- Kategori
- Güncel
Risk analiz yapmamanın bedeli: Feribottan denize uçan otomobilde 4 ölü
Tekirdağ’da feribottan indikten sonra geçe karanlığında uyarı tabelası olmadığı için düz giden otomobil deniz uçtu.
Bu olay yaşanmayabilirdi. Eğer risk analizi yapılsaydı. Oysa risk analizi yapmak yasal bir zorunluluk. İşletmeler faaliyetlerinden kaynaklanan riskleri tanımlamak ve gerekli aksiyonları almak zorunda.
Örneğin Feribot yanaşırken aracın denize uçması dışında onlarca başka tehlike ve risk söz konusu. Ancak öncelikle risk ve tehlike kavramlarının tanımını hatırlatmak yararlı olacak.
Risk Değerlendirmesi
Çalışma ortamı, şartları ya da çevrede var olan tehlikelerden kaynaklanan riskleri, sistematik bir yolla ortaya çıkarmak, yok etmek veya kabul edilebilir seviyeye indirmek için, nitel ve nicel yöntemler kullanılarak yapılan çalışmalardır.
Yol haritası planı;
A-İşyerindeki tehlike kaynakları belirlenmesi
B-Tehlike kaynaklarının her birinden kaynaklanabilecek tehlikelerin belirlenmesi
C-Her bir tehlikenin risk analizinin yapılması
D-Önlemlerin belirlenmesi
E-Risklerin kabul edilebilir sınıra çekilmesi için eylem planı yapılması
İşyerlerinde daha önce de iş kazalarına sebep olmuş olan denize araba uçmasından kaynaklanabilecek tehlikeler uygulamalı örnek risk analizinin konusu olarak seçilmiştir. Risk derecelendirme yöntemi ile yapılan çalışmadır.
R = O X Ş
Formülü kullanılmış ve
R= Risk (5-25)
O= Olabilirlik (1-5)
Ş= Şiddet (Zararın Derecesi) (1-5)
Olarak ifadelendirilmiştir.
Kabul edilebilir risk seviyeleri tablosu;
15, 16, 20, 25 KABUL EDİLEMEZ RİSK; Bu risklerle ilgili hemen çalışma yapılmalı
8,9, 10, 12 DİKKATE DEĞER RİSK; Bu risklere mümkün olduğu kadar çabuk müdahale edilmeli
1, 2, 3,4, 5, 6 KABUL EDİLEBİLİR RİSK; Acil tedbir gerektirmeyebilir
4 cana mal olan kazada muhtemel yol haritasını aşağıdaki gibi planlanabilirdi;
1. Tehlike: feribotun gece karanlıkta yolcu boşaltırken araçlar ile deniz arasında koruyucu bariyer ve ikaz işareti bulunmaması
2. Risk: Gece karanlığında, feribot çıkışında aracın önünü göremeyerek denize uçabilir.
3. Olasılık: gündüz olasılık 2 gece olasılık 4 olabilir
4. Şiddet: birden çok ölümlü veya yaralanmalı can ve mal kaybı nedeniyle şiddet 5 olabilir
5. Risk: gündüz 2*5=10 ve gece 4*5=20 olarak hesaplanır.
6. Önlemler:
Araçların denize uçmasını önleyici çelik bariyerler konması
Feribot boşalırken anons yapılması
İşaret levhalarının konulması
Denize araç ve yolcu düşmesi durumunda eğitim almış acil durum ekibi ve cankurtaran bulundurulması
7. Eylemler:
yukardaki önlemlerin yerine getirildiğinin sürekli kontrolü
Önlemlerin yeterli sonuç verdiğinin tatbikatlarla doğrulanması
8. Risk analizinin yenilenmesi.:
Önlemler ve tatbikatlar sonrası risk analizinin yenilenerek risk lerin kabul edilemez seviye olan 20 değerinden kabul edilebilir seviye olan 6 ya düşürüldüğünden emin olunması
SONUÇ: İş sağlığı& güvenliği sistemi (ISO 180001) ve risk analizi sistemleri can ve mal emniyetinin teminatıdır. Kendimiz ve yakınlarımız için bu sistemleri talep edelim. Acil durum hazırlıkları olmayan işletmelere canımızı ve malımızı emanet etmeyelim.