Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Mart '07

 
Kategori
Eğitim
 

İzleme testi planı (örnek planlar)

İZLEME TESTİ PLANI (ÖRNEK PLANLAR)

SINIF : İlkokul 5

DERS : Tabiat ve Fen Bilgileri

ÜNİTELER : 1) Kazalardan Korunma,

2) Hastalıklardan Korunma,

3) Çalışma, Dinlenme ve Uyku Saatlerinin Düzenlenmesi.

1. Testin Amacı : Ünitelerin sonunda, ünitedeki öğrenme eksiklerini ve eksiklere yol açan güçlükleri belirleme (Öğrenmeleri İzleme).

2. Testin Kapsamı : Bu testte, tabloda verilen "hedef-konu" öğelerinin tümü yoklanacaktır. Öğrenme eksikleri ve güçlükler belirleneceğinden, hedef-konu öğelerinin örneklenmesi yoluna gidilmeyecektir.

3. Gözlenecek İşaretçiler :

a) Bilgi birikimini hatırlama; ile ilgili davranışlar yoklanırken, öğrencinin, doğru tanımı öteki seçenekler arasından seçmesi, doğru örneği seçmesi, olgu, ilke ve genellemeleri seçmesi, örneklendirilen kavram, olgu, ilke, genellemeyi seçmesi sırasında ortaya çıkan işaretçilere bakılacaktır.

Veya, konu ilkokulda işleneceğinden; doğru tanımı seçme, doğru terimi seçme ve terimlerle tanımları eşleştirme ile olguların seçimini içermektedir. Dolaysıyla bu sırada ortaya çıkan işaretçilere bakılacaktır.

b) Bilgi birikimini kavrama; ile ilgili davranışlar yoklanırken, öğrencinin sözkonusu ilişki ve etkilerin değişik ifadelerini seçmesi; bu ilişki ve etkileri örneklendiren durumları, durumların örneklendirdiği ilişki ve etkileri seçmesi; örneklerden hareketle ulaşılabilecek ilişki ve etkileri seçmesi; etkilerin gerçekleşme sırasını, yerini ve zamanını seçmesi, sırasında ortaya çıkan işaretçilere bakılacaktır.

c) Bilgi birikiminden yararlanma; ile ilgili davranışlar yoklanırken, öğrencinin belli bir durumun oluşmasını açıklayan ilkeyi bulması, ilkelerin işlerliğini yitirmesi halinde görülebilecek sonuçları bulması, verilen duruma yol açmış bulunan nedenleri bulması, bir durumun belli koşullarda nasıl sonuçlanacağını bulması, durumun belli bir şekilde sonuçlanması için ne yapılması ya da olması gerektiğini ve nedeninin bulması, hangi durumlarda hangi tekniklerden ve nasıl yararlanılacağını, bulması sırasında ortaya çıkan işaretçilere bakılacaktır.

4. İşaretçilerin Gözlenme Sıklıkları: Ünitelerdeki hedef-konu öğelerinin tümü yoklanacaktır. (Toplam 35 tane). Bilgi basamağıyla ilgili, 8, 3, 2 olmak üzere toplam 13; Kavrama basamağıyla ilgili 7, 9, 6 olmak üzere toplam 22 tane soru sorulacaktır.

5. Gözlem Koşulları : İşaretçilerin gözlenmesi için normal ders süresinden yararlanılacaktır. Bu amaçla, aşırı yorgunluk, gerginlik ve olumsuz fiziksel koşullar bulunmayan bir zaman seçilecektir. Öğrencilerin cevaplamaya başlamadan önceki soruları cevaplanacaktır. Cevaplama başladıktan sonra, hiçbir yardımda bulunulmayacaktır. Öğrencilerin hiçbir kaynaktan yardım almadan cevaplama yapmaları sağlanacaktır. Toplam 35 soruluk testin cevaplanması için 45 dakika süre verilecek, bu sürede cevaplamayı bitiremeyenlere ek süre verilecek, öğrencilerin büyük bir kısmının (% 95’inin) tüm soruları cevaplama olanağı bulması sağlanacaktır.

6. Gözlem Yolu : Testte yoklanacak davranışların tümü Bilişsel Alan Davranışları olduğundan, dolaylı olarak ve işaretçiler aracılığıyla "gözlem" yolundan yararlanılacaktır. Yoklanılacak davranışlarla ilgili işaretçilerin ortaya çıkması için öğrencilere sorular yöneltilecek ve cevaplarda ortaya çıkan işaretçilere bakılacaktır.

