Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Şubat '07

 
Kategori
Bilim
 

Sosyal bilimlerde heyecan veren açılımlar

Sosyal bilimlerde heyecan veren açılımlar
 

Akademik yaşamdan bir kesit

Bu donem McGill'de enteresan hatta acaip bir doktora dersi aliyorum. Beni cok heyecanlandiran bir ders ve
icerigini basliklariyla sizinle paylasmak istiyorum. "New Paradigms in Strategic Management".

Dersin beni heyecanlandiran yonu disiplinler arasi, nonlineer, esnek ve kaotik bir yaklasim izlemesi. Bu ders
asagidaki disiplinlerin hepsinden yararlanip ortak motiflere varmaya calisiyor.

(Yonetim, Sosyoloji, Psikoloji, Isletme, Ekonomi, Strateji, Fizik, Organizasyon, Orgutsel Davranis,
Ekoloji, Siyaset Bilimi, Biyoloji, Uluslararasi Iliskiler, Antropoloji, Egitim bilimi)

Olusturulan kompleks modeller de sosyal alandaki kompleks problemleri cozmek icin ve yapilan koklu yenilikleri incelemek icin uygulaniyor. Dersin hocasi Prof. Dr. Frances Westley. Bu alanlarda dunyada en iyi bilinen isimlerden biri.

Sosyal yenilik ile ilgili bir doktora dersi bu. Kuresellesme, sosyal yenilik hareketleri, toplumsal problemler, egitim, fakirlik, teror, ekolojik denge, sivil toplum faaliyetleri gibi konulari iceriyordu.

Yani ana sorumuz suydu: Medya, devlet, is dunyasi, ucuncu sektor, uluslararasi orgutler, sivil toplum
kuruluslari beraberce insanligin ve Batinin bugunku ve gelecekteki problemlerini nasil cozebilirler?

Bu konularda Complexity, Kaos teorisi, emergence, sistem bilimleri, Quantum gibi yeni bilimleri nasil
kullanabiliriz? Ayni zamanda bu konulari Yonetim, isletme, organizaston, strateji, orgutsel davranis, is
psikolojisi, liderlik, pazarlama, politika, sosyoloji gibi disiplinleri kullanarak nasil cozebiliriz?

Çok ufuk acici disiplinler arasi bir ders bu.

Dersin üç ana sacayagi var:

1) SOSYAL YENİLİK - SOCIAL INNOVATION

(toplumsal alanda yapilan yenilikler ve atilimlar: sivil toplum kuruluslari, devlet, NGOlar, saglik, egitim, kuresel mevzular, dinler arasi diyalog, ekoloji, kuresellesme, uluslararasi kuruluslar, ekonomik kalkinma, sehir hayati, kuresel gundemler)

2) YENİ BİLİMLER - THE NEW SCIENCES

(Yeni Bilim anlayisi, Quantum Fizigi, Quantum bakis acisi, Yeni Fizik, Complexity theory, Kaos Teorisi, Kelebek etkisi, Genetik, Emergence, fraktallar, yapay zeka, Internet, karincalarin yasami, biyoteknoloji)

3) YONETIM - MANAGEMENT STRATEGY

(Strateji, liderlik, takim calismasi, iletisim, iliskiler, isletme, finans, pazarlama, organizasyon, danismanlik, insan kaynaklari, vizyon, grup davranisi, guc, politika, kultur, anlam yonetimi, Appreciative inquiry, kaynak yonetimi)

Bilim anlayisi degisiyor. Bilgi uretimi exponensiyal bir fonksiyonla artiyor. Kuresellesme, cok kulturluluk ve teknoloji degisen dunyaya dair sinyaller veriyor.

Dersin icerigini bir mailde akatarabilmem mumkun degil. Yaklasik 10 tane ders kitabimiz var. Her hafta yaklasik uc kitap, alti makale okuyoruz. Okudukca ve dusundukce cildiracak gibi oluyorum.

BIZ NE ZAMAN DUNYADA SOSYAL BILIMLERDE SOZ SAHIBI OLACAGIZ?

BIZIM SOSYAL BILIMCILERIMIZ NE ZAMAN YETISECEK?

Ne zaman ozgun modellerimizi dunyaya tasiyacagiz? Ne zaman dunya capinda arastirma kurumlari, think tankler, enstituler, sirketler acacagiz?

Hayatini bilime verecek kadar ilim askiyla yanip tutusan genc arkadaslar ariyorum. El ele verip beraber cok sey yapabiliriz. Buralara mutlaka gelin. Muhakkak yurtdisina cikmaya calisin. Doktora ve master kapilarini zorlayin. Basvuru paketinizi hazirlarken yazisalim ve yardimlasalim. Ingilizcenizi ana diliniz gibi gelistirin. Ozgun fikirler uretin. Alaninizda dunyada olup bitenleri takip edin. Dunya ile rekabet edin ve alaninizda en iyisi olana kadar gerekirse uyumayin.

Ahh ah, bu konular yaz yaz bitmez, yollar uzak git git bitmez, meseleler derin kaz kaz bitmez, tepeler yuksek
as as bitmez..

Montrealden sevgiler,

 
Toplam blog
: 279
: 2488
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..