Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Ocak '14

 
Kategori
Sağlıklı Yaşam
 

ISO 22000 Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi Standardı ve ek bilgiler

ISO 22000 Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi Standardı ve ek bilgiler
 

ISO 22000 Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi Standart Maddelerine ihtiyacı olanlara veya standart maddelerinde neler var diye merak edenlere bir fikir vermesi ve faydalı olması dileğiyle.
 
*
 
ISO 22000 GIDA GÜVENLİĞİ YÖNETİM SİSTEMİ STANDART MADDELERİ
 
1.KAPSAM 
2.ATIF YAPILAN STANDARD VE/VEYA DOKÜMANLAR 
3.TERİMLER VE TARİFLER 
4.GIDA GÜVENLİĞİ YÖNETİM SİSTEMİ 
4.1 GENEL ŞARTLAR
4.2 DOKÜMANTASYON ŞARTLARI
4.2.1 GENEL
4.2.2 DOKÜMANLARIN KONTROLÜ
4.2.3 KAYITLARIN KONTROLÜ
5.YÖNETİM SORUMLULUĞU 
5.1 YÖNETİM TAAHHÜDÜ
5.2 GIDA GÜVENLİĞİ POLİTİKASI
5.3 GIDA GÜVENLİĞİ YÖNETİM SİSTEMİNİN PLANLANMASI
5.4 SORUMLULUK VE YETKİ
5.5 GIDA GÜVENLİĞİ EKİP LİDERİ
5.6 İLETİŞİM
5.7 ACİL DURUMLARA HAZIRLILIK VE MÜDAHALE
5.8 YÖNETİMİN GÖZDEN GEÇİRMESİ
6.KAYNAK YÖNETİMİ 
6.1 KAYNAKLARIN SAĞLANMASI
6.2 İNSAN KAYNAKLARI
6.3 ALT YAPI
6.4 ÇALIŞMA ORTAMI
7.GÜVENLİ ÜRÜN PLANLAMA VE GERÇEKLEŞTİRME 
7.1 GENEL
7.2 ÖN GEREKSİNİM PROGRAMLARI
7.3 TEHLİKE ANALİZLERİNİ GERÇEKLEŞTİRMENİN BİRİNCİL AŞAMALARI
7.4 TEHLİKE ANALİZİ
7.5 OPERASYONEL ÖN GEREKSİNİM PROGRAMLARININ OLUŞTURULMASI
7.6 HACCP PLANININ OLUŞTURULMASI
7.7 OGP VE HACCP PLANLARINDA BELİRTİLEN BAŞLANGIÇ BİLGİ VE DOKÜMANLARIN GÜNCELLEŞTİRİLMESİ
7.8 DOĞRULAMA PLANLAMASI
7.9 İZLENEBİLİRLİK SİSTEMİ
7.10 UYGUNSUZLUK KONTROLÜ
8.GIDA GÜVENLİĞİ YÖNETİM SİSTEMİNİN GEÇERLİ KILINMASI, DOĞRULANMASI VE İYİLEŞTİRİLMESİ 
8.1 GENEL
8.2 KONTROL ÖNLEM KOMBİNASYONLARININ GEÇERLİ KILINMASI
8.3 İZLEME VE ÖLÇMENİN KONTROLÜ
8.4 GIDA GÜVENLİĞİ YÖNETİM SİSTEMİNİN DOĞRULANMASI
8.5 İYİLEŞTİRME
 
*
 
Sağlıklı ve güvenli gıdaların üretimi ve temini için geliştirilen standarttır.
 
HACCP "Hazard Analysis and Critical Control Points-Tehlike Analizleri ve Kritik Kontrol Noktaları" Yönetim Sistemi bu yaklaşımlardan birisidir. Çeşitli ülkelerin ilgili resmi organları ve ulusal standart kuruluşları HACCP Yönetim Sistemi'ne yönelik önemli düzenlemelere gitmişler ve standartlar yayımlamışlardır.
 
