Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Kasım '07

 
Kategori
İnançlar
Okunma Sayısı
16952
 

Türban dinimiz gereği midir?

Türban dinimiz gereği midir?
 

Kuran-ı Kerim'de başörtüsü iki surede geçmektedir. Önce bu ayetleri hatırlayalım.

Nur Suresi 31. Ayet

İnanan kadınlara söyle: Bakışlarından bazılarını yumsunlar, ırzlarını korusunlar, süslerini göstermesinler. Ancak kendiliğinden görünenler hariç. Baş örtülerini (göğüs) yırtmaçlarının üstüne koysunlar, süslerini kimseye göstermesinler. Yalnız kocalarına, yahut babalarına, yahut kocalarının babalarına, yahut oğullarına, yahut kocalarının oğullarına, yahut kız kardeşlerinin oğullarına, yahut kadınlarına, yahut ellerinin altında bulunan (köle)lerine, yahut kadına ihtiyacı bulunmayan erkek tabi'lerine (yani hizmetçilerine, yardıma muhtaç ihtiyarlara, bunaklara ve dilencilere) yahut henüz kadınların mahrem yerlerini anlamayan çocuklara gösterebilirler. Gizledikleri süslerinin bilinmesi için ayaklarını vurmasınlar. Ey mü'minler, topluca Allah'a tevbe edin ki felaha eresiniz.

Ahzab Suresi 59. Ayet

Ey Peygamber, eşlerine kızlarına ve mü'minlerin kadınlarına söyle: Cilbablarını üstlerine salsınlar. Onların tanınmaları ve incitilmemeleri için en uygun olan budur. Allah çok bağışlayan, çok esirgeyendir.

Bu ayetler hakkında çeşitli yorumlar yapılmaktadır. İlahiyat profesörü Yaşar Nuri Öztürk, Hülya Avşar'la yaptığı son röportajında:

Kuran-ı Kerim'in istediği; kadının göğsünü kapatmasıdır. Başörtülerinizi indirin, göğsünüzü kapatın. O dedikleri ayetten "Başınızı örtün" çıkmaz, derken din adamlarının çoğu bu görüşe katılmamaktadır.

Nur suresinin 31 inci ayetini incelerken, islamdan önceki devirlerde de örtünme olduğu ortaya çıkmaktadır. Fakat çoğu kadınlar, örtülerini, başlarından arkaya salıyorlar, göğüs yırtmaçlarını açık bırakarak güzel yerlerini, süslerini gösteriyorlardı. Bu da erkekleri tahrik ediyordu.

Kuran-ı Kerim'in indirildiği Mekke ve Medine çok sıcak iklim bölgesinde bulunmaktadır. İslamiyetten önce de kadınlar sıcağa karşı başlarını örterlerken, erkekler de benzer şekilde başlarını kapatmaktadırlar. Kuran-ı Kerimde erkeklerin başlarını örtmeleri hakkında bir ayet bulunmamasına rağmen, erkeklerin başları kapalıdır. Yaşar Nuri Öztürk bence bu nedenle, Nur suresinin zinet yerlerinin kapatılması yani kadınların tahrik edici yönü olan göğüslerinin kapatılması için bu ayetin indirildiğini savunmaktadır.

Semavi dinleri incelediğimizde birçok ortak nokta bulunmaktadır. Büyük günah sayılan bazı haller, bütün dinlerde aynı şekilde dile getirilmiştir. Örneğin, çalmayacaksın, zina yapmayacaksın, Allahtan başka tanrı tanımayacaksın, kul hakkı yemiyeceksin gibi uyarılar bütün dinlerde aynıdır.

Diğer semavi dinlerde başörtüsüyle ilgili bir hüküm bulunmamaktadır.

Kuran-ı Kerimdeki her ayetin indirilmesinin bir amacı vardır.

Aklımıza şöyle bir soru gelebilir.

Kadının saçının görülmesi erkekleri tahrik eder mi?

İnsanları tahrik eden, kadınların türbanlı veya başı açık olmasından ziyade kadınların davranış biçimleridir. Kadınların dış görünümleri ne şekilde olursa olsun, kırıtarak, göz süzerek, şuh bir şekilde konuşmaları tahrik edici unsurlardandır.

Bir ilahiyatçı arkadaşım vardı, kadının tenini (yüzünü) göstermenin günah olmamasının, kılını (saçını) göstermesinin günah sayılmasına bir anlam veremediği söylerdi. Saçının görülmesinin günah olduğunu savunan bazı kadınlar, peruk takarak üniversiteye gitmektedirler. Eğer saç tahrik unsuruysa, erkekler, saç ve peruk arasındaki farkı anlayamazlar. Kadınların bu şekilde bir davranış içersine girmelerini de anlamakta zorluk çekiyorum.

Ahzab suresindeki ilgili ayeti incelediğimizde, cilbablarını (eşarp, yazma) üstlerine çeksinler demektedir. O devirde birtakım ahlaksız kimseler, geceleri tuvalet için dışarı çıkan kadınları izlerlerdi. Onların esas amacı cariyelerdi. Kadının üzerinde çarşaf olduğunu bilir ardına düşmezlerdi. Ama çarşaf olmazsa cariyeden ayıramadıkları için ardına düşer onlara sataşırlardı. İşte bu durum Allah'ın elçisine anlatılınca 59. ayet indi.

Milliyet yazarlarından Hasan Pulur, halkımızın ve yöneticilerimizin türbana karşı gösterdikleri hassasiyeti faize karşı göstermediklerini son haftalardaki yazılarından birinde söz etmişti.

