Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Eylül '08

 
Kategori
Kent Yaşamı
 

Paranızın üstü Aydın Bey...

Paranızın üstü Aydın Bey...
 

Doksanlı yıllardı, birkaç günlüğüne İstanbul’daydım. Kalabalık bir halk otobüsünde kısa adımlarla ilerleyerek biletçinin yanına kadar ulaşıp parayı uzattım. Biletle birlikte paranın üzerini verirken “Paranızın üstü Aydın Bey” dedi. Adımı nereden biliyordu ki. Hemen aklıma İstanbul’da çok sayıda İnebolulu olduğu geldi. Herhalde oradan tanıyor diye düşündüm. Yüzünü dikkatle inceledim, hiç bir aşinalık yoktu. Sonraki durakta yeni binenler olunca biraz daha geriye gidip biletçiden uzaklaştım. O zaman yakamda üzerinde kocaman adımın yazılı olduğu kartı farkettim. O gün İTÜ’de bir sempozyum vardı. Otobüse bindiğimde oradan çıkmıştım ve yakamda kartı unutmuşum.

İstanbul’da Akbil kullanımı başladıktan sonra Ankara’da böyle bir uygulama olmadığı için kıskanmıştım. Oldukça kullanışlıydı. Ankara’da yaşamama karşın İstanbul’a gittiğimde kullanmak üzere Akbil’im vardı. Daha sonra Akbil yolsuzluklarını duyunca, iyi ki yokmuş Ankara’da, burada yolsuzluğun kimbilir nasılı olurdu, diye düşünmüştüm.

Bir haber vardı: “Akbil dönemi kapanıyor” (1). Haberde şöyle deniliyor: “Böylece İstanbul'da sayısı 5.5 milyonu bulan seyahat eden vatandaşlar otobüslere, metroya ve deniz otobüslerine Vakıfbank'ın Yapı Kredi ile anlaşarak ortak çıkardığı Vakıfbank World'ı ile binecek. Yeni kartın adı da İstanbulcard olacak.”

Kent yaşamını kolaylaştıracak böyle güzel bir uygulamanın yalnızca bir bankanın kartıyla sınırlı tutulmasını anlamakta zorluk çekiyorum. Son zamanlarda reklamlarda Türkiye İş Bankası’nın, Garanti Bankası’nın, BankAsya’nın PayPass kartlarını (Temassız ödeme kartları) görüyoruz. Bozuk para veya küçük miktarlı ödemeler için büyük kolaylık getirecek bu kartların hepsinin tüm otobüslerde, dolmuşlarda, taksilerde yani şehiriçi ulaşımda kullanılması gerekir. Büfeler, kantinler gibi yerlerde kullanımı özendirilmelidir. Ancak tek bankanın tek kartına kısıtlanması ölü doğmasına neden olur.

Bozuk parayla oluşan, masum gibi görünen ama tutarı yüksek olan kayıtsız ekonominin bir bölümü de bu şekilde kayıt altına alınacaktır. Birçok kişini hoşuna gitmese de kayıtlı ekonomi iyidir. Bundan rahatsız olmamayı öğrenmek zorundalar.

Bozuk para taşımak zorunda kalmayacağımız günlerde yaşam daha kolay olacak.

(1) Akbil dönemi kapanıyor: http://www.milliyet.com.tr/Yasam/SonDakika.aspx?aType=SonDakika&Kategori=turkiye&KategoriID=&ArticleID=987130&Date=05.09.2008

 
Toplam blog
: 1735
: 2429
Kayıt tarihi
: 22.09.06
 
 

27 Mart 1959'da İnebolu Yeşilöz Köyünde doğdum. Yeşilöz Köyü İlkokulu, Yeniyol İlkokulu, İnebolu ..