Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Eylül '06

 
Kategori
Bilişim
 

u-Ticaret mi dediniz?

u-Ticaret mi dediniz?
 

Heryerde ticaret yani u-ticaret (ubiquitous commerce) farklı kapılar aralıyor. Bıçaklarla yapılan bir kavgada silaha sahip olmayı kim istemez? Internet mobil dünya ile geleceği şekillendiriyor, gelin önce medya olarak televizyonun nasıl bir iş devrimi yarattığına yakın tarihten bir örnekle bakalım.

Hatırlar mısınız Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği vardı bir zamanlar. Sovyet halkının bol miktarda rublesi vardı ama satın alacak bir şeyi yoktu ama kimse bunu farkında değildi. Sovyet yetkilileri diğer ülkelerden gazete ve dergi girişine engel olmuştu ama maalesef televizyon sinyallerini engelleyemedi. Dünyada yüzlerce farklı ürünün ve yaşam tarzının varlığını gösteren televizyon SSCB’de komünizmin çöküşüne en büyük nedenlerden biri olmuştur. Televizyon ardından gelen kitle iletişim aracı olan Internet’in mesajı da küreselleşmedir, sınırların olmadığı küresel bir köyde yaşam. Bu mesaj bizlere yeni fırsatların doğduğunun habercisidir.

Amerika’dan Farklı Manzaralar..

Amerikan ekonomisi hızlı bir yükseliş yaşamıştır, çünkü küresel markalar olan Coca-Cola, Microsoft, Intel, McDonald’s gibi firmalar gelirlerinin büyük kısmını Amerika dışı bir pazardan elde etmişlerdir. Amerikan ekonomisinin günümüzde kötüye gitmesinin etkenlerinden en önemlisi bu gerçeği tüm dünya ülkelerinin gördüğüdür, Amerikan halkının yarıdan fazlasının İtalya, Çin, Fransız, Türk ve Japon mutfağının yemeklerini yediğini biliyor muydunuz? Peki ya Amerikalı çocukların Mickey Mouse ile değil Japon Pokemon ile oynadığını. Küresel köyde fırsatı görenler başarıyı elde etmekte geç kalmamışlardır.

Internet Türkiye için çok ciddi bir fırsattır çünkü hedefimiz yurtdışı pazarıdır. Ülke olarak kendi içimizde gerçekleştireceğimiz ticaretten daha önemli olan pazar yurtdışı pazarıdır çünkü gayri safi milli hasıla dediğimiz gelir ölçüsü yurtdışı gelirlerini de ülke geliri olarak almaktadır. Bu sayede inanılmaz bir üretim potansiyelini yurtdışı pazarından sağlayabiliriz, nasıl mı?

Her yerde ticaret: u-ticaret

Internet günümüzde yeni nesil bir ticarete altyapı sağlamaktadır: u-ticaret (ubiquitous commerce) yani her yerde ticaret. Kablosuz erişim küresel anlamda sağlanmıştır ve mobil uygulamalarda dünya pazarına hakim olan ülkeler Avrupa’dandır. Cep telefonları günümüzde GPRS üzerinde kolaylıkla internete bağlanarak birbirine bağlı uygulamalar gerçekleştirilebilmektedir. İnternet-erişimli mobil cihazların dünya pazar hacmi 2005 yılı sonunda, %630 büyüyerek, 1.7 milyar mobil bağlantıya ulaşacaktır. Bu durumda bu yeni nesil cihazların üstün altyapısını kullanıp, müşteri konumu, profili ve tercihlerini tespit ederek, kişiye özel ürün ve servisleri geliştirecek olanların sahip olduğu imkanlar akıl almaz boyutlarda olacaktır. Kişiye özel bir küresel dünya, hayal gibi değil mi?

Küresel köyde Türkiye olarak başarıyı yakalayabilmemiz için fırsatlar u-ticaret sayesinde ellerimizdedir. Öncelikle mobil yazılımlar geliştirerek bu pazara girip kendi kategorimizi yaratmamız ve lider olmamız olasıdır. Bu alanda Symbian ve Smartphone teknolojileri geleceğin altyapılarını oluşturacağı için atacağımız adımlar çok stratejik olacaktır. Çünkü bir sonraki adımda ticaretin her anlamda her yere yayıldığı bir küresel köyde kişilere yakınlık yaratan ve kimlik bilgisi ile kişiye özel bilgi altyapısını sağlayan bu teknolojilere yatırım yapan ülkelerin altyapı maliyetleri düşük olacaktır. Örneğin, yanınızda taşıdığınız mobil cihaz sizin cep telefonunuz, fotoğraf makinanız, dijital asistanınız, veri depolama medyanız, internet erişim modülünüz, müzik dinleme aracınız, konum bildiriciniz kısaca satın almayı düşünebileceğiniz her türlü taşınabilir elektronik cihaz birleşimi. Bu cihazların yakın gelecekte internet bağlantı hızlarının ve bellek kapasitelerinin artacağını düşündüğümde benim aklıma hepsi gerçekleştirilebilir inanılmaz uzay yolu senaryoları geliyor, ya sizin?

Yaşasın Burası Türkiye!

Diğer bir stratejik adım ise Türkiye’de başarılı olduğumuz ticaret alanlarında yurtdışı pazarına girmek olacaktır. Özellikle başarılı olduğumuz diyorum çünkü bu konuda dünyada çok güzel örnekler yaşanmıştır. Çok başarılı şirketler her şeyi yapabileceklerine inanırlar. Xerox fotokopi makineleri ürettiği gibi bilgisayar da üretmiştir. IBM de bilgisayar ürettiği gibi fotokopi makinesi üretmiştir ama iki şirket de yeni giriştikleri işte başarılı olamamışlardır, çünkü sorun müşterilerin algılamasındadır; fotokopi makinesi üreten bir şirket bilgisayar işinden ne kadar anlayabilir ki?. Görüldüğü gibi sorun üründe değil düşüncededir.

Aynı şekilde Wolswagen küçük araba üreticisidir, şu sevimli vosvos ile meşhur olmuştur. Polo ve Golf ile yeniden büyük başarı yakalayan Wolswagen Passat ürettiğinde ürünler stokta yığılmıştır. Kimse satın almamıştır çünkü Wolswagen küçük arabalar üreten bir firma olarak bilinmektedir. Müşterinin zihninde belli bir şeyi temsil ettiğiniz zaman bunu değiştirmeniz gerçekten zordur. Bu yüzden bize küresel anlamda başarıyı sağlayacak ürünler ve markalar kişilerin bilgiye her yerden her zaman ve her cihazdan erişim vizyonu ile onlara u-ticaret kapılarını açacaktır.

Gelecek yazımızda görüşmek dileklerimle...

 
Toplam blog
: 7
: 3517
Kayıt tarihi
: 19.09.06
 
 

Netron Institute of Technology şirket ortağı olarak şirketi yönetmektedir. CIO El Kitabı ve ASP.NET ..