- Kategori
- İş Yaşamı - Kariyer
Hepimizin ihtiyacı anlaşmazlık ve çatışma yönetimi

conflict, anlaşmazlık, çözümsüzlik, iletişimsizlik, empati, uyumsuzluk, çelişki
Çatışma İnglizce karşılığı conflict olan ve hepimizin hayatında muhakkak var olan bir gerçekliklir. Conflict dilimizde uğraşma, uyuşmamak, çatışma, çelişmek, bağdaşmamak, ihtilafa düşmek, anlaşmazlık, anlaşmazlığa düşmek, ihtilaf, mücadele, çekişme, çelişki, ters düşmek, çarpışma, çakışmak, zıtlaşmak anlamlarına gelir. Daha ilerilere giderek her alanda mobbinge dönüşür ve hayatı çekilmezleştirir.
Günlük hayatımızda çatışma alanları ise ana başlıklar halinde şöyledir: Irk çatışması, sınıf çatışması, iş çatışması, silahlı çatışma, kanal anlaşmazlığı, dinsel çelişki, işçi- işveren çatışması, fikir çatışması, ekonomik çatışma, menfaat çatışması, kanun çatışması, vijdan çatışması, yetki çatışması, çıkar çatışması, aile içi çatışma, baba-oğul, gelin kaynana çatışması gibi.
Çatışma hayatımızın her alanına girmiş düşmanca ve agresif birden fazla tarafın dahil olduğu bir davranış kalıbı ve karakter yapısıdır bir anlamda ve moderatörlüğe ihtiyaç duyar.
Çatışmalar yönetilebilir ya da baştan yok edilebilirdir ancak kutupların ve karar veriecilerin davranışları, niyetleri önem taşımaktadır. Çatışmadan beslenen organizasyon, yönetim ve fikirler er yada geç sona ererler veya bumerang etkisi ile kendileri misli ile yarattıkları sistemden zarar görürler.
Çatışma yönetimi çatışma yönetimi stratejisi ile engellenebilir ya da ortak yarara dönüştürülebilir.
Çatışmalar genelde 2 assertive: iddiacı kişi ya da kurum yada fikir tarafından doğar.
Farklı çatışma türleri için farklı Çatışma Yönetim modelleri oluşturularak davranışlar iddialı işbirliklerine dönüştürülebilir ve oluşturulan modellerin işleyip işlemediği test edilebilir.
Çatışmada genelde herkesin söylediği aynıdır ancak söyleme şekli, uslup, duygular, filtreler söylenmek istenen ile aktarılanı birbirinden uzaklaştırmaktadır.
Matematikten yola çıkarsak. 8 sayısına nasıl ulaşırsınız?
Bazımız 10-2=8
Bazımız 4x2 =8
Bazımız 5+3=8
Bazımız 24/3=8
diyerek 8 e ulaşır. Gerçeklik ve ulaşılması gereken 8 sayısıdır ve nesneldir ancak ulaşılmaya çalışılan seçenekler ve yollar farklı ve çeşitlidir. Bu farklılıklar çatışmaya neden olmaktadır.
Tüm Dinler insanı mükemmeleştirmeye ve olgunlaştırmaya çalışır ancak farklı modeller ve pratiklerle yapar. Yine dinler birbiri ile çatışır.
Diğer tarafta Fikirler içinde aynısı geçerlidir. Her fikrin ulaşmak istediği bir amaç vardır.
Siyasi partilerinde ulaşmak istediği amaçlar vardır.
Çatışma Yönetim Modeli: İddialı ve katılımcı davranışın birbiri ile ilintisini göstermektedir. Resimdeki matristeki varyasonlardan aşağıdaki modeller ve stratejiler çıkabilir.
Kaçınan - İddiasız, İşbirliğine açık olmayan
Eğer şimdiki ve gelecekteki farkları çözmek için bir baskı yoksa kaçınma yararlıdır. Bireyler birbirlerinin ihtiyaçlarına kayıtsızdır ve konular yadsınır ve tamamen görmezden gelinir.
