”na da girmek istiyorum.

BAKİ EVKARALI- AİLENİZ, SİZİN YAZAR OLMA YOLCULUĞUNUZDA YER ALDI MI? ONLARIN BU KONUDA SİZE YANSIYAN FİKİRLERENİ ÖĞRENEBİLİR MİYİZ?

ABDULKADİR USLU: Eşimin her zaman desteğini gördüm. Kızlarım Gökçe ve Tuğçe de hikâyelerimin ilk okuyucuları ve ilk eleştirmenleri(!) oldu. Kardeşim Hakkı Uslu baştan sona destekçim oldu. Editörlüğümü yaptı, kapak tasarımı ve uygulamasını,  iç mizanpajını da yaptı.

BAKİ EVKARALI- YAZAR OLMAYA NASIL KARAR VERDİNİZ?

ABDULKADİR USLU: İlkokulda kiap, dergi, gazete okudukça, ben de yazabilir miyim diye sorgulamaya başladım. Bizim dönemimizde çok öne çıkan, Zagor, Teksas gibi çizgi romanları okurken, yazmak ve çizmek isteğim gelişti. Ama bir meslek olarak değil de bir hobi olarak düşünmüştüm. Lise birinci sınfta yerel gazetelerde yazma denemelerine başlamıştım.

BAKİ EVKARALI- YENİ ÖYKÜ KİTABI ÇALIŞMALARINIZ VAR MI? VARSA ÇALIŞMALARINIZDAN BAHSEDER MİSİNİZ?

ABDULKADİR USLU: Bir öykü kitabı hemen hemen hazır ama ben biraz daha demlensinler istiyorum Bu arad yeni öykülerle de desteklemek istiyorum.

BAKİ EVKARALI- GÜNÜMÜZDE SİZCE İNSANLARIN KİTAPLARA İLGİSİ NE DURUMDA? ÖZELLİKLE GENÇLERİN.

ABDULKADİR USLU: Çok ilgili olan bir gurup var ama ilgisiz guruba göre çok azlar. İnternetin öne çıkması, gençleri hızla sanal aleme yönlendirdi. Ama e-kitap okuyucusu bir kesim oluştuğunu da görüyorum. Genelde Türk milleti olarak kitaba, yazmaya, çizmeye  ilgimiz maalesef az.

BAKİ EVKARALI- TÜRKİYE DE KİTAP YAYINLATMAK ZOR MUDUR?

ABDULKADİR USLU: Ne sen sor, ne de ben söyleyeyim.

BAKİ EVKARALI- SON OLARAK, YAZAR OLMAK İSTEYENLERE TAVSİYELERİNİZ NELERDİR?

ABDULKADİR USLU: Bol bol okumalılar, her konuda. Bu arada bizim gibi kurumlarla ve öne çıkmış yazarlarla irtibat kurmaya çalışsınlar. Kendilerini geliştirsinler. Bardağın taşması için dolması gerekir.

 http://www.facebook.com/bakican

http://www.facebook.com/yazarbakican

 
Toplam blog
: 121
: 758
Kayıt tarihi
: 13.03.14
 
 

1979 yılında Denizli'de doğdu. İlk, orta ve lise eğitimini Serinhisar ilçesinde tamamladıktan son..