Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Eylül '15

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Türk Dili dergisi öksüz kaldı

Türk Dili dergisi öksüz kaldı
 

Ahmet Miskioğlu (Arat Ovalı) 91 yaşında aramızdan ayrıldı


Arat Ovalı artık yok…

Türk Dili Dergisi ‘Perşembe Toplantıları' öksüz kaldı

Ömrünü Türk Diline adayan ve 28 yıldır, aylık olarak ve aralıksız Türk Dili Dergisi’ni çıkaran ve derginin her sayısında “ARAT OVALI” imzasıyla sunuş yazıları da yazan, emekli edebiyat öğretmeni ve yazar Ahmet Miskioğlu, 25 Ağustos 2015 sabahı, 91 yaşında İstanbul Kadıköy’de aramızdan ve sıramızdan ayrıldı. Memleketi Hatay’da bulunan aile kabristanında defnedildi. Eşi Türkan Miskioğlu, Türk Dili Dergisi ve Yazarlar Akademisi yazarları, Perşembe toplantısı edebiyatçıları, yazar dostları ve okurları; Dil Çınarı Miskioğlu’nu sonsuzluğa uğurladı. Türkçemizin ödünsüz savaşımcısı değerli hocam, abim Ahmet Miskioğlu ile dostluğumuz uzun yıllara dayanır. Son röportajını da benimle yapan Miskioğlu ile sevgili Nevzad Odyakmaz’ın cenazesinde Mehmet Başaran ile birlikteydik. Sevgili Miskioğlu’nun ışığı bol olsun…

15 yıldır okuyucusuyla kesintisiz buluşan Türk Dili Dergisi, Kadıköy ve Bostancı'da düzenlediği 'Perşembe Toplantıları'yla da edebiyat dünyasını bir araya getiriyordu. Toplantılarda usta isimler, genç yeteneklere deneyimlerini ve bilgilerini aktarıyor...

Yayın hayatına 1987 yılında başlayan Türk Dili Dergisi, 15 yıldır Kadıköy'de 'Perşembe Toplantıları' düzenliyor. Hatay Restoran, Caddebostan ve Barış Manço Kültür Merkezi'nde yazarlar ile edebiyat dünyasının ünlü isimlerini bir araya getiren derginin toplantıları, Kadıköy Beşiktaş İskelesi'nin üst katında bulunan Deniz Atı Kafe'de gerçekleştiriliyor.

Çoğunluğu Almanya olmak üzere Amerika, İngiltere, İtalya ve Japonya'da da aboneleri olan derginin yaklaşık 3 bin abonesi var. Dergide, dil sorunlarını ele alan makalelerin yanı sıra edebiyat dünyasının ünlü isimlerinin şiir, deneme ve öykülerine de yer veriliyor.

1982 ihtilali ile kapatılan Türk Dil Kurumu'nun yayın organı olan ve aynı tarihte yayın yasağı getirilen Türk Dili Dergisi'nin yerine çıkarılan derginin Genel Yayın Yönetmeni Ahmet Miskioğlu, "Türk Dili Dergisi'ni çıkarmak için dilekçeyle başvurdum. Ancak geri çevrildim. Altı ay sonra yeniden dilekçe verdim. Ama ikinci kez ret cevabı aldım. Birçok edebiyatçı dostum da sürekli beni arayarak, 'Ne zaman çıkartıyoruz dergiyi' diye soruyorlardı. Bu beni daha da hırslandırdı. Altı ayda bir Türk Dili Dergisi'ni çıkarmak için başvurdum. Bir keresinde görevliler bir kağıt uzatarak, 'Şurayı imzala' dediler. Kağıtta 'Türk Dili Dergisi'ni hiçbir zaman çıkarmayacağım' yazılıydı. Korktum ve çevreme bakındım. Mecburen imzaladım. Elim ayağım titreyerek görevlilerin yanından ayrıldım. Türk Dili Dergisi'ni çıkarmama izin verilmiyordu ve vermeyeceklerdi. Türk Dil Kurumu'nun kapatılmasının ardından onun ilkeleri de bitirilmek isteniyordu' diye konuştu.

