Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Ağustos '15

 
Kategori
Beslenme
 

Doktor Annenin İştahsız Çocuğu

Doktor Annenin İştahsız Çocuğu
 

Dr. Didem Çevik Gündoğan,


Biz annelerin kâbusudur çocuğumuzun iştahsız olması.Ne yapsak da yedirsek şaşırıp kalırız. Doktorunu arar,eşe dosta sorar çözüm yolu bulmaya uğraşırız.Bu sorunu yaşayan annelerden biri de Acıbadem Kadıköy Hastanesi, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Dr. Didem Çevik Gündoğan. Bir Pediatri Uzmanı ve anne olarak, iştahsızlığa karşı ne gibi yöntemler uygulamış, gelin kendisinden öğrenelim...

Serap Torun: Kızınızın iştah sorunu ile ilgili neler yaşadınız?

Dr.Didem Çevik Gündoğan: İştahsız çocuk birçok alt grupta inceleniyor. Benim çocuğumla yaşadığım sorunlar 18 aylıkken başladı ve daha çok seçicilik düzeyinde oldu. Bebeklik döneminde verdiğiniz yemekleri güzel güzel yiyen çocuklar yürümeye, konuşmaya başladıktan sonra birey olduklarını fark edip istekleri peşinde gidiyorlar. Bu durum ortalama 18 aylık döneme denk geliyor. Benim en büyük sıkıntım çocuğumu büyütürken bakıcısının onu çok sevip, her dediğini yapması, onu emanet olarak görüp "aç kalmasın yeter ki" diyerek gönlünü yaparak yemek yedirmesi oldu. Bakıcısıyla yaptığı beslenme ritüellerini benim de yerine getirmemi istemesi kızımla sürekli çatışmamıza neden oluyordu.

Anne olmak ayrı pediatrisit olmak ayrı bir şey. Anne olarak çocuğunuz yemek yemediğinde gerçekten içiniz acıyor. Onun karnını doyurma içgüdüsü o kadar ağır basıyor ki bilimsel tarafınız hiç bir şekilde etkili olamayabiliyor. Ben, tek bir pazar gününde kızım için 3 çeşit yemek yapıp döktüğümü biliyorum, aslında fena yemek yapmam, yapmayı da severim ama vaktim olamıyor. Böylece hafta sonlarımız stresle geçer olmuştu. Benim için olduğu gibi biliyorum ki kızım içinde bu süreç zordu. Ayrıca çalışan anne olarak onunla geçireceğim zamanlar kısıtlı iken böyle olması da hoş değildi. Ben de bu sorunu hafta sonlarını onunla dışarıda zaman geçirerek ve yemek yiyerek çözdüm. İkimizde daha mutlu ve huzurluyduk. Bazen de evde hazırladıklarımızı parkta piknik yaparak keyifli hale getirdik. Evde beslenmeleri daha sağlıklı düşüncesi ile kendinizi hırpalamayın.

Hem iş hem annelik görevlerinizi yürütürken nasıl bir planlama yapıyorsunuz?

Hem kariyer yaparım, hem de çocuk... Hiç de öyle söylendiği gibi kolay bir şey değil. Öncelikle beslenmesine yönelik liste hazırlayıp, genellikle taze alabileceğim belli alışveriş yerleri seçiyorum ve bunlar iş veya evime yakin yerler oluyor. Onunla beraber olduğumuz zamanları mümkün olduğunca kaliteli geçirmeye çalışıyorum.

İştahsızlık sorunu yaşayan kızınızın, yemek yemesi için ikna etme çabalarınızdan söz eder misiniz?

Yemekte özellikle sabırlı olmalı ve ona zaman tanımlamalısınız. Sizin kadar hızlı yemek yemesini beklemeyin. Eğlenceli kaşıklar, tabaklar ve bardaklar etkili olabiliyor. Kızımla beraber balık almaya gidiyorum. Çocuklar için orası çok renkli olabiliyor. Yediklerini seçmekte onlara da görev verirseniz daha motive olabiliyorlar. Biliyorsunuz iştah görsel olarak başlıyor. Ayrıca mutlaka ona da mutfakta yer ve görev vermelisiniz. İşin içine dâhil olduklarında hem beraber vakit geçirmiş oluyorsunuz hem de yemekten daha keyif alabiliyorlar.

Başka ne gibi yöntemler denediniz?

Ayranı sevdirmek için bardağa 2 pipet koyup yarış yapmak gibi. Meyve tabağını 2 tane hazırlayıp adam seklinde süslemek, muzdan gözler elmadan kulaklar mandalinadan ağız burun yapma, hadi kulaklarını kim daha önce bitirecek oyunu oynamak mesela... Sütü sevdirmek için evdeki herkese sut ikram etmek oyunu oynamak... Çocuklar etrafında gördüklerini taklit eder ve örnek alırlar. Özellikle yeni nesil anneler çocuklarına çok fazla seçenek sunuyor, karar aşamasına dâhil ediyor. Bu davranış onların bireyselliklerinin ve özgüvenlerinin daha hızlı gelişmesine neden oluyor, otorite kurmak o kadar kolay olmuyor. Benim en zorlandığım anlar tatillerdi. Ortam kalabalık, dikkatini dağıtacak çok fazla uyaran var ve oturup yemekle zaman kaybetmek istemiyorlar. Özellikle açık büfede dolaşıp masanıza oturduğunuz anda tekrar başka bir şey isteyebiliyor ve yemiyor, çoğunlukla açık büfe gezme amaçlı oluyor.

İştahsız çocukları olan diğer annelere başka önerileriniz var mı?

Öncelikle daha sabırlı olup yemeği eğlenceli hale getirebilirler. Her çocuk kılavuzu ile dünyaya gelmiyor, onun beklentilerini dinlediğiniz gibi sizi kullanmasına izin vermeyin. Masayı beraber hazırlayın, ona da görev verin alışverişi de beraber yapabilirseniz çok daha iyi olur. Sevdiği şekillerde sunum yapın. Yemekleri birbirine karıştırmayın hepsinin ayrı ayrı tadını almak isteyebilirler. Sevdiği arkadaş, örnek aldığı ağabey, ablaları ile beraber yemek yemesi de onları teşvik edecektir. En önemlisi sevgi ile yemeklerinizi sunun ve yılmayın.

 
Toplam blog
: 114
: 309
Kayıt tarihi
: 22.12.14
 
 

Gazeteci  ..