7. Gözlemlerin Kaydı : Tüm öğeler için öğrenciler cevaplarını testle birlikte verilen cevap kağıtlarına işaretleyeceklerdir. Böylece, kendi davranışlarıyla ilgili gözlem kayıtlarını da tutmuş olacaklardır.

8. Gözlem Kayıtlarının Sayısallaştırılması : Öğrencinin her doğru cevabına bir (1) puan verilecektir. Doğrular dışındaki cevaplar, bu aşamada dikkate alınmayacaktır.

9. Bileşke Hesaplama : Testin amacı, öğrencilerin bu ünitedeki öğrenme eksikleri ile bu eksiklere yol açmış olması beklenebilecek güçlüklerin belirlenmesi olduğundan, aşağıdaki puanların (bileşkelerin) hesaplanması yararlı olacaktır: Davranışlardan her birinin yoklanması için sorulmuş olan soruların cevabından alınan puanlar.

Hedefler, Bilgi ve Kavrama düzeyinde olduğundan, bileşke hesaplama sözkonusu değildir. Her soruya verilen cevap doğru ise, madde puanı (1), yanlış veya boş ise, madde puanı (0)’dır.

Daha sonra bu puanlar tek tek incelenecek; her öğrencinin ilgili hedef-konu öğesini öğrenmiş olup olmadığı saptanacaktır. Ayrıca, sınıftaki öğrencilerin tümünün ya da belli bölümlerinin ilgili öğeyi ne derece öğrenmiş olduğunu saptamak amacıyla, bu sorulardan her birinin doğru cevap yüzdesi hesaplanacaktır. İlk olarak sözü edilen bireysel bilgiler, öğrencilerin "öğrenme eksikleri" ile ileride açıklanacak "öğrenme güçlükleri"ni, ikinci olarak sözü edilen yüzdeler de, durum ve koşullara göre Öğretim Programı veya Öğretim Hizmetinin, bu öğelerden her birinin öğrenilmesini sağlayacak güç ve etkinlikte olup olmadığını belirlemede kullanılacaktır.

NOT : Test, not vermek amacıyla kullanıldığında (değerlendirme);

Kazalardan Korunma ünitesinin 5, 6, 9, 14;

Hastalıklardan Korunma ünitesinin 3, 6, 7, 11;

Çalışma, Dinlenme ve Uyku Saatlerinin Düzenlenmesi ünitesinin 2, 3, 7, 8 nolu maddeleri kullanılacaktır.

Süre, her soru için birbuçuk dakikadır. Süre uzatma yoluna gidilmeyecektir. 18. dakika sonunda tüm cevap kağıtları toplanmış olacaktır.

"KAZALARDAN KORUNMA"

Ünitesinin Öğe ve Maddeleri

HEDEF I : Kazalarla ilgili temel terimlerin anlam bilgisi. (1.11)

Davranış 1 : Verilen bir terimin tanımını, verilen tanımlar arasından seçip işaretleme.

Soru 1. Aşağıdaki ifadelerden hangisi, "trafik"in tanımıdır?

a) Kara taşıtlarının geliş-gidişlerine trafik denir.

b) Deniz taşıtlarının geliş-gidişlerine trafik denir.

c) Hava taşıtlarının geliş gidişlerine trafik denir.

d) Kara, deniz ve hava taşıtlarının geliş-gidişlerine trafik denir.

Davranış 2: Tanımı verilen terimi, diğer terimler arasından seçip işaretleme.

Soru 2. "Yiyecek, içecek gibi yollarla, öldürücü etkisi bulunan maddelerin vücuda alınması" tanımını karşılayan terim aşağıdakilerden hangisidir?

a) Yanma.

b) Haşlanma.

c) Zehirlenme.

d) Boğulma.

Soru 3. Yanma, derimizi meydana getiren hücrelerin kaç derecenin üzerindeki sıcaklıkta ölmesiyle meydana gelir?

a) 30

b) 40

c) 55

d) 60

Davranış 3. Verilen bir terimin tanımını, diğer tanımlar arasından seçip işaretleme.

Soru 4. Haşlanma’nın tanımı, aşağıdakilerden hangisidir?

a) Hava sıcaklığıyla oluşan yaralar.

b) Su gibi sıvı maddelerin sıcaklığıyla oluşan yaralar.

c) Kızgın demirle, dağlanma sonucu oluşan yaralar.

d) Yukarıdakilerin hepsi.

Davranış 4. Verilen bir grup tanımı, verilen bir grup terimle eşleştirip işaretleme.

