Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Mart '09

 
Kategori
Haber
 

Soda külü (Trona) tesisi açıldı...

Soda külü (Trona) tesisi açıldı...
 

Canım ülkemde birçok olumsuzluklar yaşanırken, güzel şeyler de oluyor. Şahsen dün açılış yapılırken ben de çok heyecanlandım.
375 milyon dolara mal olan Eti Soda Sanayi Üretim Tesisi açıldı. Ülkemizin sahip olduğu değerli madenlerin işletilmesi nedense bugüne kadar hep ihmal edilmiştir. Halbuki bu değerli madenlerin işletim tesislerini açarak ekonomiye kazandırmak, ülkemizin ekonomisini çok kısa bir zamanda üst seviyeye çıkaracak güçdedir. İşte en nihayet devlet ve özel sektör iş birliği ile böyle bir adım atıldı. Memleketimize hayırlı olsun.

DCiner Grubu’nun 375 milyon dolarlık yatırımla Beypazarı’nda inşa ettiği Eti Soda Sanayi Üretim Tesisi, soda külünü çıkararak dünyaya ihraç edecek ve dünya talebinin yüzde 2.5’ini karşılayacak.
-600 kişinin istihdam edildiği tesis dolaylı olarak 3 bin kişiye aş sağlayacak.
-Eti Soda Kamu ve özel ortaklığıyla kurulan bir şirket; Yüzde 74’ü Ciner Grubu’na, yüzde 26’si Eti Maden İşletmeleri’ne ait.
-Soda külü, sodyum karbonat, sodyum bikarbonat ve sudan oluşan endüstriyel bir mineral
-Beypazarı bölgesinde toplam 240 milyon tonluk trona rezervi bulunuyor. Rezervin ömrü ise 43 yıl.
-Tesisin yıllık 1 milyon ton soda külü, 100 bin ton sodyum bikarbonat üretim kapasitesi var.
-Soda külü, cam, kimya ve detarjan sanayinde kullanılıyor
-Sodyum bikarbonat ise gıda ve ecza sanayinde kullanılıyor.
-Tesisin üretimine Henkel, Unilever, Procter & Gambel gibi kimya devleri ilgi duyuyor.
-Dünyada sadece üç yerde doğal soda külüne esas teşikl eden trona cevheri bulunuyor. Beypazarı bölgesi Avrupa’da tek doğal kaynak olarak biliniyor. Dünyada ise ikinci büyük üretim tesisi.
-Ekonomimize yıllık katkısı 300 milyon doları bulacak.

Dünyada trona minerallerinin bilinen en geniş yatakları ABD'de bulunan Güney Batı Wyoming'in Green River havzasında olup dünya rezervinin %95'ini temsil eder. Ülkemizde ise Ankara'ya 115 km uzaklıkta bulunan Beypazarı Trona Yatağı'nda %87 tenörlü 196 milyon ton rezerv mevcuttur fakat bunun 100 milyon tonu işlenebilir ve 60 milyon tonu da çıkartılabilir durumdadır. Bu hususta Türkiye Cumhuriyeti Devleti Eti Holding (%24) vasıtasıyla ilk kez özel bir şirketle bu madenin işletilmesi için 300 milyon dolarlık yatırıma girmiştir. Bunun yanında Ankara'nın Sincan ve Kazan ilçelerinde resmi olmayan rakamlarla 656 milyon tonluk yeni bir rezerv daha bulunmuştur. Bu iki rezerv dolayısıyla Türkiye, trona rezervi olarak dünyada ABD'den sonra ikinci sıradadır.

1) Kimya sanayiinde sodyum tripolyphosphate, sodyum silikat, sodyum kromit ve dikromat, sodyum bikarbonat, sodyum karbonat peroxyhydrate, sodyum seskikarbonat, sodyum hexacyanoferrate ve chlorine monoxide üretiminde hammadde olarak
2) Deterjan sanayiinde
3) Su tasfiyesinde
4) Baca gazı desülfürizasyonunda.
5) Selüloz ve kağıt sanayiinde
6) Fotoğrafçılıkta
7) Tekstil sanayiinde ve daha birçok yerde ara madde olarak kullanılmaktadır.

Sevgimle...

 
Toplam blog
: 351
: 3216
Kayıt tarihi
: 16.05.07
 
 

Emekli olmaya çalışan bir sanatçı,yazmaktan büyük keyif alıyorum. Kocaeli Gölcük' de oturuyorum e..