Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Temmuz '18

 
Kategori
Kitap
 

Bizim Eller

Bizim Eller
 

“Gezdim dünyayı dolandım

Ne güzeldir bizim eller

Benzerini bulamadım

Ne güzeldir bizim eller.”

 

“Bizim Eller” isimli kitap Aşık Dündar’ın (Selahatin Dündar) şiirlerinden oluşmakta. Kitabı hazırlayan aşığın eşi Songül Dündar. Kültür Ajans’tan çıkan kitap 208 sayfa.

Kitapta Nail Tan, Hayrettin İvgin, Prof. Dr. İ. Ünver Nasrattınoğlu ile Mehmet Nuri Parmaksız’ın şiirler ve Aşık Dündar hakkında yazdıkları önsözler yer alıyor. Selahattin ve Songül Dündar’ın özgeçmişleri ile ilgili bilgilere de ulaşmak mümkün.

Bizim Eller de yer alan şiirleri okurken aşığın toplumsal ve  felsefi konulara yer verdiği gibi  aşk ve sevda ile ilgili temalara da değindiği gözlerden kaçmıyor.

Dündar’ın kalemi, deyişi çok güçlü. Seçtiği konular sağlam. Bu da biz okurlara aşığın hayatı nasıl gözlemlediği, insanlarla kurduğu empatiyi anlatmaya yetiyor.

Bakın bunu aşağıdaki dizelerde kendisi nasıl  dile getirmiş:

Yirminci yüzyıla şöyle bir baktım
Zaman tünelinde zamanlar gördüm
Dünyayı dolaşıp çok indim çıktım
Türlü çeşit hallar mekanlar gördüm


“Gördüm/ 20.Yüzyıl Destanı” şiirinden

Kitapta divan hece sayılı şiirlere ve destanlara da rastlanıyor. Bunların yanı sıra doğaçlama söylenmiş şiirler de sizlere dizelerden göz kırpıyor biz buradayız der gibi. Tabii ki ödüllü şiirler de dikkatlerden kaçmıyor.

Eserde bulunan şiirler öyle bir kere okunup geçilecek türde şiirler değil. Anlamı kuvvetli, edebiyat gücü yüksek şiirler ki zaten okurken bunu hissetmemek mümkün değil.

Selahattin Dündar’ın Bizim Eller dışında yayınlanmış altı kitabı daha bulunmakta;

Başak (şiirler), Bağdaş (şiirler), Çuval (şiirler), Fizik Ders Kitabı, Terekemeler/Karapapaklar (araştırma-inceleme), Türküler ve Toplum (araştırma-inceleme)

Kars/ Dikme köyünde dünyaya gelen Selahattin Dündar fizik öğretmeni olmasının yanı sıra halk ozanı, bestekar, araştırmacı, yazar, halk kültürü kaynak ve danışmanı gibi pek çok ünvanı bünyesinde barındırıyor.

Doğduğu Kars iline vefasını Cilavuz Destanı şiiri ile de göstermiş Aşık Dündar.

“Tarih sürecinde altın bir sayfa
Adın dilden dile destan Cilavuz
Katmer katmer cehaletin üstüne
Doğdun güneş gibi Kars’tan Cilavuz”


Aşık Dündar’ın doğaçlama olarak söylediği şiirine bir örnek:

“Samsun iline bağlısın
Karadeniz sultanısın
Vezirlerin diyarısın
Selam sana Vezirköprü”

Dündar’ın şiirlerini sadece okumak yetmez elbette, onun şiirlerini, deyişlerini kendi adını verdiği koşasazının eşliğinde dinlemek de gerekir. Sazının ve sözünün söyleyecek daha çok şeyi vardır mutlaka sizlere. Onun şiirlerinde, deyişlerinde halk ozanlarının ve aşıklarının etkisinde kaldığı görülmektedir. Atışmalarını dinleyen bir kişi olarak aşığın doğaçlama söyleme yeteneğinin de altını çizmek zorundayım. Aşıklık geleneğinin bir parçası olan atışma yapılırken dudaklarının arasına yerleştirilen iğne ile gayet rahat sazını çalıp deyişini demektedir.

Kitabı edebiyat dünyasına kazandıran eşi Songül Dündar da kendisi gibi öğretmendir. Aynı zamanda araştırmacı, şair ve yazardır. Bakın “Songül anne” isimli şiirinde nasıl anlatmış eşini Aşık Dündar.

“Ak alnında yazıları
Yüreğinde sızıları
Kanadında kuzuları
Dağ yürekli Songül Anne”

 

Aşık Dündar 1978 yılından bu yana TC Kültür Bakanlığının , Bakanlık listesine dahil bir halk ozanıdır. Onun şiirlerinde olduğu gibi müziğinde de  Terekeme ve Azerbaycan ezgilerine rastlamak olasıdır.  

Hayrettin İvgin’in yazdığı önsözde söylediği gibi bu kitabın aşıklık sanatımıza değerli katkılar sağlayacağına ben de inanıyorum.

Değerli arkadaşım Songül Dündar’ı  Aşık Dündar’ın şiirlerini bir araya toplayarak yayına hazır hale getirdiği için ayrıca kutluyor, Selahattin Dündar’a da bol eserlerle dolu bir ömür diliyorum.

 

SİBEL UNUR ÖZDEMİR

 

 

 

 

 
Toplam blog
: 755
: 776
Kayıt tarihi
: 13.06.07
 
 

Ankara'da doğdum. İlk, orta, lise ve üniversite eğitimimi Ankara'da tamamladım. AÜİF iş idaresi b..