Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Eylül '15

 
Kategori
Pazarlama
 

Subliminal pazarlama

Subliminal pazarlama
 

Hyundai İX35


SUBLİMİNAL PAZARLAMA

Bir grosmarkete gittiğinizde hiç ihtiyacımız olmayan şeyleri neden alıyoruz?

Veya sinemaya gittiğimizde aslında görüntüde hiçbir reklam yokken, neden canımız kola ya da patlamış mısır ister?

Veya bir sahnede aslında öyle bir görüntü yokken, neden cinsel temaların varlığını hissederiz,

İzlediğiniz reklamlara daha dikkatle bakın.

Yada Hiç Bakmayın daha iyi bence...

Subliminal;Sub(alt) Limen (eşik) yani Subliminal (Eşikaltı) Anlamına gelen Türkçe de Bilinç düzeyinde  bilincimizle kavrayamadığımız nesneler ve sesler olarak yapılan aldatmacalar olarak anlayabiliriz. Kısacası Bilinçaltını etkilemeyi hedefleyen mesajlara “subliminal” adı verilir.

Bilinçaltı; beynimizin, biz farkında olmadan bilinç  dışı çalışan, bedenimizin istemsiz kaslarını yöneten, gece uyurken dahi vücut fonksiyonlarımızın çalışmasını sağlayan, beş duyumuzla algıladığımız her şeyi an be an kaydeden ve gerektiğinde kullanılmak üzere bilincin emrine veren bir parçasıdır

Bu bir komplo teorisi değildir. İnsanlara belli şeyleri yaptırmak için uygulanan bir teknolojidir. En çokta reklam sektöründe kullanılır. Reklamlarda bilinçaltına yönelik mesajlarla yapılan çalışmalar belki de en yaygın olan ve hedefi vurduğu düşünülen tüketiciyi etkileme yöntemidir. Bu yöntemler hem Gizli, hem de Açık Subliminal olarak yapılmaktadır. Açık Subliminal Pazarlama herkesin televizyonlarda bilinen ürün yerleştirmesidir,

Açık Subliminal (Ürün yerleştirmesi); Televizyonda izlediğimiz pek çok dizide ya da filmde ya marka yerleştirme ya da sanal reklam uygulamaları ile karşılaşıyoruz.

Film başlarken “Bu filmde sanal reklam uygulaması yapılmaktadır” uyarısı vardır.

Global bir araştırmaya göre genç tüketiciler filmlerdeki ürün yerleştirmelere daha fazla karşılık veriyor ve filmlerde gördükleri bir ürünü kullanmaya daha çok eğilim gösteriyor.

Gizli Subliminal Pazarlama;Çoğu kişi, her zaman en etkili yöntemleri kullanmış Coca-Cola'nın yıllar önce denediği subliminal mesaj verme hikayesinden haberdardır. Hatta bu hikaye bahsi geçen yöntemin kullanımının da bir başlangıcı kabul edilir.

Bilinçaltı reklamcılığın mucidi olarak da kabul edilen James Vicary adlı bir Pazar araştırmacısı 1975 yılında bir film gösterimi sırasında beş saniyede bir, saniyenin 3000'inde biri hızla perdeye ''Coca-Cola İç!, ''Patlamış Mısır Ye!'' gibi komutlar yansıtmış.

Epey yankı uyandıran bu çalışmanın ardından Coca-Cola satışlarının %18,1, patlamış mısır satışlarının ise %57,8 oranında arttığı görülmüş. O günlerden bu güne kadar bu uygulamalar resmi yada gayri resmi uygulanmış olup,Bu tür uygulamalar şu anda dünyada 55 ülkede bilinçaltına yönelik mesajlar yasaklanmış durumda. Türkiye’de de 3984 sayılı Radyo ve Televizyon Kanunu’nun (RTÜK) 20 maddesine göre bilinçaltına gizli mesaj vermek yasak.

Pazarlama noktasında bu tür mesajlara birkaç örnek verecek olursak;

Dikkatli bakıldığında, bu tür mesajları en çok uygulayan marka  Coca-Cola’nın reklamları incelendiğinde bazen karşımıza teneke şişenin üstünde buzda yatan bir kadın, bazen bir Coca-Cola afişinde içinde buza gizlenmiş bir insan, bazen Coca-Cola tenekesinde 2 adet kadın göğüsü görebilmek mümkündür.

Yine Hyundai ix35 adının ix35 lik kısımı ters çevirildiği zaman Sexi yazısını,

Türkiye reklamlarında ise KFC nin ‘‘Göğüsleriniz Mi? Kalçalarınız Mı? Reklam afişini’’, Atlas Jet reklamlarınızda ‘‘Lütfen Hosteslerimize Para Teklif etmeyiniz’’,  ‘‘Bacaklarınızı Çok Seviyoruz’’ Afişleri bilindik pazarlama subliminallerindendir.

 
Toplam blog
: 5
: 353
Kayıt tarihi
: 24.08.15
 
 

Eğitim Konularımız: Nöromarketing, Algı Yönetimi, Subliminal Mesajlar, Sosyal Medya Pazarlama, St..