Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Ağustos '11

 
Kategori
Sinema
 

Anadolu’nun kayıp Şarkıları

Anadolu’nun kayıp Şarkıları
 

Anadolu’nun her taşının altında ayrı bir kültür yatıyor… Bunu hissetmek ayrı bir şey, çalışıp ortaya koymak ayrı bir şey… Nezih Ünen işte bunu yapmış… Sağda solda dağınık halde duran bu hazineden inci parçalarının bir kısmını derlemiş toplamış… Bu filmi ilk defa Olimpos’ta kaldığım pansiyonda ‘’akşam animasyonu’’ niyetine gösterildiğinde izledim… Tabi hemen sonrasında kalıcı olarak bir tane kayıt aldım… Şimdiye kadar en az üç kez seyrettim… Daha da devam edeceğim galiba seyretmeye… 

Bir kere oyuncu yok filmde… Oyun ve şarkılar kendi doğallığı içinde kaydedilmişler… Yönlendirme, kurgulama yok… Yani var olan bir şeyi siz seyrediyorsunuz… Senaryosu doğal yaşamlar olan bir film mi diyeyim yoksa bir belgesel mi diyeyim hala tam kestiremiyorum? 

Anadolu’yu her eline geçiren kültür bir önceki kültürü silip süpürmüyor ya da süpüremiyor… Bu çok önemli değil. O kültürler onları yaşayanlar olduğu sürece taptaze kalıyorlar… Bu kültürlerin ayrıştırıcı ya da birleştirici etkilerini bırakalım başkaları tartışsın… Ancak bu gün tek düze verilen, en iyisi bizim kültürümüz diyen, kurşun askerler yetiştirmeye çalışan tüm toplum mühendislerine bu film bir şeyler anlatıyor; Kimler geldi kimler geçti be kardeşim… 

Ben bu kültürlerin izlerini zenginlik olarak görüyorum. Kültürler kendi doğallığı içinde elbet yok olup gidebilir… Hatta yok edilmiş, sürülmüş de olabilirler… Ancak bu gün hala bu topraklarda yaşıyorlarsa onlar bize miras kalmıştır ve bizim zenginliğimdir… Toplumlar ne kadar çok kültür üretmişse o kadar zengindir bana göre… İşte bu yönetmenin yaptığı iş bunları derleyip toparlayıp kaybolmaktan kurtarmak olmuştur… Adı kaybolan şarkılar ama bence kaybolmaktan kurtarılmıştır artık onlar… Ben biliyorum ki çok kişi belki yaşamlarında ilk defa duydukları bu şarkıları sevmiştir… Bu şarkılar güncellenerek yaşamlarımıza tekrar girecektir… 

Kültür emperyalizmi denilen olguyu bu filmi izledikten sonra daha iyi anladım… Türküler dışında nerdeyse hiçbir şeyimiz kalmamış... Bu çağa ayak uydurmak filan değil resmen teslim olmak gibi geldi bana… Sanırım ilerde ya da şu anda iyi şeyler yapılacaksa bu unutturulan şeyler üzerinden yükselecektir… 

 
Toplam blog
: 615
: 948
Kayıt tarihi
: 25.06.10
 
 

1959 Denizli doğumluyum.. İ.Ü. İktisat Mezunuyum.. Emekliyim ve hala çalışıyorum.. Yaşam bizden önce..