Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Haziran '07

 
Kategori
Çevre Bilinci
 

Poşetin içine koymayı başardığımız çevre

Poşetin içine koymayı başardığımız çevre
 

1972 yılında İsveç’in Stockholm kentinde yapılan Birleşmiş Milletler Çevre Konferansında alınan bir kararla, 5 Haziran günü Dünya Çevre Günü olarak kabul edildi.

Yukarıda yazmış olduğum cümleyi İlköğretim Belirli Gün ve Haftalar kitabından aldım. Bugün Dünya Çevre Günüymüş. Okullarımızda öğrenci bulursak günün anlam ve önemini belirten konuşmalar yapacağız, şiirler okuyacağız. Belki de olayı biraz daha abartıp elimizde poşetlerle sokaklardan çöp toplayacağız.

Evet benim de söyleyeceklerim poşet üzerine olacak. Fransızca bir kelime olan poşetin Türkçe karşılığı "torba"dır. Poşet sözcüğünün askeri bir terim (!) olduğunu da askere gidince öğrendim. Askerliğini kısa dönem yapanlar bu terimle sıkça karşılaşmışlardır. Uzun dönem askerlik yapanlar, kısa dönem yapanlara böyle bir isim uydurmuşlardır. Sebebi öğrendiğimde şaşırmadım dersem yalan olur. Pek bir işe yaramadıkları, geçici olarak kullanıldıkları, kullanıldıktan sonra atıldıkları için bu ismi layık görmüşler.

Şöyle bir sahil turu yapalım. Karşımıza en fazla çıkacak olan kirliliklerden biri şüphesiz poşet olacaktır. Hani markette alışverişten çıkarken içine çöp koymak için fazladan aldığımız şu poşetler. Poşetsiz yapabilir miyiz bilmiyorum. Ama bu poşetin başımıza çok iş aşacağını tahmin edebiliyorum. Kanserojen maddeye sahip olması o kadar da umurumda değil. Çevreye verdiği o kötü görüntü beni daha çok ilgilendiriyor. Belki nostalji olacak ama meyveyi dalından yemeyi başaramıyorsan kese kağıdından çıkarıp yiyeceksin. Daha çok yabancı filmlerde görmeye alışık olduğumuz market alış-verişlerinde poşet değil de kese kağıdı kullanılması tesadüf mü acaba?

Bir düşünelim evimize bir günde kaç poşet giriyor ve giren bu poşetler nereye gidiyor. Sanırım kağıt gibi değil; yani doğaya geri dönüşümü yok. Belki bütün poşetleri toplayıp gömebilirsek petrol olarak gelecek nesil faydalanabilir. Petrolün oluşmasını ilkokulda öyle öğretmişlerdi bize.

Çevreyi en fazla kirleten nesnelerin başında gelen bu poşetler; bizi dünyamızdan çıkarmadan, biz onları dünyamızdan çıkaralım diyeceğim ama bir alternatif sunamıyorum onun yerine. Ama mutlaka bir alternatifi vardır. Poşet kullanmamayı başarabilen varsa lütfen yöntemini bize de açıklasın.

Daha temiz bir çerede yaşamamız temennisiyle, Dünya Çevre Günümüz kutlu olsun.

Osman ÖMEREFENDİOĞLU

 
Toplam blog
: 16
: 1276
Kayıt tarihi
: 31.05.07
 
 

1978 Yılı temmuz ayında Trabzon'un Çaykara ilçesinin yüksek bir yaylasında doğmuşum (rakım 2400). KT..