- Kategori
- Eğitim
Çocuğunuzun yaratıcı olması için yapmanız gerekenler

Yaratıcı çocuk zorluk ve imkansızlıktan çıkmasını başarabilen,elindeki imkanları farklı tarzlarda kullanıp imkan oluşturabilen çocuktur.Çocuğunuzun yaratıcı olabilmesini başarabilmek aslında en büyük engeli aşmak manasına gelmektedir.Yaratıcı çocuk her ailenin isteğidir.Hatta Ülkeler yaratıcı birey oluşturmak için aralarında rekabet yaşamaktadırlar.Çünkü Yaratıcı çocuk zorlukları tahlil edebilen ve çozüm yolları üretbilen kişidir. Hazır almaz çözüm yollarını kendisi imkanlarını ve çözümyollarını oluşturmaya çalışır. Var olabilmenin,Ülkelerin kalkınabilmelerinin temeli yaratıcılık üzerine oluşmaktadır. Bu yüzdendir ki Ülkeler eğitim sistemlerinde değişiklik yapmagereği hisstmişler ve sistemde düşünebilen,yaratıcı özlliini geliştirebilen bireyler oluşturmak için yeni programlar hazırlamışlardır
Yaratıcılığın oluştuğu dönem 3-13 yaş arasındaki dönemdir. 13 yaş yaratıcılığın zirvede olduğu dönemdir. Yaratıcılığı etkiliyen çok etkenler gezi,gözlem,kısa filimler,çocuklara sorulan açık uçlu sorular,çocukların kendi düşüncelerini ifade edebilecekleri güvenm ve ortam oluşturmak yaratıcılığın temelinde yer almaktadır. Çocuğa emir vererek yönlendirme yapmak çocuğun yaratıcılık özelliğinin oluşumunu engellemektedir. Yaratıcılıkta kendine güven duygusu çok önemlidir. Çocuğa yapamayacağı zor şeyler verilmemelidir.
Yaratıcı duygunun oluşmasında çocuk evde kolay sayılabilecek işler ile başlayabilir. Oyuncaklarını toplama görevi verilebilir,evdeki çiçeği sulama,evde hayvan varsa yemini verme gibi rutin ve sorumluluk gerektiren işler ile çocuk sorumluluk alarak bu görevleri geliştirebilir.
Çocuğunuzun müzik,dans,foklör ve ritm gerektiren çalışmalara gönderilerek yaratıcı hareketler oluşturması sağlanabilir, Bu hareketlerde kontrol duygusu olduğu için kendini kontrol edebilmenin güvenini yaşayacak ,değişik hareketler oluşturabilmek için çaba harcayacaktır.
Yaratıcı olunabilmesi için sabit kuralları uygulamayın. Çocuğunuzun kendince davranış ve hareket oluşturmasına izin verin. Sabit toplumsal ve ahlaki davranışları anlayacağı dilde açıklayın. Eğer açıklanmassa topluma uyumda zorluk çekeceği için sorun yaşayabilir.
Çocuğunuzun yeni görüşlerine ve girişimciliğine fırsat veren ortamlar hazırlayın. Mesela "bugün yemekte ne yapalım?" ,hava durumuna bakarak kıyafetlerinin kendisinin seçmesi sağlanabilir,Çocuğunuzun düşüncesi mantıksız bile olsa değer vermek ve alay etmemek gerektiği unutulmamalıdır. Yaratıcılığı sağlayacak ortamlar hazırlanmalıdır.Mesela okul öncesi eğitim yaratıcılığı arttırır,evde çocuğunuzun odasında uyarı gerektiren oyuncak sayıcı ve ilgisini çekecek şekilde hazırlanmalıdır,gezi,gözlem,değişik ortam ve tanıma ,yorumlama ,eleştirebilecek ortam oluşturulabilmelidir.
Çocuk doğruları öğrenirken keskin ve emir kipleriş kullanılarak değil ,düşünerek ,kuralların neler kolyulduğu açıklanarak söylenmelidir.
