Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Ocak '12

 
Kategori
Deneme
 

Zaman kavramı olmayan Halk; Amondawa Kabilesi

Zaman kavramı olmayan Halk; Amondawa Kabilesi
 

Salvador Dali


Zaman kavramından bir kez daha hoşlanmadığımı farkettim bugün. Koskoca hayatı dilimlere bölerek, anı yaşayamadan, sürekli saatlere bağımlı olarak yaşıyoruz. İnsanoğlunun kendisine yaptığı en büyük nimetlerden biri olan saat aynı zaman da onun en büyük hapishanesi haline gelmiş duruma. Saatlere bakmadan zamanı, günleri bilmeden 1 hafta geçirebilmek isterdim. Ama ne yazık ki tüketim toplumundayız hepimiz ve her şey gibi zamanı da deliler gibi tüketmeyi çok seviyoruz.

Yine bir haftasonu geliyor. Bugün cuma bir kaç saat sonra tatil keyfini yaşamaya başlayacağız. Ve çok değil bir gün sonra cumartesi bitip pazara geldiğimizde pazarın keyfini bile çıkaramayacak çoğumuz pazartesini düşünmekten. Buna ben de dahilim. Bu yüzden ki çocukluğa özlemim belki de. Zaman kavramını umursamadan yaşamak, her şey için bol bol vaktinin olması...

Şimdi ise 5 dakikamız bile ne kadar kıymetli oluyor. Aslında şöyle bir dönüp baktığımda 5 dakikayı harcadığım bir çok gereksiz ayrıntı var, ama iş kendim için bir şeyler yapmaya geldiğinde 5 dakikam olsa da yapsam dediğim oluyor.Yaşadığımız devirde zamanı kontrol edebilmek gerçekten de büyük bir meziyet. Zamanın bizi kontrol ettiği gerçeğini ise kimse inkar edemez sanırım.

Bunlar üzerine düşünürken nette bir araştırma yaptım ve zaman kavramının olmadığı bir kabile olduğunu öğrendim. Amondawa Kabilesi... Brezilya'daki Amondawa halkının zaman karamı yok. Öyle ki dillerinde zamanı karşılayan kavramlar da yok; ay, yıl, gün, hafta gibi.

Profesör Chris Sinha'nın üstlendiği araştırmada Amondawa halkı 8 hafta incelenmiş. Amondawa halkı günü gece-gündüz olarak, mevsimleri yağmurlu-kurak olarak ayırmışlar ve artı zaman kavramlarına ihtiyaç duymamışlar. En çok ilgimi çeken noktalardan biri de bu kabile de kimsenin yaşının olmaması. Hayatlarının hangi dönemlerinde olduklarını da topluluk içinde ki isimlerini değiştirerek belirliyorlar.

Profesör Sinha'ya göre; "Amondawa halkının zaman odaklı bir hayatı yok. Zamana karşı yarışmıyorlar. Kimse gelecek günlerden konuşmuyor. Büyük bir özgürlüğü ellerinde tuttuğu söylenebilir."

Amondawa halkı ilk kez 1986'da dış dünya ile irtibata geçmiş ve geleneksel yaşamlarına devam etmişler. Ancak elektrik ve televizyon gibi teknoloji hayatlarına girmeye başladıkça dillerini kaybetme yönünde tehlike yaşamaya başlamışlar.

Böyle bir özgürlüğe sahip olmayı isterdim doğrusu. Kendi ürettiklerimizin kölesi haline geliyoruz ne yazık ki. Çok sevdiğim bir filmden bir alıntı bunun üzerine iyi gider; "bir zamanlar sahibiniz olduğu şeyler, artık sizin sahibiniz olmaya başladı." Fight Club ( Dövüş Kulübü)

 
Toplam blog
: 7
: 6240
Kayıt tarihi
: 24.11.11
 
 

Alanımda severek çalışan bir psikoloğum. Ankara'da yaşıyorum. ..