*
 
ISO 22000 serisi standartlar;
 
ISO 22000 Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri-Gıda Zincirindeki Tüm Kuruluşlar İçin Şartlar
ISO 22001 ISO 9001'in Gıda ve İçecek İşletmelerinde Uygulama Rehberi 
ISO 22002 Tahıl Üretiminde ISO 9001 Standardının Uygulanmasına Yönelik Rehber 
ISO/TS 22003 Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri-Gıda Güvenliği Yönetim Sistemlerinin Tetkikini ve Belgelendirmesini Sağlayan Kuruluşlar İçin Şartlar
ISO/TS 22004 Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri-ISO 22000 Uygulama Kılavuzu
ISO 22005 Yem ve Gıda Zincirinde İzlenebilirlik-Sistem Tasarımı ve Gerçekleştirilmesinin Temel Prensipleri ve Genel Özellikleri
 
*
 
Gıda güvenliği, tüketim noktasında gıdadan kaynaklanan tehlikelerin varlığı ve seviyeleri ile ilgilidir. Gıda güvenliği tehlikeleri gıda zincirinin herhangi bir aşamasında ortaya çıkabileceğinden, gıda zincirinde yeterli kontrol temel zorunluluktur. Bu nedenle gıda güvenliği, gıda zincirinde yer alan tüm tarafların ortak sorumluluğudur.
 
Gıda tedarikinde hatalar ihlallere, kötü şöhrete, yetersiz beslenmeye, kalitesiz ürüne, kazancın azalmasına, insanların acı çekmesine, ölüme neden olabilir. ISO 22000, gıda zincirindeki zayıf halkaları ortadan kaldırarak gıda kaynaklı tehlikeleri en aza indirgeyip gıda zincirinin güvenliğinin bütünlüğünü sağlar. ISO 22000, sistemin benimsendiği ve uygulandığı gıda işleyiciliği, üretimi, depolama, gıda ve gıda ürünleri dağıtımında yer alanlar için bilimsel bir anlam ifade etmektedir.
 
Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi için ISO 22000'in amacı gıda güvenliği ve emniyetini sağlamaktır.
 
ISO 22000 kendi başına veya ISO 9001 gibi diğer yönetim sistemi standartlarıyla kombine olarak uygulanabilir.
 
*
 
 ISO 22000/HACCP'in faydaları;
 
Daha etkili ve dinamik gıda güvenliği tehlike kontrolü ve gıda kaynaklı hastalıkların azaltılması,
Müşteri sadakati ve memnuniyetinin sağlanması,
Ön gereksinim programlarının sistematik yönetimi ve kontrol,
Karar almada geçerli kaynak (veri) eldesi,
Gıda güvenliğine yönelik denetim etkinliği,
Neyin gerekli olduğuna odaklanmış kontrol,
Ürün geri dönüşü gibi hususların engellenmesi ile kalitesizlik maliyetlerinde düşüş sağlanması,
Gıda endüstrisi zincirinin tüm halkaları arasında iletişimin desteklenmesi ve organizasyonu,
Kaynak optimizasyonu, personel yeterliliğinin artışı,
Çalışma ortamının iyileşmesi,
Dokümantasyonun iyileştirilmesi ve izlenmesinde kolaylık,
Daha iyi planlama, daha az proses sonrası (post-process) doğrulama,
Resmi denetimlerde karşılaşılan sorunların en aza indirilmesi,
Kanunlara uyumluluğun sağlanması,
Gıda güvenliğine gösterilen özenin müşterilere kanıtlanması ve pazar payının artırılması,
Tedarikçi olarak yurtdışı pazarlarda diğer kuruluşlarla uyumluluk, dış pazarda daha etkin pazarlama,
Ekonomik büyüme ve kalkınma için potansiyel artışı.
 
Toplam blog
: 648
: 2341
Kayıt tarihi
: 13.09.11
 
 

1995 ODTU Fizik Lisans, 1998 ODTU Fizik Yüksek Lisans (Biyofizik)  mezunuyum. Özel sektörde kalit..