Aktif oyun bahçeleri çocukların yaratıcılık özelliğini arttırdığı görülmektedir. Oyun bahçeelrinde değişik oyuncaklarla oynama imkanı yaratıcılığı arttırmaktadır. Oyun bahçeleri sadece salıncak ve kaydıraktan ibaret olmamalıdır. Oyun bahçelerinde top oynamak ,paten kaymak gibi değişik oyun araaçlarının sayısı arttırılmalıdır.
Çocuğun çevresini tanımasını sağlayacak geziler düzenlenip tanıtım yapılmalıdır. Çocuk çevresini tanıdığında kendisine olan güveni artacaktır.
Çocuk kendi karar alabileceği oyunlar oynamalıdır. Bu yüzden çocuğunuza kendisi karar alabileceği oyun ve
ortamlar hazırlamanız gerekmektedir.
Çocuğunuzun yaratıcılık etkenlerinde oyun ve oyuncağın çok önemli bir yeri vardır. Çocuğunuza yaratıcılığı arttıran tahta bloklar,küçük legolar,köpükten yapılmış bloklar alabilirsiniz,bul-yap oyun materyalleri ve eşleştirme yapılan kart oyunları ,mutfakta kullanılan pasta şekillendiricisi,mıknatıs gibi ilgisini ve yaratıcılığını,merak duygusunu arttıracak oyuncaklar seçmeniz etkili olacaktır. Ayrıca oyuncakların tek amaç içişn değil bir çok şekilde oynanmasına imkan veren oyuncaklar olması çocuğunuzun yaratıcılık özelliğinin artmasında etkili olacaktır.
Okul öncesi çocuğa günde en az iki defa hikaye kitabının okunması yaratıcı etki yapmaktadır. Ancak kitabın yaşa göre seşimi çok önemlidir. Çünkü okul öncesi kitaplarda gerçekdışı olaylar ,hayaller ,cinler ,periler yer almamalıdır. Okul öncesi kitaplar gerçeği açıklayan ve ifade eden kitaplar olmalıdır. Çocuğunuza dinlettiğiniz kasetler ,seyrettirdiğiniz video,bilgisayar,tv yaşına uygun olmak kaydı ile yaratıcılık etkisini arttırmaktadır.
Çocuğunuz oyun oynarken serbest bırakın oyuna müdahale etmeyin.Çocuğunuza hayal gücünü zorlayacak sorular sorun mesela "kuş olsaydın nereye uçmak isterdin" gibi.Var olan fikirlerle oynanarak yeni fikirler üretilmesi oluşturulabilinir. Çocuğunuzu düşüncelerinden dolayı övülmelidir. Çünkü çocuğunuz için en etkili şey davranışlarının övülmesidir.
Yaratıcılığın oluştuğu dönem 3-13 yaş arasındaki dönemdir. 13 yaş yaratıcılığın zirvede olduğu dönemdir. Yaratıcılığı etkiliyen çok etkenler gezi,gözlem,kısa filimler,çocuklara sorulan açık uçlu sorular,çocukların kendi düşüncelerini ifade edebilecekleri güvenm ve ortam oluşturmak yaratıcılığın temelinde yer almaktadır. Çocuğa emir vererek yönlendirme yapmak çocuğun yaratıcılık özelliğinin oluşumunu engellemektedir. Yaratıcılıkta kendine güven duygusu çok önemlidir. Çocuğa yapamayacağı zor şeyler verilmemelidir.
Yaratıcı duygunun oluşmasında çocuk evde kolay sayılabilecek işler ile başlayabilir. Oyuncaklarını toplama görevi verilebilir,evdeki çiçeği sulama,evde hayvan varsa yemini verme gibi rutin ve sorumluluk gerektiren işler ile çocuk sorumluluk alarak bu görevleri geliştirebilir.
Çocuğunuzun müzik,dans,foklör ve ritm gerektiren çalışmalara gönderilerek yaratıcı hareketler oluşturması sağlanabilir, Bu hareketlerde kontrol duygusu olduğu için kendini kontrol edebilmenin güvenini yaşayacak ,değişik hareketler oluşturabilmek için çaba harcayacaktır.