Soru 5. Aşağıda verilen tanımlarla, terimleri eşleştiriniz.

a) Ulaşım yollarının yayalar ve her türlü taşıt araçları tarafından kullanılması.

b) Herhangi bir etki sonucunda damarlarda dolaşan kanın dışarı akması.

c) Herhangi bir etki sonucu deride veya daha alt tabakalarda bütünlüğün bozulması ve harap olması.

d) Sokulan yerde ağrı, şişlik ve kızarıklık olan, hatta ölüme neden olabilen zehirlenme.

e) Hareketli eklemlerin her birinde, eklem çevresini kuvvetli bir biçimde sarmış bulunan eklem kapsülünün yırtılması ve eklemin çukurundan dışarı çıkması ile oluşan durum.

( ) çıkık

( ) zehirlenme

( ) trafik

( ) haşlanma

( ) kanama

( ) yara

( ) böcek ısırması

( ) boğulma

( ) incime

( ) kırık

HEDEF II. Kazalarla ilgili olguların bilgisi. (1.12)

Davranış 5. Verilen bir kaza türünün nasıl meydana geldiğini, verilen seçenekler arasından seçip işaretleme.

Soru 6. Ülkemizde, ölümle sonuçlanan kazalardaki en büyük neden, aşağıdakilerden hangisidir?

a) Taşıtların durumu.

b) Yolların durumu.

c) Yayaların davranışları.

d) Alkollü araç kullanma.

Davranış 6. Meydana gelen bir kazanın hangi tür kaza olduğunu, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 7. Mutfakta yemeğin taşması sonucu meydana gelen kaza, aşağıdakilerden hangisidir?

a) Patlama.

b) Zehirlenme.

c) Yanma.

d) Yukarıdakilerin hepsi.

Davranış 7. Verilen kaza türünün, sebebini verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 8. Ağaçtan meyve toplarken düşen bir çocuğun düşme nedeni, aşağıdakilerden hangisi olamaz?

a) Ağırlığını taşıyamayacağı bir dala basması.

b) Dengesini kaybetmesi.

c) Başının dönmesi.

d) Ağacın fazla yüksek olmaması.

HEDEF III. Kazalardan korunabilmenin önemini açıklayabilme. (2.10).

Davranış 8. Kazalardan korunmanın gerekçesini, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 9. Kazalardan korunabilmenin gerekçesi, aşağıdakilerden hangisinde en doğru biçimde sıralanmıştır?

a) Can kaybı, sakatlanma, mal kaybı, diğer kayıplar.

b) Mal kaybı, diğer kayıplar, sakatlanmalar, can kaybı.

c) Sakatlanmalar, can kaybı, mal kaybı, diğer kayıplar.

d) Diğer kayıplar, mal kaybı, can kaybı, sakatlanmalar.

Davranış 9. Kazalardan korunabilmek için yapılması gereken çalışmaları, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 10. Böcek ısırmalarına karşı aşırı duyarlı olanlar, aşağıdakilerden hangisini yapmalıdır?

a) Maske kullanmalıdırlar.

b) Aşı olmalıdırlar.

c) İlaç kullanmalıdırlar.

d) Böceklerden uzak durmalıdırlar.

Soru 11. Boğulmalara karşı aşağıdaki önlemlerden hangisi en geçerlidir?

a) Dalgıç olmayan yerde denize girmemek.

b) Derin sulara girmemek.

c) Yüzme bilinmiyorsa, kontrolsüz suya girmemek.

d) Denize hiç girmemek.

HEDEF IV. Kazaların yurt ekonomisindeki önemini kavrayabilme. (2.20).

Davranış 10. Kazaların yurt ekonomisine getirdiği yükü, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 12. Kazaların ülkemize getirdiği en büyük maddi zarar, aşağıdakilerden hangisidir?

a) Yılda, yaklaşık 5 000 kişinin ölmesi.

b) Binlerce kişinin sakat kalması.

c) Milyarlarca liralık parasal zararlar.

d) Kazalar nedeniyle, ulaşım ve diğer işlerin aksaması.

Davranış 11. Kazalara karşı gerekli önlemleri almamanın sonuçlarını, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 13. Kazalara karşı gerekli önemleri almamanın sonuçları, aşağıdakilerden hangisidir?

a) Yılda binlerce kişinin ölmesi.

b) Yılda binlerce kişinin sakat kalması.

c) Yılda milyarlarca liralık parasal zararlar.

d) Yukarıdakilerin hepsi.

Davranış 12. Kazaların insan yaşamındaki önemini, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 14. Kazaların insan yaşamındaki önemini, aşağıdakilerden hangisi en iyi açıklar?

a) Zamansız ölümler.

b) Sakatlanmalar.

c) Mal kayıpları.

d) Yukarıdakilerin hepsi.

