Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

22 Haziran '12

 
Kategori
Sosyoloji
 

21. yüzyıl cahili

21. yüzyıl cahili
 

Öğrenmeyi öğrenmek.


“Geleceği yeniden düşünmek” kitabında 21. yüzyıl okuryazarlığını tanımlayan Alvin Toffler, eğitim alanında sıkça atıfta bulunulan dünyadaki önemli yazarlardan bir tanesi.

1.“21. Yüzyılın cahili, okuma yazma bilmeyen değil, ÖĞRENEMEYEN, eskiden öğrendiklerinden gerektiğinde vazgeçemeyen ve YENİDEN öğrenemeyen olacaktır. ”

2.“21. yüzyılın cahili okuma yazma bilmeyen değil de, bilgiye nasıl erişeceğini bilmeyendir”

Bilgi toplumunun istediği insan tipi; öğrenmeyi öğrenen, yani bilgiyi arayıp bulan ve hayatına uygulayan, toplumda meydana gelen değişimlere ayak uyduran ve aynı zamanda bu değişimlerin kaynağı olabilen kişidir.

Öğrenmeyi öğrenmek; mevcut bilgileri kullanarak yeni durumlar için gerekli bilgiyi kendi kendine üretmektir. “öğrenmeyi öğrenmiş” bireyler eliyle küresel rekabet ortamında da avantajlı bir konum elde edebilirler. Bu durumda, kişi tüm dünyada, kendi ülkesinde, kendi toplumunda, kendi çevresinde, birdenbire zaman ve mekan içerisinde değişen, toplumsal kavramları daha akli, daha hızlı algılayabilir.

Mevcut insan sermayemizin, özellikle günümüzde kültürel alanlarda yaşanan değişim ve yozlaşmadan olumsuz etkilenmeden yaşam boyu öğrenme becerileri ile donatılması ve bilgi çağı değerlerini içselleştirmesi sağlanabilir mi? Öğrenmeyi yaşadığımız hayatın bir parçası haline getirmenin bir yolunu bulabilir miyiz? Aşağıdaki altı (6) niteliğimizi geliştirerek bunu yapabiliriz. (Öğrenmeyi öğrenme yol haritası)

1. Motivasyon: Öğrenme isteğimizi sürekli diri tutmayı, öğrendiklerimizi hayatımıza tatbik edip, bundan keyif almayı başararak sağlayabiliriz. Bu nedenle her fırsatta öğrendiğimiz bilgileri hayata geçirmenin yollarını aramalı ve fırsat bulduğumuzda iyi değerlendirmeliyiz.

2. Yeni Bilgileri Mevcut Bilgilerin Üzerine Oturtma: Yeni öğreneceğimiz bir bilgi mevcut bilgilerimizin üzerine oturmuyorsa, ya öğrenmeye hazır değiliz ya da bir ön öğrenmeye ihtiyacımız var demektir.

3. Bilgiyi Örgütleme: Bilgiyi başka bilgilerle ya da kavramlarla ilişkilendirmek anlamına gelir.

4. Bilgiyi Kullanma: Öğrenmenin kalıcı olabilmesi için öğrendiğimiz bilgileri yeri ve zamanı geldiğinde kullanmalıyız. Kullanılmayan bilgi zamanla unutulur.

5. Öğrenme Stratejilerinden Yararlanma: Öğrenilen konuya ve hedeflere uygun öğrenme stratejileri öğrenip kullanırsak daha etkili bir öğrenme gerçekleşir.

6. Üst bilişsel Stratejiler Kullanma: Öğrenmek için yaptığımız planı sürekli gözden geçirip, işleyip işlemediğini kontrol etmek gerekir. Eğer işlemiyorsa başka bir yol denemeliyiz.

21.Yüz yıl cahili olmayan, öğrenmeyi öğrenen bireyler; Barışçı, demokrat, insan haklarına saygılı, hukukun üstünlüğüne inanan, adaletçi, eşitlikçi, özgürlükçü, cesaretli, mücadeleci, güvenilir, erdemli, ahlaklı olurlar. Bu konuda; Başöğretmen Atatürkün Öğretmenleri, geçmişte olduğu gibi bugünde günün gerektirdiği yaklaşımlarla varoluş mücadelemizde öncü rolünü sürdürecek, toplumumuzu geleceğe taşıyacaktır.

Yazı kısa oldu zaten, birkaç sözle bitirelim :

“Bilgisizlik kolay ve rahat elde edildiği için çoğunluk bilgisizdir.” La Bruyere

“Cehalet insanın isteyerek talihsizliğe talip olmasıdır.” G.İpsen

“İnsanın cahil olduğunu bilmesi, ilme atılmış ilk adımdır.” Benjamin Franklin

Dileğim “Bilgiye nasıl ulaşacağını bilen, 21.Yüz yılı cahilinin az olduğu bir toplumda yaşamak”

Nizamettin BİBER

Uzman İnşaat Mühendisi

 
Toplam blog
: 887
: 2743
Kayıt tarihi
: 06.06.12
 
 

Yeni dünya düzensizliğinde insan olmaya çalışan ve okuyarak ne kadar cahil olduğunu gören, olayla..