Yaratıcı olunabilmesi için sabit kuralları uygulamayın. Çocuğunuzun kendince davranış ve hareket oluşturmasına izin verin. Sabit toplumsal ve ahlaki davranışları anlayacağı dilde açıklayın. Eğer açıklanmassa topluma uyumda zorluk çekeceği için sorun yaşayabilir.
Çocuğunuzun yeni görüşlerine ve girişimciliğine fırsat veren ortamlar hazırlayın. Mesela "bugün yemekte ne yapalım?" ,hava durumuna bakarak kıyafetlerinin kendisinin seçmesi sağlanabilir,Çocuğunuzun düşüncesi mantıksız bile olsa değer vermek ve alay etmemek gerektiği unutulmamalıdır. Yaratıcılığı sağlayacak ortamlar hazırlanmalıdır.Mesela okul öncesi eğitim yaratıcılığı arttırır,evde çocuğunuzun odasında uyarı gerektiren oyuncak sayıcı ve ilgisini çekecek şekilde hazırlanmalıdır,gezi,gözlem,değişik ortam ve tanıma ,yorumlama ,eleştirebilecek ortam oluşturulabilmelidir.
Çocuk doğruları öğrenirken keskin ve emir kipleriş kullanılarak değil ,düşünerek ,kuralların neler kolyulduğu açıklanarak söylenmelidir.
Aktif oyun bahçeleri çocukların yaratıcılık özelliğini arttırdığı görülmektedir. Oyun bahçeelrinde değişik oyuncaklarla oynama imkanı yaratıcılığı arttırmaktadır. Oyun bahçeleri sadece salıncak ve kaydıraktan ibaret olmamalıdır. Oyun bahçelerinde top oynamak ,paten kaymak gibi değişik oyun araaçlarının sayısı arttırılmalıdır.
Çocuğun çevresini tanımasını sağlayacak geziler düzenlenip tanıtım yapılmalıdır. Çocuk çevresini tanıdığında kendisine olan güveni artacaktır.
Çocuk kendi karar alabileceği oyunlar oynamalıdır. Bu yüzden çocuğunuza kendisi karar alabileceği oyun ve
ortamlar hazırlamanız gerekmektedir.
Çocuğunuzun yaratıcılık etkenlerinde oyun ve oyuncağın çok önemli bir yeri vardır. Çocuğunuza yaratıcılığı arttıran tahta bloklar,küçük legolar,köpükten yapılmış bloklar alabilirsiniz,bul-yap oyun materyalleri ve eşleştirme yapılan kart oyunları ,mutfakta kullanılan pasta şekillendiricisi,mıknatıs gibi ilgisini ve yaratıcılığını,merak duygusunu arttıracak oyuncaklar seçmeniz etkili olacaktır. Ayrıca oyuncakların tek amaç içişn değil bir çok şekilde oynanmasına imkan veren oyuncaklar olması çocuğunuzun yaratıcılık özelliğinin artmasında etkili olacaktır.
Okul öncesi çocuğa günde en az iki defa hikaye kitabının okunması yaratıcı etki yapmaktadır. Ancak kitabın yaşa göre seşimi çok önemlidir. Çünkü okul öncesi kitaplarda gerçekdışı olaylar ,hayaller ,cinler ,periler yer almamalıdır. Okul öncesi kitaplar gerçeği açıklayan ve ifade eden kitaplar olmalıdır. Çocuğunuza dinlettiğiniz kasetler ,seyrettirdiğiniz video,bilgisayar,tv yaşına uygun olmak kaydı ile yaratıcılık etkisini arttırmaktadır.
Çocuğunuz oyun oynarken serbest bırakın oyuna müdahale etmeyin.Çocuğunuza hayal gücünü zorlayacak sorular sorun mesela "kuş olsaydın nereye uçmak isterdin" gibi.Var olan fikirlerle oynanarak yeni fikirler üretilmesi oluşturulabilinir. Çocuğunuzu düşüncelerinden dolayı övülmelidir. Çünkü çocuğunuz için en etkili şey davranışlarının övülmesidir.