Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Ekim '16

 
Kategori
Ekonomi - Finans
 

Umut kooperatifçilikte!...

Umut kooperatifçilikte!...
 

“Koskoca akademik yaşamımı kooperatifçilik hareketi üzerine kurdum ? Nerede hata yaptım ?”


Sosyal medyada paylaştığım kooperatiflikle ilgili bir yazıma bir izleyeceğim :

-          “siz umutlu musunuz?” diye yanıt  vermiş.

Bu soruya aşağıdaki şekilde yanıtladım :

Akademik hayatımın tüm süreçlerini kooperatif konusunu baz alarak çalıştım.

Toplumsal değişim, bireysel değişimlerden  çok daha yavaş gerçekleşiyor.  Kooperatifçilik bireysel değişimlerle birlikte önemli bir toplumsal değişim aracıdır.

1970’lerden sonra gelişmekte olan ülkelerin ekonomileri yeniden yapılandırılırken, 1991’de alternatif  sosyalist ekonomisi temsilcisi SSCB sessizce  ortadan kaybolurken,  kapitalizmin saldırgan “yeni ekonomi politikaları” ile zafer çığlıkları atarken ve kooperatifçiliği yok sayarken kendimi sorgulama sürecine girdim :

“Koskoca akademik yaşamımı kooperatifçilik hareketi üzerine kurdum ? Nerede hata yaptım ?” diye…

Zorunlu olarak akademik hayattan koptum (1999),  “Başka  Bir Yürek” ile yaşamaya başladım (2000).

Hiç düşünmediğim halde 2007’de bir başka üniversitede görev aldım.  Kooperatifçilikle ilgili hiçbir resmi sıfatım kalmadı.

Ama !... 2008 küresel ekonomi krizi  “KOOPERATİFÇİLİĞİ” yeniden, fakat daha farklı bir açıdan dünya gündemine taşıdı. Bu  olay kendiliğinden olmadı. Bu süreç içinde küresel düzeyde kooperatifçilikle ilgili önemli tarihsel olaylar yaşandı:

-          1995 : ICA, kooperatif kimliğini yeniden tanımladı;

-          2001 : ILO’nun “Promotion of cooperatives” konferansı;

-          2002 : ILO’nun “Kooperatif ilkeleri”nin   uygulanması konusundaki 193 sayılı Tavsiye Kararı;

-          2004 : AB’de “Avrupa Kooperatif Sözleşmesi”nin yürürlüğe girmesi;

-          2004 : ICA ve ILO’nun kooperatifçilik konusunda ortak çalışmalar yapma konusunda  anlaşmaları;

-          2006 :  ICA tarafından Dünyanın en büyük 300 kooperatifinin (GLOBAL300) araştırılması konusunun gündeme alınması;

-          2008 : “KÜRESEL EKONOMİK KRİZ” !?... (SAHİ BU KRİZ DURUP DURURKEN NİYE ÇIKTI ?)

-          2009 : BMÖ , 2012 yılını “Uluslararası Kooperatifler Yılı” ilan etti  ( Kutlamaların ana konusu : ‘Kooperatifler daha güzel dünya yaratır);

-          2012 : Uluslararası Kooperatifler Yılı BM’e üye tüm ülkelerde kutlandı.  Türkiye  “Kooperatif Strateji  Planı”nı kabul etti;

-          2012 :  İlk Uluslararası  1. Kooperatifler Zirvesi  Kanada’da toplandı . Zirvenin ana konusu : ‘Kooperatiflerin İnanılmaz Gücü’.  Zirvenin nihai bildirisi BM Genel Kurulunda tartışıldı.

-          2012:  Küresel düzeyde 10 yıllık “Kooperatifçiliği Geliştirme Planı”; kooperatif istatistikleri izlemek için “Küresel Kooperatif Monitörü” devreye sokuldu;

-          2014 : Uluslararası  2. Kooperatifler Zirvesi  Kanada’da toplandı ; Zirvenin ana konusu : “Kooperatiflerin Yenilikçi Gücü”.

-          2016 : Uluslararası  3. Kooperatifler Zirvesi  Kanada’da toplandı;  ana konusu: “Kooperatiflerin İşgörme Gücü”.

Acaba  uluslararası düzeydeki  pek çok nitelikli insanlar,  “Neden Kooperatifçilik için çaba gösteriyorlar ” dersiniz ?

İşte 2008’den sonra kooperatifçilik üzerinde yeniden çalışmaya başladım.  Koşullarım gereği saha araştırmaları yapamıyorum. Daha çok küresel düzeydeki çalışmaları izliyorum.

“UMUDUNUZ VAR MI ?”

Kooperatifçi selamlarımla.

Dr. Ayhan ÇIKIN

10 Ekim 2016, Bornova. 

 
Toplam blog
: 174
: 482
Kayıt tarihi
: 29.01.07
 
 

Şair ve bilim insanı (Tarım Ekonomisi). 1 Ocak 1946, Muğla doğumlu. 1968'de asistan olarak girdiğ..