Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Kasım '08

 
Kategori
Kitap
 

Dünya kaçtı gözüme

Dünya kaçtı gözüme
 

Dünya Kaçtı Gözüme


Bir ortamda rastladığım şu dörtlüğün;

Dün sabaha karşı, yine kendi kendimle konuştum.

Ben hep kendine çıkan bir yokuştum.

Yokuşun başında bir düşman gördüm.

Onu vurmaya gittim, kendimle vuruştum.


Özdemir ASAF’a ait olduğunu öğrendiğimde, ilk basılan bu kitabı olmak üzere bütün şiir kitaplarını aldım. Bütün kitaplarını okudum, ancak bu dizelere rastlayamadım. Ancak bu vesileyle harika bir şairi keşfetmiş oldum.

Bu dizelerde Ömer HAYYAM’da görülen, bir dörtlükte bir çok şeyi anlatma olayını hissediyorum. İnsanın en büyük mücadelesinin, kendisiyle olan mücadele olduğu paradoksunun kısa bir özeti gibi. Şairin ilk kitabına gelince;

Özdemir Asaf'ın ilk kitabı "Dünya Kaçtı Gözüme" 1955'de yayımlanmıştı. Biçim olarak, baskı olarak, o güne kadar rastlamadığımız güzellikte bir kitaptı. Ama fiyatı da dehşetti: 250 kuruş! Şiir kitaplarının 100 kuruşa satıldığı bir dönemde ne büyük eleştiri almıştı bu. Özdemir Asaf, "içinde 47 şiir var. Şiir başına 5 kuruş çok mu!" diyerek kendini savunmuştu.
Ülkü Tamer (http://www.milliyet.com.tr)

Kitabın ilk şiiri;
Yakin
bir ışık düşerse üstüne basma.
daha yakınlaşır, korkarsın.
bir leke, silmeye - gör,
leke kalır, sen çıkarsın.

bir gölge, nereye gider.
gözlerince gider, bakarsın.
bakarsın girer gözlerinden.
leke onun peşinden, bakarsın.

bir ışık düşerse üstüne basma,
gözlerine basarsın.

Kitaba adını veren şiir ise;

Şarkım

hey benim koca kafam.
tadlar ağzımın içindedir,
duramaz.
sesler kulaklarımın derinliğindedir,
uçamaz.
kelimeler dilimin ucundadır,
kalamaz.
hey benim koca kafam.
altmış iki santimlik başım..
saçlar sakallar içinde,
erkek omuzlar üstündedir.
bir bedenim var ki,
merd sevgiler peşindedir.
aşklar içimde, insanlar yanımdadır.
hiç biri uzaklaşamaz.
demir gibiyim onlarla.
yok etmek isteyen yıkamaz.
bak yüzüme, bak sözüme,
dünya kaçtı gözüme;
çıkamaz.

Şair Hakkında

Özdemir Asaf Arun, Cumhuriyet dönemi Türk şairlerdendir. 11 Haziran 1923 yılında Ankara'da doğdu. 1930 yılında Galatasaray Lisesi'nin ilk kısmına girdi. 1941 yılında 11. sınıfta, bir ek sınavla Kabataş Erkek Lisesi'ne geçip 1942 yılında mezun oldu. Hukuk Fakültesi'ne, İktisat Fakültesi'ne (3. sınıfa kadar) ve bir yıl Gazetecilik Fakültesi'ne devam etti. Bu arada Tanin ve Zaman gazetelerinde çalıştı ve çeviriler yaptı. İlk yazısı Servet-i fünun, Uyanış dergisinde çıktı. 1951 yılında Sanat Basımevi'ni kurdu ve kitaplarını 'Yuvarlak Masa Yayınları' adı altında yayımladı. 28 Ocak 1981'de hayata veda etti.

İkilikler ve dörtlüklerden oluşan ilk şiirlerinde yoğun bir söyleyiş özelliği göze çarpar. İnsan toplum ilişkilerine yönelik temaları konu edinerek düşündürücü bir şiir evreni kurmuştur. Duygu ve düşünce yoğunluğuyla birlikte, alay ve taşlama şiirine egemen olan öğelerdir. İnsan ilişkilerinin toplumsal ve bireysel yanlarını sen ben ikileminde vermiştir. Çok kullandığı sevgi, ayrılık, ölüm temaları, son dönem şiirlerinde giderek yerini kaçış ve umutsuzluğun tedirginliğine bırakmıştır. Batı şiiri ve geleneksel Türk şiirinden yararlanarak verdiği bileşim sanatını zenginleştirip geliştirmiştir.

 
Toplam blog
: 61
: 2135
Kayıt tarihi
: 24.09.08
 
 

İstanbulda yaşıyorum, bir kamu kurumunda memur olarak çalışıyorum. Kitap okumayı, satranç oynamayı, ..