- Kategori
- Fotoğraf
Fotoğrafın Estetiği
Fotoğrafın estetiği için asıl zorluk
Özetleyen ve Çeviren: Prof Dr Hakan YAMAN
Orijinal Derleme: Dawn M. Phillips. The real challenge for an aesthetics of photography.In Aaron Ridley & Alex Neill (eds.), Arguing about Art (3rd ed.). Routledge (2007). pp:1-9.
1983 tarihli “Fotoğraf ve Temsil” isimli makalesinde, Roger Scruton güçlü ve kışkırtıcı bir şüpheci (skeptik) pozisyon sundu. Fotoğrafın estetiği ile ilgilenen birçok birey için bu makale önemli bir meydan okumadır. Son yirmi yılda bu sorunsala ilişkin zengin bir literatür oluşturulmuştur. 1 Bu makalede, mevcut literatürü taramadan ziyade, bu konuyla ilgili mevcut en iyi yanıt, yani Dominic Lopes’in 2003 yılında yayınlanan 'Fotografik Şeffaflığın Estetiği' makalesi, üzerine odaklanmıştır. İlk bölümde, Lopes, Scruton’un orijinal argümanını bu makalede net olarak formüle eder ve şüpheci pozisyonunu güçlendirilmiş biçimde tatbik eder ve burada güçlendirilmiş pozisyonların dahi reddedilebileceğini gösterir. Lopes’in argümanını ikna edici bulmakla birlikte, yeterince ileri gitmediği kanaati oluşabilir. 2. bölümde, Lopes’in Scruton’un argümanına ve güçlendirilmiş şüpheci pozisyonuna ilişkin analizi özetliyorum. 3. bölümde, Lopes’in şüpheciye (skeptiğe) cevabını, fotografik estetiğin şeffaflığı' söylediği pozisyonunu ve bu pozisyonun fotoğrafın estetiğine ilişkin asıl zorluğuna yanıt veremediğini özetliyorum. 4. bölümde, bu zorluğun nasıl yanıtlanabileceğine ilişkin bir öneride bulunuyorum.
Kaynaklar
- Barthes, Roland. 1981. Camera Lucida. New York: Hill and Wang.
- Brook, Donald. 1983. ‘Painting, Photography and Representation.’ Journal of
- Aesthetics and Art Criticism42. pp. 171-180.
- Currie, Gregory. 1991. ‘Photography, Painting and Perception.’ Journal of
- Aesthetics and Art Criticism49. pp. 23-29.
- Friday, Jonathan. 1996. ‘Transparency and the Photographic Image.’ British
- Journal of Aesthetics36. pp. 30-42.
- King, W. K. 1992. ‘Scruton and Reasons for Looking at Photographs.’ British
- Journal of Aesthetics32. pp. 258-265.
- Lopes, Dominic McIver. 2003. ‘The Aesthetics of Photographic Transparency.’
- Mind 36:1. pp. 335-48.
- Scruton, Roger. 1983. ‘Photography and Representation.’ The Aesthetic
- Understanding.London: Routledge.
- Walton, Kendall. 1997. ‘On Pictures and Photographs: Objections Answered.’
- In R. Allen and M. Smith (eds.) Film Theory and Philosophy. Oxford: Oxford
- University Press.
- Warburton, Nigel. 1996. ‘Individual Style in Photographic Art.’ British Journal
- of Aesthetics36. pp. 389-397.