Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Mayıs '17

 
Kategori
Türk Mutfağı
 

Tanıdığınız bir hıyar ile hayal kurar gibi turşu kurun!

Tanıdığınız bir hıyar ile hayal kurar gibi turşu kurun!
 

İlk turşu denemesinin fotoğrafı


Annenizden kilometrelerce uzağa taşındıysanız, anneniz yanınıza sadece uçakla geliyorsa ve kavanozla herhangi bir şey getirme ihtimali yoksa; turşu, reçel, menemen ve türevi herşey ile ilgili kolları sıvamaya başlayabilirsiniz. 

Annem ilk turşumu kurmuştu, yemiş ve bitirmiştik. Nereye kadar balık yiyecektim, balık tutmayı öğrenmenin vakti gelmişti. İnternetten bulur yapardım da;  anne eli sihrinin şoklanmışı veya dondurulmuşu hala bulunamadı maalesef... Okudum, sordum, araştırdım ve yaptım... 

Öncelikle cam kavanoz kullanmanızı tavsiye ediyorum. Neden cam kavanoz kullanmalıyım?

Cam şişelerin ne kadar sağlıklı olduğundan ve doğaya atmamız gerektiğini (çözünme süresi oldukça uzun) uzunca zamandır okuyor, dinliyor, öğreniyor ve uyguluyoruz.

Kalın tuz, sirke gibi asit seviyesi yüksek malzemelerin, bekleme esnasında plastik malzeme ile kimyasal reaksiyona geçmemesi gerekiyor ki; sağlıklı bir turşumuz olsun.

Diğer yandan kavanozlarınızı birden fazla kez kullanıyorsanız eğer mutlaka içini koklamalısınız. Hala kavanozunuzda bir koku varsa, bu koku daha önce içerisinde sakladığınız malzemenin bakterilerine ait olabilir. Dolasıyla turşunuz beklediğiniz kadar iyi olmayabilir, erken bozulabilir.

Son olarak, kapaklarınız çok kez kullanıldıysa ve tam olarak kapanmayacaksa; kaynatmalısınız. Böylelikle kavanozun ağzının sıkıca kapanmasını sağlayabilirsiniz.

Turşunun suyu musluk suyu olabilir mi?

Eğer sizde benim gibi turşunuzun suyunu kana kana içmek istiyorsanız, içme suyunu tercih etmelisiniz.

Bunu gereksiz buluyorum, musluk suyu kullanmak istiyorum derseniz, musluk suyunu kaynatıp soğuttuktan sonra kullanabilirsiniz.

Kaya tuzu mu? Sofralık tuz mu? Kalın tuz mu? Hangisini kullanmalıyım?

Turşu kurmanın oran; 1 litre suya 1 çay bardağı sirke, 2,5 çorba kaşığı tuz. Kavanozlarınızın fazlalığına göre oranı ayarlayarak yapabilirsiniz.

Sofra tuzu ince ve narin yapısı itibariyle turşu yapımında kullanılamaz. Zamanla eriyecek ve turşu oluşumuna katkı sağlayacak sertlikte tuz seçmelisiniz. Turşu da genelde kaya tuzu yani iri tuz kullanılır. (Salamura ya da turşu tuzu olarak da bulabilirsiniz.) Yapısı itibariyle ağır ağır çözülmektedir. Böylelikle turşunun lezzetini ve dayanıklılığını arttırmaktadır.

Turşuda sirke mi, limon suyu mu?

Birkaç versiyonunu  gördüm. Sadece limon suyu ile, sadece sirke ile ve her ikisi ile de turşu kuruluyor. Ama ben sirkeciyim. Sirkenin şifa olduğunu ve temizlik malzemesi olarak da kullanıyorum. Sirkenin içeriğinde ki; asitli yapısı gereği turşunuzu türlü bakteri ve mantardan korumaktadır. Mide hassasiyetiniz varsa sirke yerine tabii ki limon suyu kullanılabilir. Fakat limon suyu ile yapılan sirke denemediğim için bu konuyu anneme havale ediyorum. J

Turşunun olmazsa olmazı neler?

Malzemeleri kavonaza koymadan, nohut eklemeliyiz. 8-10 adet nohut, turşuyu çabuk olgunlaştırır.

Bağışıklık sistemimizi arttıran sarımsak tat vermesinin yanı sıra turşunuzu uzun ömürlü kılıyor.

Maydanoz, dereotu, kişniş, hardal tohumu, defne yaprağı, tane karabiber hatta karanfil ve çubuk tarçın hiç eklemedim. Yapanlar var, yedim gayet başarılı J

Herşey tamam! Nasıl yapacağım?

Kavanozun dibine nohut mutlaka ekliyoruz. Bunu unutursak turşumuzun mayalanması daha uzun sürecektir. daha

Kavanozumuza sebzeleri yakın ve gözümüze hitap edecek şekilde diziyoruz.

Sarımsaklarımızı aralara ekliyoruz.

 En son yukarıda bahsettiğim gibi tuz, sirke ve su karışımını döküp ağzını sıkıca kapatıyoruz.

 Yaklaşık 1 hafta-10 gün kadar beklettikten sonra afiyetle yiyoruz.

Kendi yaptığım turşunun görsellini ekliyorum. Katkı maddesiz, harika turşular hazırlayacağınızdan eminim. Turşunuzun suyunu içmeyi ihmal etmeyin. Bol bol şifa olsun! J

 
Toplam blog
: 11
: 538
Kayıt tarihi
: 27.04.17
 
 

20 Mart 1990 doğumluyum. Bundan olsa gerek, baharları çok severim.  Gün doğmadan bilgisayar başın..