- Kategori
- Eğitim
Çocuğunuz okula hazır mı?
Çocuklarımız hızla geçen zaman içinde ilköğretim çağına ulaştılar. Onlar yaşlarını keyifle yaşarken, siz anne-babaların onları "İlköğretime başlatma" heyecanı arttı. Çocuğunuz bu yıl önceki yıllarda olduğu gibi sadece bir yaş daha büyümedi, yetişkin dünyası ve kuralları ile yoğrulmaya ve belki de yorulmaya hazır hale geldi.
Sizlerin, çocuğunuzun alacağı eğitime ilişkin hayalleriniz ve beklentileriniz var. İlköğretim yeni bilgi ve beceriler kazandırmanın yanı sıra bir yandan bugüne kadar aldıkları bilgilerin kalıcılığını sağlarken, öte yandan öğrenme hızını biçimlendirmektedir. Her çocuğun okula hazır oluş zamanı, biçimi ve yetileri bir diğerinden farklıdır. Bazı çocuklar bilişsel olarak çok hızla gelişirler, bazıları sosyal olarak daha önde giderler. Bazıları da duygusal olarak yaşından daha olgun görünürler. Her birinin dağarcığında farklı bilgiler, farklı yetiler olduğu gibi farklı yetersizlikler ve eksiklikler bulunabilir. Kaygıları, korkuları, beklentileri ve duyarlılıkları da farklıdır. Çocuklar aynı yaş dönemi içinde olsalar da aynı gelişim dönemi içine aynı zamanda girmeyebilirler.
Yılın son aylarında doğan çocuklar, okula başlayan çocukların içinde en küçük çocuklar olma olasılığı yüksektir. Bunun da getireceği birçok dezavantajlar olması kaçınılmazdır. Daha çabuk yorulma, daha çabuk sıkılma, daha duyarlı olma ve benzeri sorunlar yaşanabilir. Bu nedenle çocuklar eğer yılın son aylarında doğmuş iseler okula hazır oluşları daha da önemli hale geliyor.
Okula hazır oluş süreci önemlidir. Bunun için;
Bunların yanı sıra; hiçbir çocuğun okul yaşamı kusursuz olmadığı iyi ve kötü günler, rahat ya da sıkıcı aylar, hiç bitmeyecekmiş gibi geçen sıkıntılı okul günleri her çocuğun yaşamında yer alacağı unutulmamalıdır. Yaşanan en ufak zorlukları büyütüp büyük sorunların doğmasını sağlamamalıyız. Özellikle birinci dönemde okuma yazma becerilerinin gelişmesi, ödev bilincinin oluşması için zamana ve hepsinden önemlisi sabra ihtiyaç vardır. Bu yaş grubunda öğrencinin geliştireceği en temel duygu ‘Başarı-Başarısızlık' duygusudur. Başarılı olduğunda başarısının gösterilmesi; bir başarısızlık yaşandığı zamanda bunun hayatın sonu olmadığı yapılan başarısızlıkların başarıya götürdüğü desteklenmelidir.
EVDE OKUMA - YAZMAYA HAZIRLIK
Görsellerle çocuklar yazıyı fark eder, daha sonra anlamlarını öğrenerek okuma yazma arasındaki bağlantıyı kurarlar. Günlük yaşam içinde her an karşılaşabileceğiniz panolarda, tabelalarda, afişlerde, logolarda, kitap ve gazetelerde, oyuncaklarında, resimli kartların ve hikâyelerin altındaki yazıları görür ve onların anlamlarını çıkarmaya çalışırlar.
Evde ilköğretime hazırlık sürecine destek olacak faaliyetler;
Yaz tatilini hem keyifli hem de faydalı geçirmek için şu faaliyetleri yapabilirsiniz:
Kitaptan resim çizme: Ailece bir kitap okuma saati belirleyebilirsiniz. Bu saatte bir kitap okuyarak, herkes kendisi için önemli olan bir karakterin, kahramanın resmini çizebilir. Çizdiğiniz resimleri çocuğunuza göstererek, çocuğunuzla farklı veya benzer beğenilerinizin olacağı konusunda konuşma fırsatı bulabilirsiniz
Bil bakalım hangisi: Çocuğunuza ait olan 6-7 fotoğraf içinden sırayla bir tanesini tanıtarakçocuğunuzdan anlattığınız resmin hangisi olduğunu tahmin etmesini isteyebilirsiniz. Sonra sizin resimlerinizi çocuğunuz tanıtabilir ve siz onun tanıttığı resmi bulmaya çalışabilirsiniz. Bu etkinlikle çocuğunuzun dil gelişimine ve dikkat etme becerilerine katkıda bulunabilirsiniz.
Kaybolan eşya oyunu: Birkaç küçük nesneyi masanın üstüne, yere vb. koyun ve onları çocuğunuzla birlikte inceleyebilirsiniz. Daha sonra bu nesnelerden birini saklayarak çocuğunuzun kaybolan eşyayı bulmasını isteyebilirsiniz. Daha sonra bir nesneyi çocuğunuzun saklamasına fırsat vererek, bu rol değişimi sayesinde ona liderlik cesareti verebilirsiniz. Oyunun ilerleyen aşamalarında nesne sayısını arttırabilir veya birkaç nesneyi birden saklayabilirsiniz. 6 yaş grubu için 5-6 nesneden başlamanız uygun olabilir.
Zıtlıklar: Çocuğunuzla birlikte evdeki dergi ve gazetelerden yararlanarak büyük-küçük, az-çok, uzun-kısa, dolu-boş vb. gibi zıt kavramları içeren resimler üzerinde konuşabilirsiniz.