Uzun süren mücadelesi sonucunda 1987 yılının Temmuz ayında Türk Dili Dergisi'ni çıkarmak için izin aldığını vurgulayan Miskioğlu, "Çok mutlu olmuştum. Bu büyük haberi hemen arkadaşlara ilettim. Dergiye, Naim Tirali ve Fazıl Hüsnü Dağlarca gibi isimler de destek verdiler" dedi.

Derginin ilk sayısında Fazıl Hüsnü Dağlarca, Prof. Dr. Berke Vardar, Prof. Dr. Bedia Akarsu, Prof. Dr. Mermi Uygur, Emin Özdemir, Ord. Prof. Dr. Velidedeoğlu, İlhan Selçuk, Ali Sirmen, Ercan Özgür, Mahir Ünlü, Naim Tirali, Behzat Ay, Dursun Özden, Arslan Kaynardağ ve Arat Ovalı'nın yazıları yer aldı. Yayın hayatına aralıksız devam eden dergi, 15 yıldır okuyucusuyla buluşuyor.

"Atatürk'ün mirası yağmalanıyor'

Atatürk'ten miras kalan Türk Dil Kurumu'nun 12 Eylül sonrası Başbakanlığa bağlı bir devlet dairesi biçimine dönüştürüldüğünü iddia eden Miskioğlu, "Türkiye'de dil konusunda 12 Eylül öncesi birlik vardı. 12 Eylül'den sonra yazım kurallarını uygulamada kargaşa başladı. Bu kargaşaya sebep olan ise Türk Dil Kurumu'dur. Bu konuda yıllardır çok yazılar yazıldı ama devleti yönetenler bankaları hortumlamakla uğraştıkları için hiçbir çözüm üretilmedi. Atatürk'ün serveti, Türk Dil Kurumu'nun eski sahiplerine iade edilmeli. Bunun için gerekli yasal düzenlemeler yapılmalı" şeklinde konuştu.

Ahmet Miskioğlu kimdir?

9 Kasım 1924 yılında Antakya'da doğdu. İlk orta ve lise öğrenimini Antakya'da tamamlayan Miskioğlu, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı (Türkoloji) Bölümü'nü bitirdi. Çeşitli okullarda edebiyat öğretmenliği yapan Ahmet Miskioğlu İstanbul Atatürk Eğitim'den emekli oldu.

Miskioğlu'nun 14 Ciltlik Türk Dili Dergisi serisi ile "Anatemleri ile Sait Faik ve Yeni Türk Edebiyatı", "Sait Faik", "Yazınımız Dilimiz" adlı kitapları bulunuyor.

Arat Ovalı bilmecesi

Çıktığı günden bu yana Türk Dili Dergisi'nde; birçok yazar ile şairin yazıları ve şiirleri yayınlandı. Edebiyatçılar, "Perşembe Toplantıları"nda bir araya gelip tanıştılar ve dostluklar kurdular. Yalnız dergide sürekli yazıları çıkan Arat Ovalı'yı 15 yıl boyunca hiç kimse tanıma fırsatı bulamadı.

Ahmet Miskioğlu, kendisine sık sık Arat Ovalı'nın kim olduğu hakkında sorular yöneltildiğini belirterek, "Dostlarım bana Arat Ovalı'yı sorarak kim olduğunu öğrenmek istediler. Ben de her defasında onları atlatmayı başardım. Çünkü Arat Ovalı aslında bendim. Bunu 15 yıl boyunca saklamayı başardım. Ta ki Yapı Kredi Yayınları 'Takma Adlar Lakaplar' adlı kitabı yayınlayıncaya kadar. Onu okuyan bir dostum beni arayarak 'Arat Ovalı'nın kim olduğunu öğrendim. Kitapta yazıyor. Meğer senmişsin' dedi. Böylece 15 yıl sakladığım bir sırrım ortaya çıktı, Arat Ovalı'nın Ahmet Miskioğlu olduğu anlaşıldı" diye Nusret Karaca’ya konuştu.

www.dursunozden.com.tr

 
Toplam blog
: 157
: 363
Kayıt tarihi
: 29.03.11
 
 

ÖZDEN, Dursun; (d: 21.10.1950, Niğde, Türkiye). Gazeteci, Gezi Yazarı, Şair, Belgesel Dursun Özde..