Davranış 13. Ülkemizde, kazalardan korunma ile ilgili devletin ve özel kurumların çalışmalarını, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 15. Aşağıdaki bakanlıklardan, trafik kazalarının önlenmesi ile birinci derecede görevli olan hangisidir?

a) Milli Eğitim.

b) Bayındırlık ve İskan.

c) İç İşleri.

d) Sağlık.

"HASTALIKLARDAN KORUNMA"

Ünitesinin Öğe ve Maddeleri

HEDEF I. Hastalıklarla ilgili temel terimlerin anlam bilgisi. (1.11).

Davranış 1. Verilen bir terimin tanımını, verilen tanımlar arasından seçip işaretleme.

Soru 1. Aşağıdaki tanımlardan hangisi, mikrop’u en doğru tanımlamaktadır?

a) Canlıların vücudunda asalak olarak yaşayan canlılar.

b) Canlıları hasta yapan çok küçük canlılar.

c) Ancak mikroskoplarla görülebilen küçücük canlılar.

d) Canlıların vücudunda asalak olarak yaşayan ve hastalık yapan, çıplak gözle görülemeyecek kadar küçük canlılar.

Davranış 2. Tanımı verilen terimi, verilen terimler arasından seçip işaretleme.

Soru 2. Mikropların vücuda girdikten sonra, bizi hasta etmelerine kadar geçen yerleşme ve çoğalma zamanına ne denir?

a) Hastalık süresi.

b) Kuluçka süresi.

c) Nekahat süresi.

d) Aşı süresi.

Davranış 3. Verilen bir grup tanımı, verilen bir grup terimle eşleştirip işaretleme.

Soru 3. Aşağıda verilen tanımlarla, terimleri eşleştiriniz.

a) Organizmada belli kimi hastalıklara karşı bağışıklık sağlamak için vücuda verilen, o hastalığın mikrobu ile hazırlanmış eriyik.

b) Bir hastalığı iyi etmek ya da önlemek için, türlü yollardan kullanılan madde.

c) Mikroplu bir hastalığa ya da zehirli bir maddeye karşı aşılanmış bir hayvanın, özellikle atın kanından elde edilen sıvı madde.

( ) Serum

( ) Aşı

( ) Mikrop

( ) İlaç

( ) Aşı süresi

( ) Aspirin

HEDEF II. Hastalıkların geçiş yollarını kavrayabilme. (2.10).

Davranış 4. Çocuklarda en çok görülen bulaşıcı hastalıkların neler olduğunu, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 4. Aşağıdaki hastalıklardan hangisi, çocuklarda az görülür?

a) Kabakulak.

b) Kızamık.

c) Çiçek.

d) Tifo.

Davranış 5. Hastalık mikroplarının taşıyıcıları olan haşere ve böceklerle geçen hastalıkların, geçme yollarının neler olduğunu verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 5. Kuduz, sıtma, tifüs, veba gibi hastalıklar hangi yollarla geçerler?

a) Yiyeceklerle.

b) Solunumla.

c) Derimize yara açan böcek ve hayvanlarla.

d) Yiyecek ve solunumla.

Davranış 6. Hastalıkların deri yoluyla nasıl geçebileceğini, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 6. Ayağımıza paslı bir çivi battığında, aşağıdaki hastalıklardan hangisine yakalanma şansımız artar?

a) Tetanos.

b) Boğmaca.

c) Nezle.

d) Kızamık.

HEDEF III. Hastalıklardan korunabilmek için yapılacak çalışmaları açıklayabilme.

Davranış 7. Hastalıklara yakalanmamak için yapılacak çalışmayı, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 7. Aşı ne zaman yapılır?

a) Hastalandıktan sonra.

b) Hastalanmadan önce.

c) Hastalık anında.

d) Hastalık iyileştikten sonra.

Soru 8. Ecza dolabında, aşağıdakilerden hangisi bulunmaz?

a) Aspirin.

b) Zehirli ilaçlar.

c) Tentürdiyot.

d) Antibiyotikli yara merhemi.

HEDEF IV. Hastalıklardan kurtulup sağlığımıza kavuşabilmek için, yapılacak çalışmaları açıklayabilme.

Davranış 8. Hastalık anında yapılan çalışmaları, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 9. Yakalandığımız hastalıklardan kurtulmada en itkili yol, aşağıdakilerden hangisidir?

a) Erken farkına varma.

b) Basit hastalıkları önemsememe.

c) Serum kullanma.

d) İlaç kullanma.

