Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Nisan '11

 
Kategori
Felsefe
 

Sürü Yaşamı 4

Sürü Yaşamı 4
 

4-] Sosyal yaşamlar; genelde organiklerin başka organiklerle kurduğu bağıntılı; iş bölüşümle; temel gereksinimler eksenli; sağlayışlar organizesidir. Yani dıştan organizma-organizma düzeni içinde bir organizmalar organ elliğidirler. Özel anlamda da sosyal yaşam; insan-insan, ilişkisel bağıntısıdırlar. 

Otorite, hem toplumun, hem sosyal yaşamın konusudur. Otoritesiz sosyal ve toplumsa sistemler çevrim eşemezler. Otorite, sosyal ve toplum sal sistem işleyişinin; yer, zaman, konum, gibi sıralamalı olan düzen akışını buyururlar. 

Sosyal birlikti yapı ile otoritenin bir arada oluşması; sistemin dönmesini ve sistemin çevrim eşmesini ele verirler. Otoritenin olduğu yerde, ister bilinçli olsun; isterse bilinçsiz olsun; sözleş ilmeler vardır. Sözleşişle, sizin hak ve görevlerinizi ve sağlayışlarınızı tanımlar. Hak ve görevler, süreç içinde çevrim eşmeye girmesiyle aksamalar yapabilmektedirler. 

Yüksek sosyal yapılar, bu aksamanın otoriteye karşı da; birbirine karşı da, savunulmasını; tabudan bir hukukla girişirler. Bu girişmeler kişinin üye eksenli oluşuyla demokratik denebilecek belli belirsiz oluşumları savlanır. Bu bağlamda tabudan hukukla savunma olan her yerde, bizim şimdilerde demokrasi dediğimiz tepkiler, usul usuldan kıpırdanır. 

Nasıl bir otoriter, işleyişiniz varsa; demokratik sağlayışınız da ona göre olmaktadır. Çoban toplumda çoban demokrasisi, tarımcı toplumlarda, tarımsa demokrasi; yağmacı gruplarda da yağmacılığın sosyal örgüt hukuklu, demokrasisi vardır. Diğeri gibi çevrim eşmeyen bu sistemlerin demokrasisi ve kazanımdı sağlayışlar da, tabuları da, tabii ki; diğeri gibi olamaz. 

Başlangıcın, ittifak içi koşullarının süreci de, tek süreç olacakla; sosyal ve toplum sal odaklı iki eksen eğimini birbirine uygunca düzenliyordular. Daha çok nesnel argümanların pekişmesi ile bunlara dek olacak yaşantılıların, özneldi yorumlaması; iki eksen imsiyi tek eksen gibi aynı olacakla yürütüyordu. 

Sınıflı toplumlarla bu iki otorite den biri, saraya; diğeri, tapınağa; ayrıştılar. Ve tarihi güç mücadelesini başlattılar. Kesin ayrımlar olmamakla birlikte, birbiri içine geçen ayrışan bir takibi süreçle mücadele, bu ayrılıkların yarılmasını belirleyecekti. Birisi toplumsa Me'lerin (meslek işten kurumların)yöneticisi olurken, diğeri daha çok halkın egemeni idi. Yine de yetke paylaşımı ortaklaşa ve güç gösterisine göre idi. 

İki otoriteden biri olan saray, diktatörlüğe; ya da bu günkü kapitalist anlamla faşizme kayarken; diğeri olan inançtı dini tapınak otoritesi de, engizisyona kayıyordu. Bunlar eşyanın kendi tabiatına uygundu. 

Farklılıklar, sizin uzlaşmanızı ve düşünme mantıklarınızı oluştururlar. Düşünce mantığınızı da; çoklu mantık denen, kategorik ulamdı kalıpları yapar oluşlarıyla, düşünce devrimlerinizi oluştururlar. Ve yine ittifakı olan farklılıklar, ittifakın evrimse gelişmeli ayaklarını da, hızlandırıyordular. 

Aynı şekilde yine ittifakı farklılıklar uzlaşmazlığı, çatışmayı, ayrılığı da ortaya koyuyorlardı. Farklılıklar geriye doğru olmanın, olumsuzluklarını da ortaya koyuyorlardı. 

Farklılıkların hemen yanı başında siz; uzlaşmazlığı ve uzlaşmayı; farklılıklara dek toplumsa ve sosyal birliğin ayrılıklarını da, barışını da, çatışma olacakla görür olmanız; çelişkilerin birliği yasası, gereğidir. Doğrudurlar. Bunlar, sosyal hayatta çok rahatsız edici olmakla beraber, evrimin zıtlaşan özüdürler. 

Devinimi, bu zıtlıkların birbirini çeken, aynı zıtlıkların birbirini iten kuvvetti uygulamalarını sağlarlar. Zıtlar birbirine dönüşebilir. Örneğin gerekli bir otoritenin, öznel kaygılarla, karşıt bir ucu olan zıt tına; yani diktatörlüğe dönüşmesi gibi. Diğer bir olumlu uç olan demokrasiye (adaletliliğe) döner. Ya da şeriatın engizisyona dönüşmesi gibi kendi içti diğer uçlarına bu süreçler kayabilmektedirler. 

İşte otorite de böylesi bir çelişkili birlik oluşla karşıtına da döner. Otorite içinde, karşılıklı bağıntılı oluşla, bir boyun eğiş vardır. Söz gelimi siz, gruptu güçle olan sağlanışlara güvenliğinizi terk etmiş olabilirsiniz. Bu bir güvende olmanın, zorunluluktu boyun eğdiriş eğilimidir. Yine otorite de size tekil tikel olacakla bu gibi hak taleplerinizi sağlar olacakla kendi otoritesinin kabulü için bir boyun eğişle, karşılıklı girişmesi vardır. 

Bu gibi eğim eşen durumlar içinde, yine kendiniz için grup sağlayışını, kendi güvenliğinizi sağlayışınızdan daha muhkem ve daha güvenli görmüşsünüz demektir. Yöneten gücün boyun eğişi, girişmenin demokratik eğilimlerini verir. Talep eşmelerin olduğu her yerde, yerin kendisine özgün demokrasileri meydana çıkar. 

Elbette grup ilişkileri karşılıklı bir bağıntıyı ve bu bağıntıya boyun eğen buyurmayı da, buyruk almayı da, içeren; kendilik bir çevrim eşmeye de girme olacaktır. Buyurma, otoritenin ortaya çıkmasıdır. Buyrulma yönetilendi, eğim eşil enliktir. Otoritenin, yönetilene doğru haktı eğim eşişle sorumlu olacağı sağlayışlarda, demokrasi girişme eğiliminizi, olgun aştırır. 

SÜRECEK 

 
Toplam blog
: 418
: 104
Kayıt tarihi
: 26.11.10
 
 

26 yıllık sınıf öğretmenliğinden sonra emekli oldu. Şiir çalışmaları ve deneme türü olan, toplum ..