Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Ağustos '10

 
Kategori
Güncel
 

12 Eylül 1980 darbecileri ile hesaplaşmak.

12 Eylül 1980 darbecileri ile hesaplaşmak.
 

Anayasa değişikliği için 12 Eylül 2010 tarihinde yapılacak olan referandum hakkında yapılan tartışmaları izlerken, referandum kelimesinin sözlük anlamını merak ettim. İnternette ufak bir gezintiden sonra Referandum hakkında aşağıdaki bilgilere ulaştım.

1-Latince referendum kelimesinden gelmektedir,

2-Genelde anayasa değişikliği, yasaların kabulu ve ya çok önemli meselelerde halkın iradesini belirlemek amacıyla yapılan oylamadır.

3-Türkiye'de çok az uygulanan referandum, gelişmiş ülkelerde sık sık uygulanır.

4-Referandum kelimesi genelde plebisit kelimesiyle beraber anılır.

5-Plebs, Eski Roma'da, ayrıcalıklı patriciiler dışında kalan kalabalık halk sınıfına verilen isimdir. Plebs meclislerinin aldığı karar anlamında olan Latince plebiscitum sözünden gelir.

6-Plebisit bir şekilde güven oylaması manasını ihtiva ettiği için, günümüzde pek sık kullanılmamaktadır.

7-Türkiye'de ilk defa referanduma, 1960 Anayasasının kabulü sırasında başvurulmuştur. Katılan seçmenlerin % 62'si evet, % 38'i hayır şeklinde oy kullanarak; Kurucu Meclis'in hazırladığı Anayasayı kabul etmiştir.

8-1982 yılındaki, Danışma Meclisi tarafından hazırlanan Anayasanın referandumunda ise, kabul oyları % 91'i geçti. Red ise % 9 idi. Yeni anayasa ittifaka yakın bir çoğunlukla kabul edilmiş ve seçmenlerin tasvibini almıştır.

Buradan hareketle çok rahat ifade edebileceğimiz gerçek şu ki bu referandum AKP ye halkın güven oylaması olacaktır. Her ne kadar AKP iktidarı bunu güven oylaması şekline dönüştürmeyin dese de yukardaki Latince tanımlarda da görüleceği üzere kelime manası olarak bir çeşit güven oylamasıdır. Eğer referandu da Hayır çıkarsa AKP iktidarı hiç vakit kaybetmeden bir erken genel seçime gitmek zorundadır. Çünkü halkın sağduyusuna güvenmek lazım, biz bu yüzden halka gidiyor ve soruyoruz derken, halkın dediğinden kaçmak çok iki yüzlü bir davranış olur ki halk bunu en iyi şekilde değerlendirir.

Elbette ki bu Anayasa değişikliğinin referanduma gideceğini bile bile dostlar alış verişte görsün şeklinde muhalefet partileri ile mutabakat arıyormuş gibi yapmış olsalar bile, gerçek manada iktidarın mecliste mutabakat aramasından söz edilemez. Anayasa değişikliğini yaparken bunun güven oylaması niteliğinde olduğunu AKP iktidarı gayet iyi biliyordu, eğer bilmiyorlarsa bu devleti idare etmeyi zaten haketmiyorlar demektir.

Bilinçsiz bir şekilde bu Anayasa referandumunun 12 Eylül 1980 darbesini yapanlar ile hesaplaşmak olarak halkımıza takdim edilmesi ise büyük bir hatadır. 1982 Anayasası halkın %91 in kabulü ile geçmiştir. Referandum anlam itibari ile halkın güven oylaması niteliğinde olduğundan dolayı, 82 Anayasasını hazırlatanların, 12 Eylül 1980 darbesini yapanlar olduğunu dikkate aldığımızda, halkın %91 i darbeyi yapanlara güvendikleri sonucunu iddia edecek olanlara pek de söylenecek söz kalmayacaktır. Buradan hareketle eğer referandum dan % 91' in altında çıkacak her Evet sonucu, AKP hükümetine bu milletin darbecilere duyduğu güven kadar güven duymuyor sonucunu ortaya çıkaracak ve bu konuda yeni bir tartışma ortamı ortaya çıkacaktır. AKP burda farkında olmadan kendini çıkılması çok zor bir kuyuya hapsetmiştir.


 
Toplam blog
: 2
: 815
Kayıt tarihi
: 15.07.10
 
 

Olayları anlamaya çalışan, kendince siyaseti olan, "önce vatan" diyen sade bir vatandaş. İktisat mez..