Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

30 Ocak '17

 
Kategori
Edebiyat
 

Callimaque (M.Ö. 305-240)

Callimaque (M.Ö. 305-240)
 

“Aşka düşürüyorsun sen bana / Alev gibi büyüyor içimde korku!”


Cyrène[1]de doğdmuş, Batlamyus III Évergète’[2] in sarayındaşair, büyük bilgin  Callimaque, öteki Yunanlı yazarlar hakkında yorumlar yaptığı İskenderiye Kütüphanesi’ni yönetti.

Poetik eserleri : İlahiler (tanrılar üzerine), Kökenler (yerel gelenekler üzerine), Hécalé[3] (Şiirin gerçeği).

Aşağıda, “ Palatin Antolojisi-Kitap XII[4]den şair ve çevirmen  Philippe Renault’nun Fransızca çevirisinden  üç örnek verilmiştir :Le dégoûté (Bezginlik),  Symptômes d'amour (Aşk Belirtileri ),  Le chasseur (Avcı).

*

Callimaque- Epigram 43

BEZGİNLİK

Kötü şiir, değer vermiyorum ona;

Gelen herkese sunulan sevgiden nefret ettiğim gibi,

Tiksiniyorum,  herkesin yürüdüğü keçiyolundan.

Kamunun olan her şey iğrenç görünüyor bana:

İçemiyorum herkesin içtiği kaynaktan,

Tabii ki, itiraf ediyorum Lysanis : güzelsin sen !

Demeden önce, bir yansıma  geliyor bana :

Vallahi de!... bir başkası ile!

“Yataktadır o!...”

*

Callimaque- epigram 102

AVCI

Dağlar arasında ceylan kovalayan,

En  kötü mevsimlere maruz kalabilen

Usta bir avcıdır Epycidès .

 

Tükenmiştir av yemi !

Tutkum öyledir : kovalarım kaçanı;

Gözlerim üzerinde olduğu zaman,

Daha çok çareler bulurum  tasması ile kaçarken.

*

Callimaque – Epigram- 139

AŞK BELİRTİLERİ

Alev gibi büyüyor içimde korku!

Oooo!.. Dionysos, sen Pan,

Küller altında hissediyorum onu:

Bu yangın aldatmaca değildir.

Ah!  Özellikle , öpme beni !

Çünkü, benziyor duvarladaki suya,

Yavaş yavaş, mırıltısız

Usulca  sokulurdun bana sen;

Aşka düşürüyorsun sen bana

O Ménéxène[5] , yakışıklı çocuk

Ve buğday böceği[6]  ile kıyaslanan .

 

Türkçesi : T. Ayhan ÇIKIN

http://www.poesie-erotique.net/Callimaque03.html

 

 

 



[1]Cyrène, Bingazi ( Cyrénaïque) bölgesinde, eski yunanın en eski ve en önemli beş kolonisinden biri olan şehir. Bölgesine, hala  kullanılmakta olan Cyrénaïqueadı verildi. Libya’nın ‘Cebel Ahdar’ (Djebel Akhdar)  vadisinde yer almaktadır.

[2]Évergète (hayırsever), Ptolémées (Batlamyus) Hanedanına mensup iki kraldan  biridir : Ptolémée III ; Ptolémée VIII.

[3] Yunan mitolojisinde Hécalé, karısı Médée’nin isteği ile, kırları harap eden, Girit boğasının üstesinden gelen, Maraton’da Thésée’yi geçen,  sığınak sunulan yaşlı bir kadındır.

[4] Livre XII de l'Anthologie Palatine

[5] Ménexène,  Platon’un , çağdaşı Gorgias ile bir diyalogudur.

 

[6]Charançon : Alerjilere neden olabilen kınkanatlılardan bir böcek; buğday biti. 

 
Toplam blog
: 174
: 482
Kayıt tarihi
: 29.01.07
 
 

Şair ve bilim insanı (Tarım Ekonomisi). 1 Ocak 1946, Muğla doğumlu. 1968'de asistan olarak girdiğ..