- Kategori
- Ekonomi - Finans
Kobi bankacılığı

kobi, patron şirketi, bankacılık, aile firması, büyüme, istihdam, teknoloji, know how , üretim, kobi danışmanlık, yönetim danışmanlığı, ekonomi, ihracat, kobi risk
KOBİ BANKACILIĞININ TEMELLERİ
Kobi Bankacılığının Tanımı
Genel anlamda dünyada klasik bankacılık anlayışında temelde ticari, bireysel ve mikro işletme bankacılığı faaliyetleri görülmektedir. Ticari bankacılık kısmında büyük ölçekte kredi ve diğer bankacılık ürünleri risksiz ve teminatlı bir şekilde devasa grup ve şirketlere kullandırılarak kar sağlanmaktaydı. Ancak rekabet ve pazarın olgunluk aşamasına girmesinden dolayı karlarda dramatik düşüşler yaşanması ve operasyonel giderlerin artması gibi etmenlerden dolayı bu segment eskisi gibi yüksek karlar sağlamamaktadır. Mikro işletme bankacılığı da yeterince doyuma ulaşıldığı için bankaların portföylerinde daha fazla ağırlık tutmama eğilimine girmiştir. Bireysel kredi olarak kullandırılan ürünlerinde tüketimi dolayısıyla enflasyonu körüklemesinden, perakende işlemlerde maliyetlerin yüksek olması sebebiyle de bireysel kredilerin bankaların toplam kredi portföyündeki yerleri sınırlanmaktadır. Bankaların çeşitli nedenlerle fazla odaklanmadığı fakat oldukça bakir bir alan olan Kobilerle ilgili bankacılık faaliyetleri geçtiğimiz on yılda dramatik şekilde artmıştır.
IFC’nin Kobi bankacılığı raporunda Kobi bankacılığı; hizmet verilmesi çok zor olan fakat bankacılık sektörünün hedefi haline gelen değişim içindeki sadece kredi vermekten ibaret olmayan finansal ihtiyaçları mikro finansman kriterlerine sığmayacak kadar geniş fakat kurumsal bankacılık modelleriyle etkili bir şekilde hizmet verilemeyecek kadar sığ bankacılık endüstrisi1 olarak tanımlanmaktadır. Yine Kobi bankacılığından aynı kaynakta; sadece kredi vermekten ibaret olmayan tam anlamıyla sadakat ve aktarım transfer kısımlarını da içeren ilişki değeri olarak tanımlanmaktadır.
Bu endüstri için bankaların hali hazırdaki mevcut yazılımları, kredi derecelendirme sistemleri, var olan databankları, doğrudan dağıtım ve çapraz satışlarıyla fiili olarak uyguladıkları çalışma yöntemleri yenilikçi bir şekilde uygulanarak bu pazar doldurulabilir.
Dünyadaki 7 kıtanın hepsindeki gerek gelişmiş gerekse gelişmekte olan ülkelerdeki ticari ve mikro işletme finansmanı üzerine çalışan bankaların Kobilerle ilgili yönelişlerini gözlemlemek mümkündür. Şimdiye kadar pazarın girilmemiş ve bakir olma sebepleri ülkeden ülkeye farklılık gösterse bile temel olarak Kobiler açısından;
Kobi sahiplerinin finansal bilgi ve okur yazarlık seviyelerinin düşük olması
kurumsal firmalardaki gibi finans-bütçeleme gibi konulardan anlayan kalifiye kişileri istihdam edememeleri veya kariyer vaad edememeleri
kendi geleneksel methodlarıyla finansman sağlamaları
kayıt dışılıktan doğan gerçekçi olmayan mali tablolar dolayısıyla mikro işletme olarak tanımlamaları
Yetersiz databaseler
Etkin olmayan kredi kayıt büroları
Teminattan kaynaklanan sıkıntılar
Örnek olarak gösterilebilir.
Her ne kadar çeşitli finansman araçları olsa da bankalar ve bankacılık ürünleri işletme ve bireylerin en çok tercih ettikleri finansman kanalıdır. Bankaların Kobi bankacılığına girerken olmazsa olmaz atması gereken adım niş bir piyasa olan Kobi sektörünün sunduğu fırsatların derinlemesine anlaşılması, stratejik bir plan hazırlanarak bu planın uygulanmasıdır. Günümüzde önde gelen bankaların Kobi bankacılığı gelirlerinin %60’ının kredi dışı hizmet sunumlarından geldiği rapor edilmektedir. Kobi bankacılığı borç vermek değil toplam ihtiyaçlara cevap vermektir.
Bu adım atıldıktan sonra Kobilerin toplam ihtiyaçlarına cevap verebilmek için;
SME’lere odaklanma ve üs düzey yetenek geliştirme
Pazar segmentasyonu, ürün ve hizmet ortaya çıkarılması
Satış yöntemleri ve dağıtım kanallarının belirlenmesi
Kredi riskine karşı methodlar geliştirilmesi
Bilgi yönetim ve bilgi teknolojilerinin adaptasyonu
alanlarının geliştirilmesi gerekmektedir.