Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Mart '15

 
Kategori
Anılar
 

Faruk Süren'in Porsche 911'i.

Faruk Süren'in Porsche 911'i.
 

1. Türkiye Rally'si güzergahı


4 Mayıs 1968 gecesi başlayıp, 5 Mayıs sabahı biten ve 12 saat 1 dakika süren 907 kilometrelik 'ralli', 1. Türkiye Rally'si olarak kayıtlara geçer.

Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu'nun düzenlediği yarışa 45 araç sahibi başvurur ancak o günkü gazetelerden öğrendiğimiz kadarıyla 10 takım, ailelerinin zoru ile yarışmaktan vazgeçer ve yarış daha başlamadan çekilirler.

Rally, Ayazağa'da başlar. 1. Etap 236 kilometredir. Daha sonra, 38 kilometrelik Zincirtakan - Demirköy etabı koşulur. Üçüncü etap ise Demirköy ile İpsala arasındaki 253 kilometrelik yoldur. İpsala'da başlayan 105 kilometrelik dördüncü etap da Şarköy'de tamamlandığında yarışın bitmesi için sadece iki etap kalmıştır. Şarköy ile Çorlu arasındaki beşinci etap 95 kilometredir. Yarış, sabahın ilk ışıkları ile birlikte 'rally'nin başladığı Ayazağa'da sona erer.

İlginç olan; varış noktasında bulunan hakem heyetinin, yarışmacıları 'Direksiyon Cambazlığı' testine tabi tuttuktan sonra serbest bırakıp, ancak onun ardından yarışmanın bittiğini ilan etmesidir.

 



 

Elimde o günlerden kalan bir fotoğraf. 18 numaralı ekip. Çevrede hem güvenliği sağlamak hem de biraz da neler olup bittiğine olan meraktan, Ayazağa Kışlası'ndan gelmiş askerler görünüyorlar.

1960 model olduğunu tahmin ettiğim Mercedes-Benz 180B. Kendilerini  yarışın sonunda, ilk üç arasında göremiyoruz.

O yıl ilk kez koşulan rally'i 26 numara ile yarışan 34 HV 839 plakalı Anadol marka bir araç kazanır. Ekipleri tanımamızı sağlayan özel numaralar, sactan yapılmıştır ve kaportaya da çakılarak tutturulmuşlardır.

 



                                                                    bit.ly/1AizSA4


 

1972 yılında yapılan Günaydın Rallisi ise belki bir parça daha profesyonelcedir. İstanbul Dolmabahçe'de start alan ralli, 2000 kilometre devam eder.

Bu kez 38 takımın katıldığı yarışmada birinciliği 17 kapı numarası ile yarışan, Renault 12 marka araçlarıyla Engin Serozan - Turgut Oğuz ikilisi kazanırlar. İkinci Mete Oktar - Levent Pekün, Murat 124 marka araçlarıyla, üçüncü de Ahmet Adil - Reşat Küçükertan ekibi yine bir Murat 124 marka araç ile olurlar.



Ülkemizdeki ilk Renault otomobil 1. Günaydın Rallisi'nden sadece bir yıl önce 14 Mayıs 1971'de Bursa'daki Oyak Renault fabrikasında üretilmiştir.



Kimbilir belki bu rallideki başarısının da bir parça katkısı ile, 1974 yılında ilk kez 20 adet yerli Renault 12 Mudanya'dan gemiye yüklenerek, Lübnan'a ihraç edilir. Bunlar, Türkiye Cumhuriyeti'nin kendi ülkesinde üretip de ihraç ettiği ilk otomobillerdir.




Bir zamanlar Galatasaray Kulübü'nün başkanlığını da yapmış olan Faruk Süren, 1970 Ege Rallisi'nde sarı-kırmızı renklere boyanmış Porsche'u ile yarışırsa da 1973 yılında Renault takımına geçer ve o günlerde kulaktan kulağa yayılan bir söylentiye göre de, co-pilot'uyla birlikte, Renault 12 ile yarışmak için hazırlandığı antremanlarda, Porsche ile elde ettiği derecelerden daha iyi sonuçlar almaktadırlar.

Ne varki 1973 yılındaki Ege Rallisi'nde Faruk Süren'i Renault marka bir araçla değil de yine bir Porsche 911 ile görürüz. 

Süren rallinin sonunda birincilik kürsüsüne de çıkar. Meşhur otomobil yarışçısı ve neredeyse rallileri Türkiye'ye getiren kişi de diyebileceğimiz Ali Sipahi ise aynı yarışta BMW'si ile ancak üçüncü olabilir.



* Faruk Süren, Ege Rallisi'nde sağda, aracın kaputuna kaykılmış otururken...
 
 
Toplam blog
: 344
: 1122
Kayıt tarihi
: 22.07.09
 
 

Okur yazarım. Okur yazarlıktan kastım, okuduklarımı yazmamdır ki, bu yazılarımı genellikle 'kitap..