Bu strateji uzun dönemde ne bireylere, ne işletmelere, ne kurumlara, ne siyasi ne dini organizasyon ve kurumlara nede devletlere yarar sağlamaz. Büyüme ve gelişmeye paralel olarak zararlarıda oluşur.
İmkan Sağlayan-İddiasız ve İşbirlikçi
İmkan sağlama yolu ile kişilerin ihtiyaçlarının karşılanmasına kendi bütçelerimiz dahilinde izin verilir. Konuya dikkat etmiyorsak ya da ilişkide ve durumda küçük seviyede güce sahipsek yararlı bir stratejidir. Ayrıca kişilere kendi stillerine sahip olma yolunu açarsanız belirli bir süre sonra ilişkiyi koruyup daha üst seviyelere inşaa fırsatlarıda doğurabilirsiniz. Ancak aşırı imkan sağlanması durumunda herşeyin fazlasının zararlı olduğu sözünden hareketle sözününün duyulmasını kendi elinizle engellemiş olursunuz ve konumunuz zayıflar. Doz önemlidir.
Uzlaşı- Biraz İddialılık, Biraz İşbirlikçilik
Uzlaşma işbirliğine giden rekabetle imkan sağlama arasında yer alan bir patikadır. Bir yerde sahip olunan zemini bir başka yerde bulunan zemine tercih edip bırakıp gitmekle alakalıdır. Biraz kazanç, biraz kayba neden olur.
Eğer az zaman var ise veya birşeyi dolu dolu keşfetmek isterseniz bu strateji işe yarar. Ayrıca uzlaşı kendi çözümlerinizin diğer tarafa baskı ile dayatılamayacağı durumlarda işe yarar.
Rekabetçi- İddialı, İşbirliksiz
Rekabet imkan sağlamanın arka yüzüdür. Maliyeti ne olursa olsun ihtiyaçlarınızın görülmesini kapsar. Kazan-Kaybet yaklaşımıdır ve eğer zaman dar ise ve karşı tarafla ilişki önemli değilse işe yarar. Ancak ağaca tırmanırken dalları kırarsanız, inerken tutunacak dal bulamaz ve çakılırsınız.
İşbirlikçi-İddialı ve katılımcı
İşbirliği gidilmesi tahminlerde daha uzunca bir yoldur ve bir takım yetenek ve çabaları gerektirir. İşbirliği olayları, kavramları ve işle ilgili herşeyi 360 derecelik bir açı ile ve tüm detayları ile görmekle alakalıdır ve pozitif düşünceyi varsaymaktadır. Konular önemli, katılan tüm kişiler ve taraflar söylediklerini ve vaadlerini yapar motivasyonda olduklarında çok kullanışlı bir stratejidir.
Doğru Çatışma Yönetim Stratejisi nasıl seçilir?
Size, kurumunuza en uygun modeli seçmek için bir takım belirleyici sorular sormak zorundasınızdır.
1 İddialı mısınız yoksa insanların üzerinizden yürümesine, üstünüze kat çıkmasına ses çıkartmayan yadsıyan, kaçınan mısınız?
2-) İşbirliğine açık mısınız yoksa maliyeti ne olursa olsun kazanmak isteyen misiniz ve karşı taraf ne kadar iddialı ve işbirliğine açık?
Karşınızdaki kişinin durumunu analiz edip yaklaşımınızı ve bakış açınızı değiştirirseniz karşınızdakinide farklı bir strateji uygulamaya ve pozitif tepkiye yönlendirebilirsiniz.
Böylelikle hali hazırda var olan veya ilerde karşılaşılacak çatışma ve çelişkileri engelleyebilir herkesin yararına dönüştürebilirsiniz.
Çözüm içimizde, Çözüm çevremizde yeter ki kendimizi dönüşüme ve farklındalığımızı yükseltmeye, algı yanılgılarından etkilenmemeye zorlayalım.