Aklımıza şöyle sorular gelebilir.

Kadınların başı açık gezmesi gerçekten günahsa, o takdirde Kuran-ı Kerimdeki diğer hükümlerin de aynı hassasiyetle uygulanması gerekir. Örneğin bir kadın hiç bir zaman tek başına şahitlik yapamaz. Şahitlik yapması için iki kadının bir araya gelip, tek bir kişi sayılması, Kuran-ı Kerimin ayetleri içersinde yer almaktadır. Aynı şekilde kocasından ayrılan bir kadın, ayrıldığı kocasıyla tekrar evlenmek için, ikinci defa kocasıyla evlenmeden evvel başka biriyle evlilik yaparak gerdeğe girmesi gerekmektedir.

Bütün bu yorumlarımdan sonra söylenecek tek şey vardır.

Herşeyin doğrusunu Allah bilir.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

merhab, kafamı karışdıran 2 soru var yanıtını alırsam çok sevinirim. nur suresinin 59. ayetini okuyunca bende 2 soru canlandırıyor.. göğüslerinizi örtün dior. peki ya basımız?.. sacımızın görünmemesi için bir ayet var mıdır?. yoksa bu bahsedildiği gibi sıcak dönemlerde kadınların baslarını örtmesinden mi öne gelmektedir?.

unzire KURT 
 04.11.2009 13:15
Cevap :
Başörtüsüyle ilgili iki tane ayet var. O ayetler de bu yazımın içinde yer alıyor. Ancak İslamiyetten evvel de kadınlar o ülkede başını örtüyordu. Bugün İran'da bile saçının kılının görünmemesi diye bir durum söz konusu değildir. Hatta peygamber efendimiz zamanında bile uzun saçlı kadınların saçlarının yarısı örtülerinden aşağı sarkarmış. Saçının görünmemesi konusu radikal dincilerin savunduğu bir düşüncedir. Selamlar...  04.11.2009 18:12
 

İslama göre kadın nasıl boşanır? Kütüb-i Sitede bulunan hadislerin de ifade ettiği üzere karısını boşamak isteyen, kimse kadın adetinden temizlendikten sonra onu boşayıp bekler, kadın bir adet daha görüp temizlendikten sonra bir daha boşar. Yine bekler, kadın bir adet daha görüp temizlenir. Eğer adam boşamağa kararlı ise bir daha boşar. Böylece kadınla bütün evlilik bağları kopmuş olur. Halife Hz. Ömer zamanında ise Hz. Ömer’in onayıyla üç aylık süre bir aya indirilmiş ve 4 mezhepçe kabul edilmiştir. Ancak, buna karşı görüş ileri sürenler de bulunmaktadır. Kaynak: Süleyman Ateş Kuran tefsiri Cilt I. Bakara suresi tefsiri Sayfa 330-332. Ayetteki, erkek karısını üçüncü kere boşarsa deyiminin günümüz şartlarında üç ay içersinde 3 kere Nikah dairesi ile Sulh Ceza mahkemesi arasında gidip gelme diye algılanır ki, bunun da uygulama olanağı yoktur

Erol Işık 
 21.11.2007 9:22
 

Dolayısıyla sözü ve davranışlarıyla bir nevi KURAN'ın tefsiri ve açılımı olan PEYGAMBERİMİZ'i okumamak, dini öğrenmemek demektir.Veya peygamberimizi ,ki Allah'ın elçisidir, yokmuş gibi kabul edip sınırlı aklımızla sonsuz yaratıcının kitabını anladığımızı söylemek de bence aptallık olur. Son cümleniz harika... Selam ve saygılar..

murat ertaş 
 19.11.2007 21:42
Cevap :
Bir evvelki yoruma verdiğim cevapta, Peygamber efendimizin ne kadar yüce bir insan olduğunu belirttim ve yaşamım boyunca hiçbir zaman onu yok saymadım. Keşke peygamber efendimiz zamanında yaşamış olsaydık da onun feyzlerinden yararlanabilseydik. Saygılar. Esen kalın.  19.11.2007 23:42
 

Ben de bir bloğumda da insanlıktan bahsetmiştim. İstiyorsanız onuda okuyun. Benim için insan olabilmek önemli, yoksa insan olamadıktan sonra basınızı örtmüşsünüz ve dinin vecibelerini yerine getirmişsiniz ne yazar. Saygıdeğer Yazarım, kelimeler farklı bir şekilde dizilmiş olabilir ama içerilik bakımından aynı şeyleri yazıyoruz anlaşılan. Saygılarımla efendim. http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=67224

Ahmet Üstündağ 
 18.11.2007 21:03
Cevap :
Ahmet bey, ilgili blogunuzdaki "Peygamber efendimizin insanlığı konuşulmalı, neden onun gibi bir insan olmayalım?" sözünüz çok doğru. Keşke olabilsek... Peygamber efendimiz, hiçbir zaman dedikodu yapmadan mütevazi bir hayat sürerdi. Daha bilmediğimiz ne vasıfları vardı kimbilir? Ancak onun sünnetlerini hayatımızda uygulayabilirsek belki ona yakışır bir ümmet olabiliriz. Ben inançlar konusunda ayrıca aşağıda numarası yazılı blogu yazmıştım.http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=24100  19.11.2007 8:36
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 838
Toplam yorum
: 5501
Toplam mesaj
: 123
Ort. okunma sayısı
: 1779
Kayıt tarihi
: 16.01.07
 
 

Uzun yıllar finans sektöründe çalışmama rağmen, psikoloji konusunda çok fazla araştırmalarım oldu. H..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster