- Kategori
- Trafik
Hız limiti 110'a çıktı! İyi mi oldu kötü mü? Avrupa'da hız limitleri nasıl?

Duble yollarda hız sınırı 90'dan 110'a çıkarıldı.
"TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'ndan geçen Karayolları Genel Müdürlüğü'nün Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanun'da, karayollarının tanımlarına bölünmüş yollar da eklendi.
Yasaya göre, "Motorlu araçların cins ve kullanma amaçlarına göre sürülebileceği en çok ve en az hız sınırları şehirlerarası karayollarında 90 kilometre, bölünmüş yollarda 110 kilometre, otoyollarda 120 kilometre saat hızı geçmemek üzere yönetmelikle belirlenir" ifadesi kondu. " Aktif Haber
Son yılların en çok tartışılan konularından biri, alınan radikal karara rağmen tartışılırlığını kaybetmediği gibi bu kez de yeni bir tartışma konusunun sebebi oldu. Yıllar öncesinin yol ve araç şartlarına göre belirlendiği gerekçesiyle sürücüler tarafından sürekli eleştirilen "şehir dışı" hız limiti 90 km/h'ten 110 km/h'e yükseltildi. %10'luk toleransları ile birlikte ifade edersek; tam olarak 99'dan 121'e yükseltildi.
Şehir içi ve otobanlardaki hız limitinde herhangi bir değişiklik olmayışı, durumun duble yolların sayıca, mesafece ve nicelik olarak büyük artış göstermesinin konuya en büyük etken olduğunu gösteriyor. Yani öyle araba kalitelerinin ve kadranlarının artması falan değil mesele.
Peki doğru mu oldu?
Yıllardır hız limiti düşük diye eleştirilen kurum/kuruluş (muhatabı her km ise) şimdi de limiti yükselttiği için eleştiriliyor. Avrupa ülkelerinde hız limitleri oldukça değişkenlik arz ediyor. Örneğin, İsveç'te 70 kmh olan şehir dışı hız limiti, Belçika'da 120. Birçok Avrupa ülkesinde otobanlarda 130 kmh ile seyretmek mümkün.
Avrupa'da hız limitleri;
Ülke | Şehir İçi | Şehir Dışı | Otoban | |
Austria | 50 | 100 | 130 | |
Cyprus | 50 | 80 | 100 | |
Czech Republic | 50 | 90 | 130 | |
Germany | 50 | 100 | 130 | |
Denmark | 50 | 80 | 110 | |
Luxembourg | 50 | 90 | 130 | |
Malta | 50 | 80 | - | |
Poland | 60 | 90 | 130 | |
Sweden | 50 | 70 | 110 | |
Slovakia | 60 | 90 | 130 | |
EU Ortalama | 52 | 87 | 122 | |
Belgium | 50 | 90 | 120 | 120 |
Spain | 50 | 90 | 100 | 120 |
Estonia | 50 | 90 | 100 | - |
France | 50 | 90 | 110 | 130 |
Finland | 50 | 80 | 100 | 120 |
United Kingdom | 48 | 96 | 112 | 112 |
Greece | 50 | 90 | 110 | 120 |
Hungary | 50 | 90 | 110 | 130 |
Italy | 50 | 90 | 110 | 130 |
Ireland | 50 | 80 | 100 | 120 |
Lithuania | 50 | 90 | 100 | - |
Latvia | 50 | 90 | 100 | 130 |
The Netherlands | 50 | 80 | 100 | 120 |
Portugal | 50 | 90 | 100 | 120 |
Slovenia | 50 | 90 | 100 | 130 |
EU Ortalama | 51 | 88 | 105 | 123 |
Türkiye | 50 | 90 | 110 | 120 |
Tablodan da görüleceği üzere ülkemizde uygulanmakta olan hız limitleri Avrupa ortalamasına yakın. Ancak duble yollarda uygulanmaya başlayan 110 km/h, kıta üst limitinde.
İstatistikler, hız limiti arttıran tüm ülkelerde "ne olursa olsun" kaza ve yaralanma/ölüm sayılarının arttığını gösteriyor. http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limit "Effectiveness" Umarız bu kez istatistikler yanılır.
90 azdı belki ama 110 da fazla mı oldu?
Zaman gösterecek...
Plakada devrim! Kişiye özel plakalar geliyor (Okumak için tıklayınız…)