- Kategori
- Tiyatro
Banka Personeli Oyuncuları Profesyonel Tiyatrocuları Aratmadı / Fosforlu Cevriye
Fosforlu Cevriye afiş
QNB Finansbank banka personeli tarafından, rejisör Sitare Bilge’nin yönetimindeki tiyatro topluluğunun 23 Haziran 2018 akşamı Caddebostan Kültür Merkezi Büyük Salonda oynadıkları Fosforlu Cevriye adlı müzikli tiyatro oyunu, amatör bir grup için oldukça başarılıydı. Tamamının banka personelinden oluşan ve işlerini severek yapan bu amatörleri ne kadar övsem yeridir.
Suat Derviş tarafından 1944-45 yılları arasında dizi roman yazılan oyun, 1959’da ‘’Fosforlu Cevriye’’, 1969’da da ‘’Bana Derler Fosforlu’’ adı ile filme alınmış, 1968 yılında May Yayıncılık tarafından kitabı basılmıştır. Yazarın romanını 1972’de oyunlaştırdığı eserini Gülriz Sururi’ye ithaf etmiş ve Atilla Özdemiroğlu’nun müziklerini bestelediği şekliyle bir müzikli oyun haline gelmiştir. 2008 yılında ise müzikal oyun olarak Ankara Devlet Tiyatrosu tarafından oynanmıştır.
Sitare Bilge tarafından sahneye koyulan müzikli oyunun koreografisi Ayşe Taşyar, Müzik Direktörlüğü İlker Yeter, tonmaysterlik Timuçin Aksuer, dekor tasarımı Mehmet Bilge, ışık tasarımı Emir Uğurçağ'ındı. Deniz Nas ve Vahit Emre Mutlu’nun asistanlık yaptığı oyunun prodüksiyonu ise ArtFellas’a ait.
Orkestrada piyano İlker Yeter, bas gitarda Oğuzhan Atar, davulda Aytek Karadeniz, kanunda Kahraman Şirin ve klarinette Hakkı Biçer yer aldılar.
Oyunda şu amatör oyuncular yer alıyordu:
Fosforlu Cevriye - Burcu Tütün
Adam - Bahadır Alın
Sümbül Dudu - Hediye Bozduman
Zombi Recep/ Komiser - Ayhan İlhan
Barba / Kerim - Ulaş Vardar
Top Melahat / Randevucu Rabia - Seyyare Salihoğlu
Sele Şevki / Hakim - Eyüp Emre Alptekin
Güllü / Ebe Hanım - Elif Şevkin
Hacı Ağa / Kumarcı Fışfış / Kırk Yamalı Hoca - İlker Ersin
Cemile - Esra Şanlı
Topal Apti - Bahadır Uzun
Kumru Fatoş / Genç Kız / Daktilo Emine - Begüm Ay
Çatlak Marika / Şefika - Ayur Kavaklı
Yankesici Nebahat / Katip - Süheyla Tutacak
Kemal - Serdal Kösemen
1. Erkek /işçi / Polis / Memur - Duhan Ferkan Küçük
2. Erkek / Delikanlı / Şık Bey - Ruşencan İsagiller
Atilla Özdemiroğlu’nun oyun için bestelediği şarkılar ise şöyle:
I. PERDE ŞARKILARI
1. Galata’nın erkekleri,
2. Biri bana siz dedi
3. Her gün aynı erkekle
4. Eğer genç olsaydım
5. Taratitiritaratirirom
6. Bir tanedir Cevriye
Il. PERDE ŞARKILARI
7. Neden, neden, neden
8. Hadi ama, hadi ama
9. Yeter, yeter
10. Adil olmalıyım
11. Kurban olduğum İstanbul
12. Karakolda ayna var
Oyun, bir hayat kadını olan Fosforlu Cevriye’nin buruk aşk öyküsünü ve maceralarını anlatıyor. Çarpıcı gözleme dayanan sosyal eleştiri, her düzeydeki insan ilişkileri, çoğunlukla küçümsenen hayat kadınlarının pek çok eğitimli insanda bulunmayan, insanı insan yapan değerlere, erdeme sahip olabileceğini gösteriyor. Oyun “kah güldürüp kah hüzünlendirerek, karakol, mahkeme, hapishane, Barba’nın meyhanesi, eski kantocu yeni randevucu, bilge Sümbül Dudu’nun evinde, geçen olayları müzikal formatında” ele alınıyor. Hayata sonsuz derecede bağlı olan Fosforlu Cevriye yıldızını, kaymasın diye gökyüzüne çakmak isterken, hayat ona hiç beklemediği ne sürprizler hazırlıyor?
Fosforlu harbi, mert, gözü tok, kiminle ne konuşacağını, nerede, nasıl oturulacağını iyi bilen çok zeki bir kadın. Cahil ama buna rağmen onun bilgeliği insanı farklı dünyalara sürüklüyor. Günümüzde belli bir çoğunluğun unuttuğu, vazgeçtiği değerlere. Doğulu bir köy ağasının kapatmasından bir idam mahkumu olan şaire aşık olmasına uzanan serüveninde, hem şairin, hem de kendisinin pek çok kere polisle başı derde girdiğinde, polisin davranışları da, değişmeyen bir matematik denklemi gibi bir kurgu. Polis-aydın-tutuklama-düşünce suçu ve devamı, o dünyaya çok yabancı olan Fosforlu, polisin şairin peşine neden düştüğünü bir türlü anlayamıyor,
Deneyimli rejisör Sitare Bilge’nin çok başarılı bir şekilde sahneye uyarladığı oyunda, profesyonel sanatçı yerine, tamamı QNB Finansbank banka personeli görev almışlar ve usta oyuncuları aratmayacak performans sergilediler. Sahne tasarımını ise rejisör Sitare Bilge’nin babası ve İstanbul Devlet Opera ve Balesi emekli dekoratörü Mehmet Bilge’nin, çok zekice, işlevsel ve rasyonel olarak uygulaması, oyuncuların da sahne üzerindeki performansını oldukça kolaylaştırdığı gibi oyunun akışını da önemli derecede hızlandırdı. Koreografi, ışık düzenlemeleri ve canlı müzik eşliği de çok başarılı olarak uygulandı, ritim kaçırma ve eşlik sorunu asla yaşanmadı. Doğal olarak da bu oyuncuların hepsi gönüllü amatörlerden oluştuğu için, şarkılardan bir şan eğitimli sanatçı performansı kimse beklemez. Buna rağmen, görevlerini çok iyi yaptılar.
Başta QNB Finansbank yönetimi olmak üzere, rejisör Sitare Bilge’den başlamak üzere, tüm yaratıcı ve oyuncu kadroyu gösterdikleri özverili başarılarından dolayı kutluyorum. CKM Büyük Salonda yapılan temsilden elde edilen gelirin tamamı Kültür Bilincini Geliştirme Vakfı’na bağışlanmıştır. İşte kültür ve sanata gerçek destek budur.
İsmail Hakkı Aksu