Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Eylül '12

 
Kategori
Siyaset
 

Şişirilmiş seçim anketleri ile siyaset mühendisliği

Şişirilmiş seçim anketleri ile siyaset mühendisliği
 

ŞİŞİRİLMİŞ SEÇİM ANKETLERİ İLE SİYASET MÜHENDİSLİĞİ


Şişirilmiş seçim anketleri ile iktidara gelenler, oyları düşerken yine şişirilmiş seçim anketlerine başvuruyorlar…

Bu yüzden gelin birkaç tweette şişirilmiş seçim anketlerini ele almaya çalışalım :

Öncelikle bir soruyla başlayalım: Bir ürün için size bu iyidir denmesi mi, bunu arkadaşlarınız da kullanıyor denmesi mi sizi etkiler? İkincisi değil mi?

İşte şişirilmiş seçim anketleri de ikincisini esas alır. Arkadaşlarımızın da içinde olabileceği kişilerin bir bildiği olduğunu sanmanız amaçlanır.

Bu nedenledir ki, seçmenin özgür iradesine ipotek koymanın en modern ve en farkedilmeyecek yolu, seçim öncesi basında çıkarılan şişirilmiş seçim anketleridir.

Seçim öncesi basında çıkarılan bu şişirilmiş seçim anketlerinin hedefi kararsız seçmenlerdir, amacı da onlarda öğrenilmiş çaresizlik hissi yaratarak istemedikleri yönde oy vermelerini sağlamaktır.

Seçim sonrasında elim kırılsaydı da oy vermeseydim diyen seçmenler, şişirilmiş seçim anketleri ile öğrenilmiş çaresizliğe sevkedilmiş olan eski kararsız seçmenlerdir.

Bu nedenle, size baskıyla oy verdirtilmesine karşı çıkabilirsiniz ama şişirilmiş seçim anketlerinin size baskıyla oy verdirttiğini farkedemezsniz bile.

Birinin şuna oy vereceksiniz diye size emir vermesi ile seçim öncesi basında çıkan şişirilmiş seçim anketleri arasındaki fark çok azdır.

Kaç defa söylemeli-nasıl anlatmalı bilemiyorum ama durum şudur: Seçim anketleri seçim sonuçlarını tahmin etmez, inşa eder!!!

Bunu unut(tur)mamalı: Seçim anketleri seçim sonuçlarını tahmin etmez, inşa eder!!!

* * *

Çünkü, örneğin geçtiğimiz günlerde üniversite harçları eksik de olsa kaldırılmasaydı, aylardır sadece zam ve şehit haberleri duyan halkımız sonunda olumlu birşey duymuş olmayacaktı, böyleyken oyları nasıl artacak?

Burada iktidarın ancak eşzamanlı yürütülen ikili bir proje ile ayakta kalabildiğini görmemiz gerekir:

Bu projelerin ilki, yukarıda bahsettiğimiz şişirilmiş seçim anketleri ile iktidarın oylarında sahte artış algısı yaratarak, özellikle kararsız seçmende öğrenilmiş çaresizlik hissi yaratılması ile, istemedikleri yönde oy vermelerini sağlamakken; ikinci proje ise, en az ilki kadar önemli olan, özellikle CHP’ye odaklanmış odaklanmış şekilde, muhalefeti beceriksiz veya samimiyetsiz gösterme çabasıdır. Muhalefeti yıpratırken şaşılacak olan, iktidarın muhalefeti yıpratmak için en büyük yardımı muhalefetin bazı seçmenlerinden almasıdır.

Öyle ki, kendi partileri hakkındaki apaçık yalan haberler hakkında, kendi partilerinin resmi açıklamalarını değil de, bu yalan haberleri esas alabilen muhalefet seçmenleri iktidar için bulunmaz nimettirler.

Çünkü, rehberi kendi partisi olmayan muhalefet seçmenlerinin çok olduğu ülkelerde kaçınılmaz sonuç: iktidar ülkeyi ne kadar kötü yönetirse yönetsin, iktidarın değil muhalefetin yıpranmasıdır. Böylelikle muhalefet seçmenleri içinde hem yılgınlık hissi, hem de parti içi muhalefet yaratma oyunu zahmetsizce sahnelenebilmektedir.

Sözün özü, siyaset sosyolojisi-sosyal psikoloji alanlarında maalesef hepimiz üzerinde oyun oynanan piyonlarız.

Öyle ki, artık içinde bulunduğumuz dünyada sosyal gerçeklik de üretilen bir meta halini almıştır, buna da en çok siyaset alanında maruz kalırız… Bunu da unut(tur)mamalı…

Sosyolog Faruk Özcan

Bursa/2012

https://twitter.com/#!/farukkozcan

http://www.facebook.com/SosyologFarukOzcan

 
Toplam blog
: 16
: 583
Kayıt tarihi
: 11.06.12
 
 

1980, Bursa doğumlu. Balıkesir Lisesi'nin ardından Uludağ Üniversitesi Sosyoloji bölümünde lisans..