Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Ocak '13

 
Kategori
Türkiye Ekonomisi
 

Türk ekonomisi tek kanatla uçabilir mi?

Türk ekonomisi tek kanatla uçabilir mi?
 

Türk Ekonomisi


2009 yılıydı. O zamanlar Türkiye Kurumsal Sosyal Sorumluluk Derneği’nde Avrupa Birliği Proje Koordinatörü olarak çalışıyordum. İşimiz Kurumsal Sosyal Sorumluluk olunca şirketlerin çalışma standartlarından çevresel yönetimlerindeki sorumluluğuna kadar her alanda araştırmalar yapıyor ve raporlar hazırlıyorduk.

O dönemlerden aklımda kalan en önemli olay ise kadınların şirketlerin yönetim kurullarındaki sayısı üzerine yaptığımız bir araştırmadır. Değerli üniversite öğrencisi asistanlarımızın da destek olduğu bu araştırmamızda, Türkiye’nin en büyük 50 şirketini inceleme fırsatı bulduk. Araştırma sonuçlarına göre Türkiye’de her 100 yönetim kurulu üyesinden sadece 10 kişisi kadındı. Bazılarımız şimdiden Avrupa’da çok daha farklıdır diyordur ama durum orda da bizden iyi değil. 2013 yılında Avrupa Komisyonu’nun araştırmasına göre AB içerisindeki yönetim kurullarındaki kadın oranı %13,7. Yani, 10 kişilik yönetim kurulundan bir veya ikisi kadın.

Aradan 4 yıl geçmiş. Türkiye’de bu oranın yıllar içerisinde %10’un üzerine çıktığını düşünüyorum. Hele ki Türkiye Sanayici ve İşadamları Derneği Başkanı’nın Ümit Boyner olduğunu düşünürsek. Kadın Girişimciler Derneği’nin de (KAGİDER) kurucularından birisi olan Ümit Boyner, görevde olduğu dönemlerde Türkiye’deki kadın istihdamını geliştirme çalışmalarının yanı sıra kendi şirketinde de toplumsal cinsiyet eşitliği (iş yerinde kadın-erkek eşitliği) üzerine önemli çalışmalara imza attı. Bu girişimleri ile de Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından “Çalışma Hayatı’nda Toplumsal Cinsiyet Ödülü” ile takdir edilerek örnek gösterildi.  Ümit Boyner’in iş hayatındaki kadının rolünün geliştirilmesine yönelik çalışmalarını umarız ki yeni TÜSİAD Başkanı olan Muharrem Yılmaz da devam ettirir.

Geçtiğimiz hafta bir güzel haber de İzmir’den geldi. 19. Genel Kurul’unu yapan Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) İzmir Şubesi, tarihinde ilk kez yönetim kurulunda kadınlara yer verdi. Kadınların derneğe kayıt ücretini de kaldıran MüSİAD’ta; Mehtap Uçer 25 kişilik yönetim kuruluna, Sevinç Özel ise denetim kurulu yedek üyeliğine seçildi. MÜSİAD’ın bu girişimi, medeniyetin beşiği olan memleketimize yakışır bir girişim oldu. Başta yönetim kurulu başkanlığına yeniden seçilen Abdurrahman Çubuk’u ve MÜSİAD ailesini, kadınların iş hayatındaki rolünü güçlendirmelerine yönelik girişimlerinden dolayı tebrik ediyorum.

Ülke olarak yönetim kurullarında olduğu kadar iş hayatında da kadınların istihdamını arttıracak projelere önem vermeliyiz. Şuan 10 kadından sadece 3’ü çalışıyor. Avrupa’da ise 10 kadından 6’sı iş hayatının içinde ve AB’nin 2020 hedefi; her 100 kadından 75’ini istihdam etmek. Bizim ise 2023 hedefimiz 100 kadından 35’ine iş sağlamak. Şimdiden iş hayatındaki kadın oranını %30’a çekerek neredeyse bu hedefi yakalamış durumdayız. 2023 için daha büyük bir hedef koyup yolumuza devam etmeliyiz. Başbakanımız da bu durumu göz ardı etmeyip mutlaka 2023 hedefimizi güncelleyecektir.

Kadınların iş hayatındaki önemini ve Türk Ekonomisi’ne katkılarını uzun zamandır çok net görüyoruz. Toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlayacak bu girişimlerin İzmir’den dalga dalga yayılıp tüm Türkiye’ye etkilemesini canı gönülden diliyoruz. Çünkü TÜSİAD’ın da belirttiği gibi “TÜRK EKONOMİSİ TEK KANATLA UÇAMAZ”

 
Toplam blog
: 28
: 533
Kayıt tarihi
: 30.03.12
 
 

Göksel Topçu, Marmara Üniversitesi Kamu Yönetimi bölümünden mezun oldu. Şuan Çandarlı Belediyesi'..