Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Şubat '10

 
Kategori
Sosyoloji
 

5 eşek karşılığı evlilik

5 eşek karşılığı evlilik
 

Resimde, kurbanlık pazarlığı değil; "Başlık ineği" pazarlığı yapılıyor...


Hemen, "yaa, olay böyle değildi" demeyin... Ben de, öyle olmadığını biliyorum... Mesela diyorum yani.. Ya öyle olsaydı?

Bu bloğu, "Balyoz Harekat Planı" ortaya çıkmazdan önce kaleme almıştım ama, baktım ki herkesin elinde bir "balyoz" doğru yanlış bir yerlere vurup duruyorlar... Ben de, bu güncel konuya duyarsız kalamadım ve bu konuda sırayla 4 blog yazarak, bilip bilmeden sağa sola vurulan bu "balyoz"un hangi madenden, nasıl ve ne için yapıldığını anlatmaya çalıştım... Ancak, ne yazık ki, bu planın dayandırıldığı "emasya protokolu" nun geçmişi hakkında doğru bilgisi olanlar, hala yok denecek kadar az....

Aslında, yayımlamak için ertelediğim bu konu, bence "Balyoz Harekat Planı"ndan çok, çok daha önemli bir konudur..Toplumsal bir yaradır ve yüzyıllar boyu iyileştirilemeyen ve iyileştirilmesi için de kimsenin fazla uğraş vermediği bir konudur... Yine, ne yazık ki, böyle konular, medyada haber olarak (hatta bazan magazin haberi gibi ) geçer ve az sonra da unutulur gider.

En son duyduğumuz haber de, Urfa'nın Viranşehir ilçesinde 12 yaşında iken imam nikahı ile evlendirilip 13 yaşında anne olan ve henüz - daha neredeyse- ağzı süt kokan küçük kızcağız ile ilgili haberdir.

Hepimiz biliyoruz; bu ülkede hala okuma-yazma bilmeyen çok sayıda insanımız var... Bunun yanında, okuma-yazma bilmesine rağmen okuduğunu anlamayan ve ne yazdığını, yazdıklarının ne anlama geldiğini bilmeyen bir o kadar da başka insanlarımız var... Bu ve benzeri sapkınlıkların durması için en başta gelen çare eğitimdir.

Bence, "balyoz"u, toplumumuzun ve insanımızın bu yanını görmeyenlerin, görüp de ilgilenmeyenlerin başına indirmak gerekir... Neyse, konumuza dönelim.

"BAŞLIK PARASI" YERİNE "BAŞLIK İNEĞİ" KARŞILIĞINDA EVLİLİK...

Okumayan, duymayan kalmadı herhalde, Çorum'da 12 yaşındaki bir kız çocuğunun, imam nikahı ile bir erkeğin koynuna sokulması olayını...

"İmam nikahı" düzmecesi ile, olay dini bir "evlilik" kapsamı içine sokulmak istenmiş ama bu düpedüz küçük bir kızın "dört inek karşılığnda satılamsı"ndan başka bir şey değildir.

Ya bu satılma işi, "4 inek" yerine "8 eşek" karşılığnda olsaydı...

x x x

Ana sayfamda, en çok okunan bir bloğum var...Ana başlığı "Aşk-ı Memnu ve Hatırlattıkları"... Alt başlığı da, Aşk-ı memnu ve Geleneksel Evliliklerimiz"...

Bu bloğumda önce, dizinin alındığı romanın yazıldığı dönemin edebiyat akımına ve zamanın toplumsal yaşamına değindim... Sonra da, dizi içinde geçen ve bana göre "kirli olan ilişkiler"i sıraladım... Ve konuyu ilerleterek, çoğu günümüzde de geçerli olan "evlilik" ve yaşanan "birliktelikler"e getirdim...

Bunları şöyle sıraladım :

* Genellikle ekonomik koşullara dayandırılan ve içinde biraz da dini geleneklerimizin etkisi olan "akraba evlilikleri"...

* Yine dini geleneklerimizin izlerini taşıyan "çok eşlilik"...

* Ayrı iki ailenin kız ve erkek çocuklarının daha beşikte iken evliliğini öngören "beşik kertmesi"...

* Ayrı aileden iki erkeğin ya da kızların karşılıklı olarak birbirleriyle evlenmesi olan "berder evliliği"...

* İki erkek kardeşten birinin ölmesi üzerine diğer kardeşin, yengesi ile evlenme zorunluluğu getiren "töre evliliği"...

* Zengin ailelerin erkek çocuklarının, evlilik öncesi cinsel deneyimler kazanması için fakir aile kızlarıyla ya da evin hizmetkarlarından bir kız ile cinsel beraberlik yaşamalarını öngören "eğreti gelin" birlikteliği...

* Bir erkeğin evlenmek için istediği kızın ailesine ödemek zorunda olduğu para karşılığında evlenebilmesini öngören "başlık parası" karşılığı evlilik...

Bunları sıraladıktan sonra, "bu örnekler çoğaltılabilir" diye de bir not düşmüştüm... İşte şimdi bunlara bir yenisini daha ekleyebiliriz....

* Bir ailenin, "para" yerine "inek" karşılığında kızlarını, bir erkekle evlendirilmesine dayanan "başlık ineği ile evlenme"...

Bakalım daha ne tür evlilikler çıkacak, ne de olsa biz geleneklerini yoğun yaşayan bir toplumuz; bunu da içimize sindiririz..:).

Tek tesellimiz, bu çağdışı ailenin, yukarıda da değindiğim gibi, kızlarını "eşek karşılığında" vermemiş olmasıdır.

cdenizkent

 
Toplam blog
: 979
: 1425
Kayıt tarihi
: 11.12.07
 
 

İstanbul doğumluyum. İlk, orta ve lise öğrenimi İstanbul'da tamamladım. İstanbul Üniversitesi'nde..