Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Özel Eğitim Öğretmeni Floortime Terapisti ve Psiko

http://blog.milliyet.com.tr/mineagir

11 Temmuz '19

 
Kategori
Çocuk Sağlığı
 

Duyu Bütünlemesi Nedir?

Çocuğunuzda Duyu Bütünleme Bozukluğu Olduğunu Nasıl Anlarsınız? 
Duyu bütünlemesi, çevremizden veya vücudumuzdan gelen duyusal bilgilerin etkileşimi ve bunların sonucunda ortaya çıkan motor ve duyusal davranışların analizini ve sentezini kapsayan nörolojik bir süreçtir.
 
Çevreden gelen uyaranları algılamamızı sağlayan ve bu uyaranlara cevap vermemize neden olan yedi adet duyumuz bulunur. Bunlar bilgilerin geldiği duyular; Tat, Dokunma(Taktil), İşitme, Koku, Görme; diğer ikisi ise denge, hareket(vestibüler), kas ve eklem duyusu (propriosepsiyon) olarak ifade edebiliriz. 
 
Duyu Bütünleme Anne Karnında Başlar 
Duyu bütünleme anne karnında başlayan bir süreçtir. Anne karnındaki bebeğin amniyo sıvısı içerisindeki hareketleri ve dışarıdan gelen seslere tepki vermesiyle birlikte duyu bütünleme süreci başlar.
 
Erken dönemde dokunma hassasiyeti olan, hiperaktiv dediğimiz çocuklar ya da harekete, sese ve ışığa duyarlı olan çocuklar, duyusal bütünleme problemleri yaşayan çocuklardır. Duyu bütünleme sorunu yaşayan çocukların, duyular ile algılanan sinyalleri, sinir sistemleri tarafından tam olarak yorumlanamaz.
 
Duyu bütünleme terapisi ile sosyalleşme sorunları, öğrenme problemleri, okulda konsantrasyon bozukluğu, arkadaşları ile iletişim kurmakta sorun yaşamak gibi bir çok sorun kolayca tedavi edilebilir. Aynı zamana idrar kaçırma, yeme problemleri, uyku problemleri, el yazısı sorunları ve ince motor becerileri gerektiren davranış sorunları da duyu bütünleme terapisi ile tedavi edilebilmektedir. 
 
Duyu Bütünleme Bozukluğunun Belirtileri Nelerdir?
Duyu bütünleme bozukluğu belirtileri, her çocukta farklı özellikler gösterebilir. Ayrıca duyu bütünleme bozukluğunun belirtileri farklı yaş aralıklarına göre de değişebilir. 
 

Duyu bütünleme bozukluğunun belirtileri şu şekildedir:
    Yemek yemekte sorun yaşama
    Asıl bakım veren kişi dışında kimseye gitmek istememe
    Sürekli uyku halinde olma
    Kıyafet giyerken asabi olma, kıyafetlerin içinde rahatsız olma
    Özellikle beceri gerektiren oyuncaklarla nadiren oynama
    Bir objeden veya aktiviteden diğerine geçerken zorluk çekme
    Acıyı hissetmeme veya acıya geç tepki verme
    Sarılmayı reddetme, onu tutan kişiden uzaklaşma çalışma
    Oyuncaklara bakmayla, emzikle veya ebeveynlerinin sesini dinlemeyle sakinleşmeme
    Gevşek vücut yapısının olması, denge eksikliği ve sıklıkla bir şeylere çarpma
    Çok nadir ses çıkarma
    Tuvalet eğitiminde güçlük yaşama
    Dokunmaya, koklamaya fazla duyarlı olma
    Dokunulduğunun, dürtüldüğünün farkında olmama
    Kalem kullanmak, düğme iliklemek gibi motor becerilerinde zorluk çekme
    Elleri boştayken nasıl hareket edeceğini bilememe
    Yeni motor becerileri öğrenmede güçlük çekme
    Sürekli hareket halinde olma
    Etrafındaki her şeye ve herkese dokunma
    Arkadaş edinmede zorluk çekme
    Çok heyecanlı olma, sakinleşememe
    Ani ruh hali değişiklikleri yaşama
    Zayıf gözükme, bir işle uğraşırken birden halsiz düşme
    Kurduğu cümlelerin anlaşılmaması
    Eylemsel komutları anlamama
    Dış etkenlere fazla tepki gösterme, fazla uyaran olma
    Sınıfta çabuk dikkatin dağılması, yerinde duramama
    Sınıfta, teneffüste, oyun oynarken çabuk bunalma
    Görevleri yavaş yerine getirme
    El yazısı gibi motor becerilerinde zorluk çekme
    Kambur durma, sakar gözükme
    Yeni aktiviteleri yavaş öğrenme

Duyu Bütünleme Bozukluğu Nasıl Tedavi Edilir? 
Çocukluk döneminde başlayan duyu bütünleme bozukluğu, ilerleyen yaşlarda da devam edebilmektedir. Bu nedenle aileler, çocuklarının hareketlerini çok dikkatli gözlemlemelidir. 
Duyu bütünleme terapisi, doğru adaptif ve işlevsel cevapları açığa çıkarmak amacıyla bireyselleştirilmiş özel proğramlar şeklinde birebir uygulanan, bireysel anlamda zenginleştirilmiş eğlenceli ve çocuğun katıldığı oyun ve aktivitelerden oluşan bir tedavi şeklidir. 
 
Duyu bütünleme tedavisinde, çocuğun hareketinin planlamasına ve duyu bilgilerinin bütünleştirilmesine odaklanılır. Bu tedavide, planlama, organize etme ve fiziksel çevre ile ilişki kurma gibi problemler ve istemli hareketlerin yapılmasındaki bozukluklar giderilmeye çalışılır. 
 
Sağlıklı ve mutlu günler dilerim.
 
Mine Ağır
Özel Eğitim Öğretmeni ve Psikolog 
 
 
 
 
Toplam blog
: 29
: 42
Kayıt tarihi
: 15.05.19
 
 

1980 yılında İskenderun'da doğan Mine Ağır; sırasıyla Gözcüler İlköğretim Okulu, İskenderun Lisesi,..