Soru 10. Serum ne zaman yapılır?

a) Hastalanmadan önce.

b) Hastalıktan sonra.

c) Hastalık anında.

d) Hastalık iyileştikten sonra.

Soru 11. Akyuvarlar mikroplarla savaşırken, aşağıdakilerden hangisini yapmazlar?

a) Mikropları yiyip sindirmek.

b) Çıkardığı bazı maddelerle mikropları hareketsiz hale getirip öldürmek.

c) Mikropları dışarı atmak.

d) Çıkardığı bazı maddelerle, mikropların çıkardığı zehirleri zararsız hale getirmek.

Soru 12. Aşağıdakilerden hangisi, ilaçların etkilerinden değildir?

a) Vücudu mikroplara karşı dayanıklı hale getirmek.

b) Mikropların çıkardığı zehirleri etkisiz hale getirmek.

c) Mikropların çıkmasına engel olup, onları öldürmek.

d) Mikropları vücudun dışına atmak.

"ÇALIŞMA, DİNLENME VE UYKU SAATLERİNİN DÜZENLENMESİ"

Ünitesinin Öğe ve Maddeleri

HEDEF I. Çalışma, Dinlenme ve Uyku saatleriyle ilgili temel terimlerin anlam bilgisi. (1.11)

Davranış 1. Tanımı verilen terimi, diğer terimler arasından seçip işaretleme.

Soru 1. Kaslarda toplanan bazı maddeler, aşağıdakilerden hangisini yapar?

a) Yorgunluk.

b) Zindelik.

c) Acelecilik.

d) Sabırsızlık.

Davranış 2. Verilen bir grup tanımı, verilen bir grup terimle eşleştirip işaretleme.

Soru 2. Aşağıda verilen tanımlarla, terimleri eşleştiriniz.

a) Çocukların günde kaç saat uykuya ihtiyacı vardır?

b) Ortaokul ve lise öğrencilerinin günde kaç saat uykuya ihtiyacı vardır.

( ) 8 saat.

( ) 9-10 saat.

( ) 10-12 saat.

( ) 13-15 saat.

HEDEF III. Dinlenmenin insan sağlığındaki önemini açıklayabilme. (2.20).

Davranış 3. Sinirleri dinlendirmenin nasıl yapılacağını, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 3. Aşağıdakilerden hangisi, sinirleri dinlendirmez?

a) Temiz havada yürümek.

b) Spor yapmak.

c) El işi yapmak.

d) Bir işte çalışmak.

Davranış 4. Sinir yorgunu insanların özelliklerini, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 4. Sinir yorgunu insanların özellikleri, aşağıdakilerden hangisidir?

a) Acelecilik, sabırsızlık.

b) Titizlik.

c) Kavgacılık.

d) Yukarıdakilerin hepsi.

Soru 5. Düzenli olarak Beden Eğitimi etkinliklerine katılan bir kişide, aşağıdakilerden hangisi görülmez?

a) Hantallık.

b) Tembellik.

c) Vücutta yağlanma.

d) Hiçbiri.

HEDEF III. Uykunun insan yaşamındaki önemini açıklayabilme. (2.20).

Davranış 6. En iyi dinlenmenin nasıl yapılabileceğini, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 6. En iyi dinlenme, aşağıdakilerden hangisi ile sağlanır?

a) Spor yapmakla.

b) Uyumakla.

c) El işi yapmakla.

d) Temiz havada yürümekle.

Davranış 7. Yaşla, uyku arasındaki ilişkiyi, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 7. Aşağıdaki uykuyla ilgili yargılardan hangisi yanlıştır?

a) Çocukların daha çok uykuya ihtiyaçları vardır.

b) Yetişkinlerin daha az uykuya ihtiyaçları vardır.

c) Bedensel güçle çalışanların, daha çok uykuya ihtiyacı vardır.

d) Yaşla uyku arasında ilişki yoktur.

HEDEF IV. Çalışma, dinlenme ve uyku saatlerinin insan yaşamındaki önemini, açıklayabilme. (2.20)

Davranış 8. Çalışma, dinlenme ve uyku saatlerinin insan yaşamındaki önemini, verilenler arasından seçip işaretleme.

Soru 8. Çalışma, dinlenme ve uyku saatlerinin düzenli olması, neden gereklidir?

a) Sağlıklı yaşayabilmek için.

b) İşlerimizde başarılı olmak için.

c) Derslerimizde başarılı olmak için.

d) Yukarıdakilerin hepsi.

 
Toplam blog
: 425
: 3089
Kayıt tarihi
: 06.12.06
 
 

Gazi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi..